Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony Cyber-shot DSC-H1
Fra : Dan

Dato : 20-05-05 13:14

Hejsa,

Jeg har kig på at købe mig et digital kamera, og har set mig lidt lun på et

Sony Cyber-shot DSC-H1

Er der nogen, som har kommentarer til dette?
Pros og Cons?
Links til anmeldelse af dette kamera?
Forslag til et alternativ kamera?

TIA,

Dan

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-05-05 23:11

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in message
> [...]
> et
>
> Sony Cyber-shot DSC-H1
>

> Er der nogen, som har kommentarer til dette?

Hej Dan.

Kameraet er vist så nyt, at det ikke rigtigt er anmeldt endnu (hvis jeg
tager fejl, får vi det sikkert at vide!).

Men har fundet en "first impressions":
http://www.digitalcamerainfo.com/content/Sony-Cyber-shot-DSC-H1-First-Impressions-Review-.htm

Prøv desuden at gå ind på:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1009
og søg på kameranavnet. Der findes masser af kommentarer her.

Uden at kende noget til det pågældende kamera overhovedet, vil jeg dog
nævne:
For det første bruger Sony deres egne (dyre) memory-kort. Hvilket skal
regnes med i prisovervejelserne.
For det andet synes jeg at ca. kr. 4.000,- er en anelse dyrt.

Ville nok prøve at sammenligne det med Panasonic FZ20 eller FZ5

God fornøjelse
Jesper

Fra : Dan

Dato : 21-05-05 09:24

Hej Jesper,

Så, dine eneste to UMIDDELBARE kritik punkter er prisen:

- på memory kort
- selve kameraet

Ja, selvfølgelig skal man kigge på prisen, men jeg havde en ide om at ville
holde mig inden for ca. 3000 bananer, og det gør dette kamera jo snilt, så
jeg tænkte mere på de tekniske specifikationer, da jeg spugte om der var
kommentarer til kameraet.

Men, alligevel tusind tak for dine links - de hjalp mig da til, at det skal
være dette kamera, og selvom memorykort til det nok er lidt dyrere, så blive
der alligevel råd til et par GB inden for mit budget

mvh.,

Dan

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 21-05-05 18:22

Hej Dan

Nej; jeg sagde ikke, at mine eneste to umiddelbare kritikpunkter er prisen.
Jeg sagde, at jeg ikke kendte kameraet.
Og så henviste jeg til et par links, hvor du kunne læse om det.
Desuden vil jeg da endnu en gang understrege, at da kameraet er helt nyt, så
er det endnu ikke gennemtestet af anerkendte folk.

Men jeg forstår ikke hvordan du kan få dette kamera til kr. 3.000,-
Så vidt jeg kan se koster det da mindst kr. 4.000,-
Og jeg kan da ikke finde Memory Stick Pro hukommelse til mindre end kr.
1.050,- per Gb.

Og prisen må da altid være en faktor i valg.
Men hvis du har forelsket dig i dette kamera, så er det da bare med at se at
komme i gang.

Håber vi ser en masse billeder fra dig her.

held og lykke
jesper

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-05-05 19:23

Jesper Sørensen wrote:

> Og jeg kan da ikke finde Memory Stick Pro hukommelse til mindre
> end kr. 1.050,- per Gb.

Kan man klare sig med 1GB, koster et SanDisk Memory Stick Pro DUO små
886,- + porto. Der følger sandsynligvis adapter med.

Et tilsvarende SD-kort (dvs. hi-speed) fra SanDisk koster 730,- +
porto. Det kan fås til 611,- + porto fra Kingston.

CF fås billigere, men det er også en noget anden fysisk størrelse.

Jeg synes det er møgirriterende at Sony har valgt at lave deres eget
kort i stedet for at bruge et af de eksisterende, men kortene er langt
fra så horribelt dyre som de har været engang.

Fra : Dan

Dato : 21-05-05 19:40

Yeps!

Ca. 4.000 kr. for kameraet
Ca. 1.000 kr. for ram-koret

Pris i alt: ca. 5.000 kr.

Som jeg nævnte, så er mit budget ca. 3.000 bananer, og da en banan koster 2
kr. stk., så er mit budget altså på ca. 6.000 kr., hvilket jeg så dermed
holder mig under.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 21-05-05 22:14

Hej igen.
Sorry, du har ret. Jeg kendte ikke kursen på bananer....
hilsen jesper

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 22-05-05 07:02

Hej igen Dan.
Ja, nu fik du alligevel gjort mig nysgerrig, så jeg kiggede lidt på det jeg
kunne finde om din ny kærlighed.
For det første er kameraet da ikke på gaden endnu.
Det forbavsede mig, for de fleste der sådan hovedkulds forelsker sig i et
kamera, gør det da fordi de står med det i hånden. Man skal ikke
undervurdere denne følelse af hvordan kameraet ligger i hånden. Den er
næsten lige så stort et salgsargument som alverdens specifikationer.
Det vil sige, at man har kun Sony's egne pressemeddelelser at bedømme
kameraet ud fra. Og det er ikke meget i sådan en sammenhæng.
Sony vil åbenbart deltage i et populært (og voksende) marked for ultra-zoom
SLR-lignende marked. Og deres H1 ligner bestemt et godt bud, vurderet ud fra
oplysningerne.
Hvis man endelig skal kritisere (og det skal man jo), så ser det ikke så
fikst ud som Canon's S1 eller S2 og slet ikke som Panasonic's FZ5.
Og det har ikke en svingbar skærm ligesom Canon S1/S2.
Man kender intet til billedstøjen ved højere ISO, som er det helt store
udskilningspunkt blandt rimeligt ens kamera'er. Da højeste ISO indstilling
er 400, tyder det ikke så godt. Men hvis det er forkert og støjen er lav,
vil det sandsynligvis gøre forskellen mellem en vinder og en blandt mange.

