Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkadelse af film, hvem er bedst?
Fra : Brian Lænø

Dato : 21-05-05 13:37

Hej ng

Hvem kan anbefales til Fremkaldelse af film, gerne på Djursland eller via
post?
Jeg er nu blevet træt af den kvalitet, jeg får igennem den lokale boghandel.
Denne gang har filmen hoppet i deres udstyr, så der på nogle billeder er
dele fra 2 billeder afskilt af en sort bjælke.
Samme udstyr har også klippet negativerne over, så nogle af negativerne er
skåret over midt i et billede.
Jeg havde denne gang også bestilt en foto-cd, sikke en skuffelse.
Jeg havde forventet at billederne ville være i høj opløsning.
Billederne ligger kun som jpg filer, med opløsningen 1536 x 1024 pixels,
hvert billede fylder ca. 650 kb.
Findes der nogle forretninger, der laver bedre indscanninger samtidig med
fremkaldelse.

--
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 14:00

Brian Lænø wrote:
> [...]
> Denne gang har filmen hoppet i deres udstyr, så der på nogle billeder er
> dele fra 2 billeder afskilt af en sort bjælke.

Mon ikke det er filmen, der ikke er ført rigtigt frem i kameraet?

> Samme udstyr har også klippet negativerne over, så nogle af negativerne er
> skåret over midt i et billede.

Nok en følge af ovenstående ?

> [...]
> Jeg havde forventet at billederne ville være i høj opløsning.
> Billederne ligger kun som jpg filer, med opløsningen 1536 x 1024 pixels,

Hvad var du blevet lovet?

> Findes der nogle forretninger, der laver bedre indscanninger samtidig med
> fremkaldelse.

???
Har du talt med dem?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-05-05 14:47

"Ole Larsen" skrev
> Mon ikke det er filmen, der ikke er ført rigtigt frem i kameraet?

Så ville der ikke være en skille streg imellem billederne, så ville der være
2 billeder oven i hinanden.
Normalt er negativerne udskåret med 4 billeder på hver strimmel.
Udover strimler med 4 billeder, fik en strimmel med 3,5 billede og en med
1,5 billede.

> Hvad var du blevet lovet?

Jeg var ikke blevet lovet noget, jeg havde bare større forventninger.
Man kan jo lave bedre scanninger på en normal flatbed scanner.

> Har du talt med dem?

Ikke i nu, men det vil heller ikke hjælpe noget.
I bedste tilfælde får jeg vel pengene tilbage og en ny film.
Ingen af delene vil hjælpe på den film de har mishandlet.

Ved forrige fremkaldelse, var der kommet skygger/gardiner på negativerne, så
billederne var ubrugelige.
Det lignede en fejl under fremkaldelsen.

Så i stedet for at risikere flere fejl, så vil jeg hellere finde et bedre
sted at handle.

--
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 15:52

Brian Lænø wrote:
> [...]
> Normalt er negativerne udskåret med 4 billeder på hver strimmel.
> Udover strimler med 4 billeder, fik en strimmel med 3,5 billede og en med

Hvis du fik 4 OK strimler og en med 3 hele og et halvt neg. samt en med
et helt og den anden halvdel, har de skåret forkert. Hvis de to halvdele
er adskildt af en sort bjælke, som du skrev først, er det en
kamera-fremføringsfejl. Du må nok formulere mere entydigt - så selv jeg
kan forstå

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-05-05 16:16

> [...]
> adskildt af en sort bjælke, som du skrev først, er det en
> kamera-fremføringsfejl. Du må nok formulere mere entydigt - så selv jeg

Ok, jeg prøver igen
Hvis jeg lægger strimlen med 3,5 billeder sammen med strimlen med 1,5
billede.
Så får jeg en strimmel med 5 billeder uden fejl (bortset fra snittet i det
ene billede).
Da de lavede billeder af negativerne, så lavede de nogle billeder, hvor der
var indhold fra 2 forskellige billeder, adskilt af en sort bjælke.
Den sorte bjælke stammer fra afstanden imellem de 2 billeder på negativerne.
Jeg prøver at lægge et billede op på dk.binaer.dk

--
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 16:37

Brian Lænø wrote:

> [...]
> Den sorte bjælke stammer fra afstanden imellem de 2 billeder på negativerne.
> Jeg prøver at lægge et billede op på dk.binaer.dk

OK, så gik den også ind her. Du behøver ikke lægge noget op for min
skyld. Deres fejl, sorry

Fra : Anders F

Dato : 21-05-05 14:21

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> Denne gang har filmen hoppet i deres udstyr, så der på nogle billeder er
> dele fra 2 billeder afskilt af en sort bjælke.

