Købe brugt OS-X
Fra : Steen

Dato : 22-05-05 14:31

Hej, jeg vil gerne opgradere mit OS 9.2 til OS-X.

Er der nogle versioner jeg skal undgå, hvis jeg vil bruge nogle af de
spil/programmer der udkommer i øjeblikket?

Håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen

Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 15:22

Steen <steengod@Jhotmail.com> wrote:

> Hej, jeg vil gerne opgradere mit OS 9.2 til OS-X.
>
> Er der nogle versioner jeg skal undgå, hvis jeg vil bruge nogle af de
> spil/programmer der udkommer i øjeblikket?
>
> Håber nogen kan hjælpe mig

Hviken maskine har du, grafikort og hvor meget ram har du?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Steen

Dato : 22-05-05 15:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Hviken maskine har du, grafikort og hvor meget ram har du?

Jeg har en G3 400mhz Powerbook med 384 Mb ram. Grafikkortet har vidst 8Mb
ram.

Hilsen

Steen

Fra : Erik Richard

Dato : 22-05-05 16:25

Steen wrote:

> Jeg har en G3 400mhz Powerbook med 384 Mb ram.

Er det en Lombard/Bronze ellre Pismo? Lombard har onboard SCSI + USB,
mens Pismo har både USB og Firewire. I begge tilfælde kan du dog køre
til og med OS X 10.3.9. Pismo kan også køre med Tiger.

> Grafikkortet har vidst 8Mb ram.

Det er nu 16mb på begge, men der er fuld acceleration under OS X - alle
versionerne.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-05 17:09

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> til og med OS X 10.3.9. Pismo kan også køre med Tiger.

> Det er nu 16mb på begge, men der er fuld acceleration under OS X - alle

Nej der er 8 MB RAM paa baade Lombard og Pismo

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 22-05-05 18:15

Hej Jesper

Apple Systemprofiler siger altså ATI RagePro 128 Mobile, 16mb Video
Memory på min Pismo. Og det er samme kort på en Lombard 400mhz!
mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-05-05 18:26

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 22/05/05 19:15 wrote:

> Apple Systemprofiler siger altså ATI RagePro 128 Mobile, 16mb Video
> Memory på min Pismo. Og det er samme kort på en Lombard 400mhz!

Apple mener også kun den har 8MB, men det er jo nok bare en 'specialudgave'
du har. Som sædvanligt.

http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/powerbooks/0340930
APowerBooks.PDF (side 62 hvis du er doven)

--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 20:11

> [...]

> Apple Systemprofiler siger altså ATI RagePro 128 Mobile, 16mb Video
> Memory på min Pismo. Og det er samme kort på en Lombard 400mhz!

så er der to mulighede: din systemprofil er defekt eller du lyver

Hvad med at poste et skærmbillede?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-05 20:46

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> så er der to mulighede: din systemprofil er defekt eller du lyver
>
> Hvad med at poste et skærmbillede?

At du gider Morten................

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 17:31

> Det er nu 16mb på begge, men der er fuld acceleration under OS X - alle
> versionerne.

3x Vrøvl:

1) Ingen PowerBook G3 har 16MB (det gælder iøvrigt osse de første PB
G4'ere)

2) Lombard'ens grafikkort (Rage64)er på INTET punk accellereret under
Mac OS X - der er udelukkende en frambuffer)

3) Pismoens grafikkort (Rage128) er kun i meget begrænset omfang
accellereret under Mac OS X (kun Quicktime og OpenGL - ingen Quartz
accelleration).

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 17:30

Steen <steengod@Jhotmail.com> wrote:

> Jeg har en G3 400mhz Powerbook med 384 Mb ram. Grafikkortet har vidst 8Mb
> ram.

glem det, den vil kun kunne bruges til brætspil og +5 år gamle titler!

Vælg 10.3x såfremt der er tale om en lombard (med SCSI onboard) - dvs
hvis det er en lombard bør du nok vælge at blive på Mac OS 9.x eller
smide linux på den (ubuntu er overordenlig nem at gå til)

Vælg 10.4 såfremt der er tale om en Pismo (med firewire onboard)

Hold dig fra 10.2x - Under 10.2x (og før) skal programmerne oftest
kompileres til en specifik til disse versioner. Dvs at mange moderne
programmer ikke kan afvikles på disse versioner. Problemet eksisterer
ikke under 10.3-4.

Forvent under ingen omstændigheder at den kan bruges til photshop etc.
3-4 webbrowervinduer eller en stor IMAP mailbox vil osse trække søm ud
på en så gammel maskine uden Quartz Extreeme og med kun 8MB VRAM.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Steen

Dato : 22-05-05 18:56

> [...]

> 3-4 webbrowervinduer eller en stor IMAP mailbox vil osse trække søm ud
> på en så gammel maskine uden Quartz Extreeme og med kun 8MB VRAM.

