/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
14-dages returret ved internethandel
Fra : Steen F.


Dato : 22-05-05 16:29

Hvis jeg har købt en vare online den 6. maj og fået den leveret mandag d.
9.maj, skal jeg så senest afsende den, den 14. dag (altså mandag den 23.
maj) hvis jeg vil gøre brug af den 14-dages returret, eller skal firmaet
have modtaget varen den 14. dag?

MVH Steen



 
 
per christoffersen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 22-05-05 16:43


"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4290a54e$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hvis jeg har købt en vare online den 6. maj og fået den leveret mandag d.
> 9.maj, skal jeg så senest afsende den, den 14. dag (altså mandag den 23.
> maj) hvis jeg vil gøre brug af den 14-dages returret, eller skal firmaet
> have modtaget varen den 14. dag?

Det kommer an på hvem der har påtaget sig returforsendelsen:
Forbrugeraftaleloven

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af
§ 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge
fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse
af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
udløb.

Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget
sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin
fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb
tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er
tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det
modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den
erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den
erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold
til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed
ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den
erhvervsdrivende.

Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at
modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende.



/Per



Grunt (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 22-05-05 19:25

On Sun, 22 May 2005 17:42:35 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:

>
>"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>news:4290a54e$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> Hvis jeg har købt en vare online den 6. maj og fået den leveret mandag d.
>> 9.maj, skal jeg så senest afsende den, den 14. dag (altså mandag den 23.
>> maj) hvis jeg vil gøre brug af den 14-dages returret, eller skal firmaet
>> have modtaget varen den 14. dag?
>
>Det kommer an på hvem der har påtaget sig returforsendelsen:
>Forbrugeraftaleloven
>
>§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af
>§ 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge
>fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse
>af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
>varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
>udløb.

Det besvarer da ikke spørgsmålet om hvornår fortrydelsesretten starter.
6 maj eller 9 maj.
Jeg ville mene fra 9 maj, men jeg råder da til at forhandleren får en email
mandag vedrørende fortrydelsen. Email betragtes nok også som et bestående medie
i lighed med et brev.

Jeg mener det er den 9 maj fristen løber fra, da kunden jo ikke kan se varen
eller afprøve den før den dag.


per christoffersen (22-05-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 22-05-05 19:52


"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> skrev i en meddelelse
news:78j191tifv2mrs5flso5megp7qepeqeub5@4ax.com...

> Det besvarer da ikke spørgsmålet om hvornår fortrydelsesretten starter.
> 6 maj eller 9 maj.

Det gør §18:
"§ 18. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren benytte
den fremgangsmåde, der følger af § 19, stk. 1 og 2, inden for en frist på 14
dage, ved aftaler om individuel pensionsordning dog inden for en frist på 30
dage.

Stk. 2. Fristen regnes fra det seneste af følgende tidspunkter:

1) Den dag, hvor aftalen indgås, hvis aftalen vedrører en tjenesteydelse
eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens
individuelle behov, og i andre tilfælde den dag, hvor forbrugeren har fået
det købte eller den første levering i hænde, eller

2) den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger, som det efter
kapitel 3 påhviler den erhvervsdrivende at give på papir eller andet varigt
medium. "

Det kan altså ikke besvares så simpelt, som d. 6. eller d. 9. Det afhænger
af, hvornår meddelelsen om fortrydelsesret (som angivet i lovens kap. 3) er
tilgået køber. Det kan være i en mail som bekræftelse på ordren (hvoraf
følger at det er d. 9, hvor varen modtages). Det kan være sammen med varen
(samme sag) eller i et seperat brev (hvor datoen så vil afhænge af
modtagelsen af brevet (før eller efter modtagelsen af varen). Endelig kan
fortrydelsesretten ikke være oplyst på et varigt medie (i praksis mail eller
papir), hvorefter forydelsesretten udstrækkes til 3 mdr. efter varen er
modtaget.

(Jvf. stk. 3:

Stk. 3. Ved fjernsalg af varer udløber fristen senest 3 måneder efter den
dag, hvor forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første
levering i hænde. Ved fjernsalg af ikkefinansielle tjenesteydelser udløber
fristen senest 3 måneder efter aftalens indgåelse. )


Det helt rigtige svar er altså tidligst fra d. 9.

> Jeg ville mene fra 9 maj, men jeg råder da til at forhandleren får en
> email
> mandag vedrørende fortrydelsen. Email betragtes nok også som et bestående
> medie
> i lighed med et brev.

Meddelelsen er for så vidt ligegyldig, hvis køber skal betale for
returforsendelsen. Da gælder det hvornår returforsendelsen er overgivet til
fragtfører.

> Jeg mener det er den 9 maj fristen løber fra, da kunden jo ikke kan se
> varen
> eller afprøve den før den dag.

Altså tidligst d. 9.

/Per



Grunt (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 22-05-05 22:57

On Sun, 22 May 2005 20:52:29 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote:


>> Jeg ville mene fra 9 maj, men jeg råder da til at forhandleren får en
>> email
>> mandag vedrørende fortrydelsen. Email betragtes nok også som et bestående
>> medie
>> i lighed med et brev.
>
>Meddelelsen er for så vidt ligegyldig, hvis køber skal betale for

Hvorfor citerer du så dette:
" Det er tilstrækkeligt for overholdelse
af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
udløb."

