Retten til skoletasken.
Fra : Fischer

Dato : 22-05-05 12:09

Jeg har lige en håndfuld spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med:

Må en lærer i folkeskolen kræve at gennemse en elevs skoletaske?

Hvad hvis der er begrundet mistanke om at der er ting der ikke må være der:
A. ifølge skolens interne regler (software, mobiltelefon, porno etc.).
B. ifølge dansk lovgivning (våben, narkotiske stoffer etc.).

Gælder samme regler for en kuffert på en lejrtur med skolen?

*Fischer

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-05-05 14:39

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev:

> Jeg har lige en håndfuld spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe
> med:
>
> Må en lærer i folkeskolen kræve at gennemse en elevs skoletaske?

Som klart udgangspunkt nej.

> Hvad hvis der er begrundet mistanke om at der er ting der ikke må
> være der: A. ifølge skolens interne regler (software,
> mobiltelefon, porno etc.). B. ifølge dansk lovgivning (våben,
> narkotiske stoffer etc.).

Så må de kontakte politiet.

> Gælder samme regler for en kuffert på en lejrtur med skolen?

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-05-05 00:06

> Som klart udgangspunkt nej.

> Så må de kontakte politiet.

> Ja.

Kan læreren så kræve, at dem som ikke "frivilligt" har ladet sine tasker
blive undersøgt, at de ikke kan komme med på lejrtur?

Mvh

Emil

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-05-05 08:01

Emil Jensen [2100] said the following on 23-05-2005 01:05:

> Kan læreren så kræve, at dem som ikke "frivilligt" har ladet sine tasker
> blive undersøgt, at de ikke kan komme med på lejrtur?

Hvis det er en del af undervisningen så nej.

/carsten