/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
SATA vs SATA 2
Fra : Casper Bang


Dato : 22-05-05 11:51

Læste i en tråd lidt længere nede, at der åbenbart er udviklet en SATA 2
standard.
Hvad kan den af nye sjove ting?



 
 
Zulu (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 22-05-05 12:01

Casper Bang wrote:
> Læste i en tråd lidt længere nede, at der åbenbart er udviklet en
> SATA 2 standard.
> Hvad kan den af nye sjove ting?

Den understøtter hastigheder op til 300 MB/s, men ligesom med ATA133, er der
ingen harddisk, der kan lavere den datamængde, så ydelsesmæssigt er der ikke
den store forskel der.

Anden forskel er understøttelse af NCQ (Native Command Queuing) som du kan
læse mere om her:
http://www.seagate.com/products/interface/sata/native.html

Zulu



Casper Bang (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 22-05-05 12:18

> Den understøtter hastigheder op til 300 MB/s, men ligesom med ATA133, er
> der ingen harddisk, der kan lavere den datamængde, så ydelsesmæssigt er
> der ikke den store forskel der.

Hmm, lyder ikke synderligt brugbart.


> Anden forskel er understøttelse af NCQ (Native Command Queuing) som du kan
> læse mere om her:
> http://www.seagate.com/products/interface/sata/native.html

Jeg troede egentligt at diskene allerede havde en sådan "scheduler"?
Hvis ikke, er det da klart på tide at diskene får det.

Tak!



Kai Harrekilde-Peter~ (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-05-05 20:02

"Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> writes:

>> Den understøtter hastigheder op til 300 MB/s, men ligesom med ATA133, er
>> der ingen harddisk, der kan lavere den datamængde, så ydelsesmæssigt er
>> der ikke den store forskel der.
>
> Hmm, lyder ikke synderligt brugbart.

Jo, ganske aldeles brugbart til SATA-bridges som indeholder RAID
hardware, og som så eksponerer diskene som én stor virtuel disk.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Casper Bang (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 22-05-05 21:19

>> Hmm, lyder ikke synderligt brugbart.
>
> Jo, ganske aldeles brugbart til SATA-bridges som indeholder RAID
> hardware, og som så eksponerer diskene som én stor virtuel disk.

Kan PCI-bussen overhovedet følge med dér? Kan den tage 300 MB/sec?
De fleste ordentlige raidløsninger er så vidt jeg ved på udvidelseskort, som
bruger PCI-bussen :/



Jesper G. Poulsen (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 23-05-05 11:54

Casper Bang skrev:

> Kan PCI-bussen overhovedet følge med dér? Kan den tage 300 MB/sec?

PCI-X kan


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Esben von Buchwald (22-05-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 22-05-05 23:23

> Jo, ganske aldeles brugbart til SATA-bridges som indeholder RAID
> hardware, og som så eksponerer diskene som én stor virtuel disk.

Hvis du tænker på en "bridge" som sidder mellen en række diske og en
enkelt SATA port kan jeg godt se det... men en dedikeret RAID controller
som kører på PCI eller PCIe, har jo alligevel en kanal pr. disk...

men ok, da UDMA33 kom var de 33MB/s jo også utopiske, i dag har vi jo
RAPTOR diske som kan levere 80 MB/s

Kai Harrekilde-Peter~ (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 23-05-05 11:41

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

>> Jo, ganske aldeles brugbart til SATA-bridges som indeholder RAID
>> hardware, og som så eksponerer diskene som én stor virtuel disk.
>
> Hvis du tænker på en "bridge" som sidder mellen en række diske og en
> enkelt SATA port kan jeg godt se det.

Ja, det er netop det jeg tænker på: SATA-SATA bridges.

> men ok, da UDMA33 kom var de 33MB/s jo også utopiske, i dag har vi jo
> RAPTOR diske som kan levere 80 MB/s

Jeps, og med perpendicular recording stiger areal densiteten med op
til 10x, hvilket burde give en data hastighed som stiger op til 3x.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Kai Harrekilde-Peter~ (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 23-05-05 11:43

"Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> writes:

>>> Hmm, lyder ikke synderligt brugbart.
>>
>> Jo, ganske aldeles brugbart til SATA-bridges som indeholder RAID
>> hardware, og som så eksponerer diskene som én stor virtuel disk.
>
> Kan PCI-bussen overhovedet følge med dér? Kan den tage 300 MB/sec?
> De fleste ordentlige raidløsninger er så vidt jeg ved på udvidelseskort, som
> bruger PCI-bussen :/

SATA bridges bruger ofte PCI-X eller PCIe. Adaptec's RAID løsninger
er normalt PCI-64/66 eller "bedre".

Men som skrevet til Esben: jeg tænker på SATA-SATA bridges.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste