Kattebulimi??
Fra : Rasmus Hauch

Dato : 22-05-05 15:31

Hej NG.
Den ene af vores to kastrerede hankatte har en lidt underlig vane.
En gang imellem,når den lige har spist, kommer den ind og sætter sig på
køkkengulvet,kigger lidt på os og kaster så alt maden op igen.
Det virker,på ingen måde som om den har det dårligt,nærmere som om den vil
vise os det.
Når den har kastet op sætter den sig en meter væk fra brækket og kigger
derefter op på os som om den venter på en reaktion.
Hvis den anden kat er hjemme kommer den som regel løbende og snuser,spiser
lidt og når vi har tørret op,skraber den som om den vil dække det??
Begge katte er ca 2 år men den som kaster op er "storebror".
Er der nogen der kan forklare deres adfærd?
Mvh
Ditte og Rasmus + Mister og Sigurd

Fra : Inger

Dato : 22-05-05 17:31

Hej med jer
Jeg tror din kat overspiser, jeg har selv en kat, der har haft det samme
problem, nu får hun kun afvejet mad, og problemet er der ikke mere.
Venlig hilsen
Inger

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 18:07

Rasmus Hauch wrote:
> [...]
> dække det??
> Begge katte er ca 2 år men den som kaster op er "storebror".
> Er der nogen der kan forklare deres adfærd?

Det kommer lidt an på, hvorlænge katten har gjort det, og om du har
udelukket evt. sygdomme som bl.a. orm, men det kan ses i opkastet. Eller
hårboller som kan afhjælpes med kattemalt og redde katten lidt oftere.

Hvis katten har gjort det længe, kun af og til og ikke ser ud til at fejle
noget og er tyk nok, så tror jeg ikke du skal bekymre dig.

Vi har 2 katte der tit kaster mad op, når de lige har spist. Det er
simpelthen fordi de grovæder, de kan ligesom ikke administrere maden, og de
har gjort det altid. Vi har også en, der aldrig gør det. Så vi har lært at
leve med det, selvom det koster noget rengøring.
Så hos os betegner jeg adfærden som grovæderi, manglende stopklods.
Måske er det det samme hos jer, og så kan I gøre som Inger med mindre mad ad
gangen. Det har jeg så ikke gjort.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-05-05 19:19

In article <jG0ke.116$GD6.32@news.get2net.dk>, Rasmus Hauch
> [...]

> En gang imellem,når den lige har spist, kommer den ind og sætter sig på
> køkkengulvet,kigger lidt på os og kaster så alt maden op igen.

Spiser de tørkost? Jeg har en, der gør det samme, især med tørkost. Det
virker som om, når hun er rigtig sulten, så når hun ikke at stoppe i
tide - og når så tørkosten svulmer op i maven på hende fordi det suger
vand til sig, så er der ikke plads til det hele, og så kommer det altså
op igen :(
Her forebygger jeg ved at fodre ad libitum, altså altid have mad
stående, så hun kan småspise. Men har hun f.eks. sovet længe og vågner
op og er godt sulten, så sker det stadigvæk.
Det _kan_ også ske hvis hun får noget ekstra lækkert. Det er så rent
grovæderi ;)
Hendes søster har aldrig haft det sådan, så det er nok bare et punkt
mere, hvor katte er individuelle. Men jeg har da bestemt indtryk af at
det er et ret almindeligt fænomen.

--
Knus fra Ann R

Fra : marianne østergaard

Dato : 22-05-05 22:16

Rasmus Hauch <ditrasSLET@greennet.gl> skrev:
> [...]
>Begge katte er ca 2 år men den som
>kaster op er "storebror".
>Er der nogen der kan forklare deres adfærd?

Ja - det er bulimi. Jeg har selv forgæves søgt råd om
PRÆCIS samme adfærd i dette forum - og hos dyrlæger.
En af vores tre voksne katte (den ældste) brækker sig jævnligt
og flere gange på en dag.
Katten er fysisk rask.
Adfærden er fremprovokeret og manisk - og typisk hvis
den føler at vores opmærksomhed er rettet den mindste smule
mod en af de andre katte.
Fjerner jeg madskålene på en af dens "dårlige" dage,
præsterer den opkast af vand alene.
Fodertypen er underordnet.
Det er ærgerligt jævnligt at opleve de tømte madskåle omsat
til syrende klatter på gulvene, så gode råd er velkomne!
Mvh Marianne

Fra : Kate

Dato : 23-05-05 19:50

"Rasmus Hauch" <ditrasSLET@greennet.gl> wrote in

> Begge katte er ca 2 år men den som kaster op er "storebror".
> Er der nogen der kan forklare deres adfærd?

Af mine fire katte, kaster specielt en op i perioder. Jeg ved positivt
det er når han foræder sig. Mine har afmålte portioner og får mad flere
gange om dagen, hvilket gør problemet mindre, meget mindre. Hvis jeg
f.eks. ved jeg skal være væk hjemmefra nogle timer længere end normalt
kan jeg godt finde på at give kattene lidt mere om morgenen, ofte
resulterer det i opkast fra specielt den ene kat.

Jeg vil foreslå at du giver kattene en mindre portion mad og så evt.
flere gange om dagen. Hvis du kan fodre ad libitum ville det være
allerbedst fordi det er egentligt det katte gør når de selv fanger
deres mad i naturen. Jeg kan ikke gøre det fordi mine andre katte så
næsten kun ville få "second hand mad"

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.