Surt - men det bør de lave om uden beregning...

> Samme udstyr har også klippet negativerne over, så nogle af negativerne er
> skåret over midt i et billede.

....hvis du da tør overlade dem dine negativer igen!
Ovenstående er noget der virkeligt kan pisse mig af! Droppede fx. "Hovsa
Foto" (sigende navn) på Gl.Kongevej, Kbh. på den bekostning.

> [...]
> hvert billede fylder ca. 650 kb.
> Findes der nogle forretninger, der laver bedre indscanninger samtidig med

Mange - typisk under navnet "PhotoCD pro". Men det er normalt ikke billigt

Er ikke så kendt i fotoforretningerne på Djursland... Som oftest er de store
centrale labs ikke de rene katastrofer. Har fået nogle film (~10) fra dem
Brugsen bruger - uden problemer. Nogle flere fra Føtex' - men de har på den
anden side også forlist et sæt af mine negativer (første gang jeg fik dem
scannet i skodopløsning også!) og bukket et enkelt på en anden film.
Det ER ikke let. Enten finder man en butik med minilab og kompetent
personale (dvs. de ikke har tilfældige bagstive skoleelever stående - som
fx. flere Fona'er, eller deciderede retards som Lyngby Billedcenter) - eller
også satser men på et af de store labs. Førstnævnte er klart dyrest... Det
er naturligvis bare min mening

Mvh.
Anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 14:37

Anders F wrote:
> "Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> wrote in message

> Surt - men det bør de lave om uden beregning...

NEJ! filmen er belyst der hvor den har siddet i kameraet. Det er en
kamera-fejl.

Fra : Anders F

Dato : 21-05-05 14:53

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> NEJ! filmen er belyst der hvor den har siddet i kameraet. Det er en
> kamera-fejl.

Mjoe, nu skal vi lige være enige om hvad der er sket... Hvis negativerne
viser billeder oveni hinanden har du naturligvis ret: Kamerafejl. Hvis
negativerne er OK (udover klippene) og papirbillederne er trashet (og det
lyder sådan - en dobbelteksponering giver normalt ikke sorte bjælker...
er det butikken/maskinen der har kvajet sig!

Mvh.
Anders

Fra : Eh-Fniller

Dato : 21-05-05 15:13

Anders F wrote:

> [...]
> lyder sådan - en dobbelteksponering giver normalt ikke sorte bjælker...
> er det butikken/maskinen der har kvajet sig!

Enig.
Jeg har også oplevet en forkert klipning og fremkaldese.
Og der kunne man tydligt se at selve filmen var fremført korrekt i
kamera men ikke under fremkaldelse.

EH

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 15:55

Eh-Fniller wrote:

> [...]
> Jeg har også oplevet en forkert klipning og fremkaldese.
> Og der kunne man tydligt se at selve filmen var fremført korrekt i

Ok, lad os afvente en nærmere forklaring

Fra : Brian Lænø

Dato : 21-05-05 15:34

"Anders F" skrev

> [...]
> lyder sådan - en dobbelteksponering giver normalt ikke sorte bjælker...
> er det butikken/maskinen der har kvajet sig!

Efter min overbevisning er det maskinen der har fejlet.
Jeg har prøvet at lægge billederne (papir aftryk) ind over hinanden, og der
ved skabe det rigtige billede.
Når jeg gør det, så bliver billedet bredere end normalt, i alt 15,8 cm
imellem de lodrette striber.
Da et billede kun er 15 cm bred, så er alle billederne beskåret med 4 mm i
hver side.
Jeg var ikke klar over at de beskærer billederne så meget.
Med den beskæring, så skal man passe på når man udvælger sit motiv (ikke at
zoome for tæt på).

--
Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-05-05 15:58

Brian Lænø wrote:
> [...]
> hvert billede fylder ca. 650 kb.
> Findes der nogle forretninger, der laver bedre indscanninger samtidig med

Ok hvis papirbillederne har en sort bjælke, mens et negativ er skåret
igennem (uden bjælke) må det være en fremkaldefejl.
Beklager at jeg var for hurtig .-(