>returforsendelsen. Da gælder det hvornår returforsendelsen er overgivet til
>fragtfører.
>
>> Jeg mener det er den 9 maj fristen løber fra, da kunden jo ikke kan se
>> varen
>> eller afprøve den før den dag.
>
>Altså tidligst d. 9.

Jeg vil stadig råde til at sende en email, for ikke at stole på at tolkningen er
rigtig eller ej og det måske først afklares i byretten.
>
>/Per
>


Per Christoffersen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 23-05-05 07:50


"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> skrev i en meddelelse
news:apv1919ak3efgg958k5kcniq5hidrk29u7@4ax.com...
> On Sun, 22 May 2005 20:52:29 +0200, "per christoffersen"
> <pc@FJERNcomonto.dk>
> wrote:
>
>
>>> Jeg ville mene fra 9 maj, men jeg råder da til at forhandleren får en
>>> email
>>> mandag vedrørende fortrydelsen. Email betragtes nok også som et
>>> bestående
>>> medie
>>> i lighed med et brev.
>>
>>Meddelelsen er for så vidt ligegyldig, hvis køber skal betale for
>
> Hvorfor citerer du så dette:
> " Det er tilstrækkeligt for overholdelse
> af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
> varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens
> udløb."

Du er nødt til at læse hele citatet for at forstå det.
Hvis sælger påtager sig returforsendelse, skal der gives meddelelse inden
fristens udløb (stk. 1 som du spørger om nu).
Hvis køber selv skal stå for returforsendelsen sakl varen overgives til
fragtfører inden fristens udløb (stk. 2).

> Jeg vil stadig råde til at sende en email, for ikke at stole på at
> tolkningen er
> rigtig eller ej og det måske først afklares i byretten.

Der er ikke tale om en tolkning, men udelukkende om at læse lovteksten, som
er temmelig klar.
Dit råd om at sende en mail kan jeg ikke på nogen måde se, stiller køber
bedre end at sende varen retur inden fristens udløb.
Tværtimod kan det give en falsk tryghed.
I øvrigt forlænges fristen, hvis den udløber på en helligdag (til
næstfølgende hverdag).

Der er heller ingen tvivl om, at fristen tidligst kan regnes fra d. 9 (med
udløb 24.), så der er god tid til at nå på posthuset.

/Per



David T. Metz (23-05-2005)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 23-05-05 11:39

Grunt wrote:
> On Sun, 22 May 2005 17:42:35 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
> wrote:
>
>
>>"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>>news:4290a54e$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>>
>>>Hvis jeg har købt en vare online den 6. maj og fået den leveret mandag d.
>>>9.maj, skal jeg så senest afsende den, den 14. dag (altså mandag den 23.
>>>maj) hvis jeg vil gøre brug af den 14-dages returret, eller skal firmaet

> Det besvarer da ikke spørgsmålet om hvornår fortrydelsesretten starter.
> 6 maj eller 9 maj.

Det blev der ikke spurgt om og spørger er øjensynligt ikke i tvivl om
spørgsmålet.

David

Grunt (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 23-05-05 12:48

On Mon, 23 May 2005 12:38:42 +0200, "David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Grunt wrote:
>> On Sun, 22 May 2005 17:42:35 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
>> wrote:
>>
>>
>>>"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:4290a54e$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>>>
>>>>Hvis jeg har købt en vare online den 6. maj og fået den leveret mandag d.
>>>>9.maj, skal jeg så senest afsende den, den 14. dag (altså mandag den 23.
>>>>maj) hvis jeg vil gøre brug af den 14-dages returret, eller skal firmaet
>
>> Det besvarer da ikke spørgsmålet om hvornår fortrydelsesretten starter.
>> 6 maj eller 9 maj.
>
>Det blev der ikke spurgt om og spørger er øjensynligt ikke i tvivl om
>spørgsmålet.
>
>David

Quotefucker.


bem (23-05-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 23-05-05 13:05


"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> skrev i en meddelelse
news:fng391pvh69go08m9povnv391mq7vu5uv8@4ax.com...

> >> Det besvarer da ikke spørgsmålet om hvornår fortrydelsesretten starter.
> >> 6 maj eller 9 maj.
> >
> >Det blev der ikke spurgt om og spørger er øjensynligt ikke i tvivl om
> >spørgsmålet.
> >
> >David
>
> Quotefucker.

Hvad har du gang i? Du har jo i modsætning til David helt klart misforstået
det oprindelige spørgsmål, og det kan du ikke bortforklare ved at kalde ham
for grimme ting.
Spørgsmålet, som du altså med vanlig elegance, ikke evnede at forstå, var i
al sin enkelhed, om pakken med returvaren

1: skal være forretningen i hænde, eller om den bare
2: skal være afsendt fra forbrugeren

inden for de 14 dage, for at man kan påberåbe sig returret. Hvor svært kan
det være...

/Bo



Steen F. (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 23-05-05 19:53

per christoffersen wrote:
> § 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der
> følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren
> vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt
> for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på
> papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er
> afsendt inden fristens udløb.
[..]

Hej Per.
Jeg siger tak for hjælpen!
MVH Steen



per christoffersen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 23-05-05 20:36


"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42922691$0$627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> per christoffersen wrote:
>> § 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der
>> følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren
>> vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt
>> for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på
>> papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er
>> afsendt inden fristens udløb.
> [..]
>
> Hej Per.
> Jeg siger tak for hjælpen!

Velbekomme.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste