SCSI controller
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-05-05 01:28

Jeg overvejer at købe to stk. 73 GB Hitachi SCSI 15.000 RPM U320 - SCA
harddiske.

Jeg har ikke tidligere haft SCSI diske, hvorfor mit spørgsmål drejer sig om
hvilken controller man har brug for for at kunne benytte disse to harddiske?
Jeg prøvede at lede efter SCSI-controllere på den tyske udgave af eBay og
fandt priser fra ?1-?300!

Mit bundkort er et Asus P4C800 E-Deluxe, har det nogen betydning og er det
evt. godt nok?

Mvh
Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 03:41

Morten Munk-Jensen skrev:

> Jeg overvejer at købe to stk. 73 GB Hitachi SCSI 15.000 RPM U320 -
> SCA harddiske.

Husk at købe SCA-adaptere også.

Alternativt køb dem som LVD, så slipper du nemlig for SCA-adapterne.

> sig om hvilken controller man har brug for for at kunne benytte disse

SCSI er bagudkompatibelt, så teoretisk set er en Adaptec AHA-1542
rigeligt (det er en ISA-controller, som du ikke kan anvende rent
fysisk).

Alle dine muligheder er her:
http://tinyurl.com/7thjw

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-05-05 15:58

> Husk at købe SCA-adaptere også.

Kan du også hjælpe mig med at finde frem til sådan nogle, evt. på
edbpriser.dk?

> Alternativt køb dem som LVD, så slipper du nemlig for SCA-adapterne.

Jeg ved ikke ret meget om SCSI i det hele taget, jeg ville bare gerne have
en hurtigere harddisk, så jeg er heller ikke helt med på LVD.

> SCSI er bagudkompatibelt, så teoretisk set er en Adaptec AHA-1542
> rigeligt (det er en ISA-controller, som du ikke kan anvende rent
> [...]
Tak for linket, det vil jeg se nærmere på. Jeg kan se at der ved 320'erne
står RAID ved dem alle - jeg har ikke nogle planer om at kører RAID - så det
ville være at betale for noget (dyrt!?) som jeg ikke vil komme til at bruge.
Men måske kan man ikke få 320'ere uden RAID?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 22:56

Morten Munk-Jensen skrev:

> Jeg ved ikke ret meget om SCSI i det hele taget, jeg ville bare gerne
> have en hurtigere harddisk, så jeg er heller ikke helt med på LVD.

LVD er en signaleringstype (Low Voltage Differential). Dem du skal
bruge har et 68-pin interface.

> ikke vil komme til at bruge. Men måske kan man ikke få 320'ere uden
> RAID?

SCSI er beregnet til professionelle serverløsninger. Stabilitet og
ydelse er de vigtigste parametre her. Der findes ikke løsninger i samme
prisklasse som SATA/PATA. Omvendt, så findes der idag ikke
SCSI-løsninger i samme ydelsesklasse som SATA/PATA. SATA/PATA kan slet
ikke følge med en moderne SCSI-løsning. U320 står iøvrigt for
SCSI-bussens samlede båndbredde i MiB/s. Diskene er i sig selv ikke
hurtige nok til at fylde bussen med data, men med flere diske vil man
kunne udnytte båndbredden til fulde. Til forskel fra SATA/PATA er der
ikke eksklusiv forbindelse mellem controller og enheder, idet alle
enheder på en SCSI-bus styringsmæssigt er ligeværdige. Feks kan data
overføres direkte mellem to enheder, udenom controlleren. Controlleren
kaldes også for hostadapter, idet den er bindeleddet mellem SCSI-bussen
og den maskine der er vært for bussen (den maskine som bussen sidder i).

I gamle dage fandtes der laserprintere til SCSI

Fra : Anders Lund

Dato : 21-05-05 07:37

Morten Munk-Jensen wrote:
> [...]
> Jeg prøvede at lede efter SCSI-controllere på den tyske udgave af eBay og

Jeg købte i forbindelse med en Quantum 36 GB - en eller anden 10.000 PRM
U160 LVD, en Adaptec 19160. Det er selvfølgelig kun 160MB/s,,en en del
billigere end et 320MB/s kort, hvor spørgsmålet så er hvormeget du
overhovedet får brug for.

Skal de bruges i et RAID?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 21-05-05 16:00

> [...]
> U160 LVD, en Adaptec 19160. Det er selvfølgelig kun 160MB/s,,en en del
> billigere end et 320MB/s kort, hvor spørgsmålet så er hvormeget du

Jeg har ingen planer om RAID.
Ved du om man kan få 320-kort uden at skulle betale for at de kan bruges til
RAID - det er der jo ingen grund til at købe, hvis ikke man skal gøre brug
af det.
Vil man i det hele taget kunne mærke forskel på et 160 og et 320 kort? I
hvilken forbindelse (hvilke arbejdsopgaver på PC'en) ville man evt. kunne
mærke forskel?

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-05-05 20:42

Morten Munk-Jensen wrote:

> [...]
> hvilken forbindelse (hvilke arbejdsopgaver på PC'en) ville man evt. kunne

Du kan sagtens få U320 kort der ikke har mulighed fro RAID, Adaptec
AHA-29320 er er fint kort (der findes en del muligheder, men adaptec er
godt understøttet og gode kort)

hvis ikke du skal køre RAID, vil du sikkert gøre godt i at spare dine
penge, diskene kan hive ca. 100 MB igennem per sek. så det vil være
meget sjældent du rammmer loftet på bussen, og prisforskellen på de 2
kort er vidst ikke helt uanseelig så vidt jeg husker.