Mange vil desuden kritisere manglen på en flash-shoe, så man ikke kan bruge
en ekstern blitz. Men det er næsten standard i klassen.

Desuden er der en evig diskussion for og imod AA-batterier. Det er et
enten/eller tema for mange. Enten elsker man dem eller også hader man dem.
Dem der elsker AA-batterier, siger at man altid kan købe et sæt hvorsomhelst
nårsomhelstt hvis man løber tør for strøm, og at man jo bare kan bruge
opladelige Ni-Mh normalt. Mens dem der hader dem siger, at de er for tunge i
forhold til ydelse/vægt forholdet for Li-Ion batterier.

God fornøjelse med dit ny kamera, og lad os endelig høre dine erfaringer
her.
hilsen Jesper

Fra : Dan

Dato : 22-05-05 20:13

Tak for info, Jesper - det var virkelig noget, jeg kunne bruge til noget.

Men, den link der tidligere var i tråden til et "first-impression" nævnte
ikke noget om billedstøj.

Anyway, efter dit input, så har jeg kigget lidt på dine to forslag til
alternativer:

Panasonic FZ5: Som jeg har skrevet tidligere i tråden vil jeg osse godt lige
lidt med videooptagelse, så her dør Panasonic med et slag som alternativ!

- Kun en videoopløsning på 320x200, mod Sony's 640x480
- Quicktime (som jeg hader) mod Sonys MPEG (som jeg elsker
- Monolyd mod Sonys stereolyd
- Tidsbegrænset videooptagelse, mod Sonys ubegrænset optagelse (bortset fra
ram-kortets størrelse)

Så, til mine ønsker er Panasonic ikke engang i nærheden af at være en
konkurrent!

Canon S2:

Ja, ved du hvad: Det er måske bedre

Mine spørgsmål til dette er:

- Er en 1,8" skærm ikke lidt for lille til 12x zoom?
- Fås det ikke i sort?
- Nogen kommentarer ellers til dette kamera?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 23-05-05 03:43

On Sun, 22 May 2005 21:12:51 +0200, Dan wrote:

> Canon S2:
> - Er en 1,8" skærm ikke lidt for lille til 12x zoom?

Det er vel omvendt. Hvis kameraet ikke har meget zoom, så skal
det bruge en større skærm - siden man ikke zoome så meget ind..

Der er ikke plads til en større skærm på huset, når skærmen også
skal være vridbar og drejbar. Det er noget af prisen man betaler
for et kompakt design.

--
Stig

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-05-05 19:31

> [...]
>
> - Er en 1,8" skærm ikke lidt for lille til 12x zoom?
> - Fås det ikke i sort?
> - Nogen kommentarer ellers til dette kamera?

Hej igen Dan.
Glæder mig, at du kunne bruge mit input.
Slå nu lige koldt vand i blodet.
Der er ingen der siger, at Sony H1 lider af billedstøj. Lad os nu lige se
kameraet i virkeligheden først.

Det er rigtigt. at Panasonic har skudt sig selv i foden, ved at udelukke en
tidssvarende video-funktion i et ellers klasseførende kamera.

Med hensyn til Canon S2.
Her har vi også kun producentens egne (rosenrøde) ord for kvaliterne.
Det fås kun i sølvfarvet plastic. Jeg tror at Canon er bange for at
konkurrere med deres egen millionsællert EOS300D og EOS350D (eller hvad det
nu lige er de hedder).
Det er også noget med priser. S2 bliver sikkert rigtigt billigt - altså
relativt, og der skal ligesom være en eller anden forskel som retfærdiggør
priserne på G6 og Pro1.
Jeg tror at den fikse lille svingbare skærm er rigelig stor. Skærmen på S1
(forgængeren) er kun 1,5" og den føles ikke for lille.
Måske der er gået lidt inflation i skærmstørrelserne.
Det er vigtigere at skærmen er skarp, end at den er stor.
Men det er vel en smagssag.
Med hensyn til S2's videokvaliteter, må man vel nævne at Canon bruger en
lydløs zoom-motor, hvilket gør at man kan zoome under videooptagelse. Det er
der vist næsten ingen konkurrenter der kan.
Det største problem med videooptagelse på disse kameraer er (efter min
mening) vindstøj. Så vidt jeg husker er det ikke det store tema på S1.
Desuden har S2 en særlig panorerings-imagestabilizer, som kun stabiliserer
lodret. På den måde håber jeg, at man undgår de lidt hoppende optagelser man
tit ser, når man følger et bevægeligt motiv. Men om det virker i praksis må
vi jo vente og se.
Canon S2 forventess på gaden i løbet af denne uge, men datoen er tidligere
udskudt flere gange. Vi får se.

Om Sony H1 eller Canon S2 er det bedste kamera, kommer nok an på smag og
behag.
Jeg er i hvert fald selv i tvivl. Og jeg synes at da de ligger så tæt
ydelsesmæssigt, så skal man gøre sig selv den tjeneste at prøve dem begge.

Der er sikkert mange andre meninger om dette i gruppen, og det glæder vi os
selvfølgelig til at høre.

mvh jesper