Det er en Lombard.

Det er også lidt ala brædtspil samt retrospil, jeg spiller mest. Mest dem
man kan finde på versiontracker og macupdate.

Jeg vil gerne kunne benytte nogle af de nye funktioner der er i forskellige
programmer jeg bruger samt de plugins og lyd konvertere der findes i Mac i
forhold til Linux.

Hilsen

Steen

Fra : Erik Richard

Dato : 22-05-05 19:34

Hej Steen

Steen wrote:

> Det er en Lombard.

OK, så er Panther 10.3.9 det nyeste, du kan installere på den.

> Det er også lidt ala brædtspil samt retrospil, jeg spiller mest. Mest dem
> man kan finde på versiontracker og macupdate.

Det kan den sagtens klare. Den kan også sagtrens klare selv ret store
programmer som fx. Photoshop X 7.x, Filemaker 7 osv..

> Jeg vil gerne kunne benytte nogle af de nye funktioner der er i forskellige
> programmer jeg bruger samt de plugins og lyd konvertere der findes i Mac i
> forhold til Linux.

Jeg véd ikke, hvorfor der altid er nogen, der hele tiden nedgør specielt
Lombard og Pismo, når det fx. drejer sig om lyd og billede. Begge
modeller er særdeles velegnede til begge formål.

Du kan endda sagtens bruge den til fx. Bias PEAK VST, DECK II VST/RTAS,
MOTU Audio og flere af de store LogicAudio programmer, hvis du har et
eksternt LogicAudio lydkort.

Begrænsningen ligger selvfølgelig i, at den kun kan have 512mb RAM som
max, men fx. med 512mb RAM + et PCMCIA Firewire kort, vil du sagtens
kunne få det til at køre rigtig godt - stabilt og hurtigt - set i
forhold til, at det kun er en 400mhz maskine.

Så jeg vil anbefale, at du finder et 256mb RAM modul - lowprofile - til
den som afløser for din 128mb klods, så du kommer op på de 512mb i alt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 20:11

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det kan den sagtens klare. Den kan også sagtrens klare selv ret store
> programmer som fx. Photoshop X 7.x, Filemaker 7 osv..

den kan køre dem, men hvis det går ikke stærkt.

> Jeg véd ikke, hvorfor der altid er nogen, der hele tiden nedgør specielt
> Lombard og Pismo, når det fx. drejer sig om lyd og billede. Begge
> modeller er særdeles velegnede til begge formål.

Nedgør?

> [...]
> kunne få det til at køre rigtig godt - stabilt og hurtigt - set i
> forhold til, at det kun er en 400mhz maskine.

Nej begrænsningen ligger i grafikortet og i CPU'en. læs evt Arstechnicas
gennemgang af Quartz fra 10.0-10.4

Derudover er der selvfølgelig den faktor at en 400MHz G3 CPU ikke just
er hurtig anno 2005 hvor en CPU bør være på omkring 1GHz for at den er
"hurtig nok"

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-05 20:11

Steen <steengod@Jhotmail.com> wrote:

> Det er en Lombard.
>
> Det er også lidt ala brædtspil samt retrospil, jeg spiller mest. Mest dem
> man kan finde på versiontracker og macupdate.

pas på, for mange af spillene kan Lombardens manglende grafiacceleration
og Quartz dobbeltbufferede vinduer sagtens udgøre en seriøs flaskehals.
Jeg ved hvad jeg tale om da jeg selv har en 300Mhz iBog med samme
grafikkort - endda på en AGP bus.

Jeg ville droppe alle tanker om OSX på den maskine hvis den skal bruges
til andet en mail og ren text.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 22-05-05 16:19

Hej Steen

Steen wrote:
> Hej, jeg vil gerne opgradere mit OS 9.2 til OS-X.

Det kommer an på, hvilken computer, du har.
PCI PowerMacs - fx. 8600, 9500 og 9600 250-350mhz kan køre OS X ved
hjælp af XPostFacto3.x op til og med OS X 10.1.5 - dog uden
understøttelse af printer- og modemportene. Apples egne eksterne modems
er dog en undtagelse.

G3 opgraderede PCI PowerMacs og Beige G3 kan køre med OS X op til og med
10.2.8. G3 opg. PCI PowerMacs skal dog stadig bruge XPostFacto til
installeringen.

iMac rev.1-2 _kan også bruge 10.3.9, men det kan ikke anbefales, da de
vil blive meget tunge at arbejde på.

Fælles for alle ovenstående er, at installeringen skal ske på de første
8gb af en disk/partition.

Hvis det er PCI PowerMacs skal disken sidde på SCSI ID 0, og hvis det er
ATA diske på Beige G3 + iMacs skal disken sidde på ATA BUS 0 ID 0

Alle øvrige stationære G3 og G4 kan køre med alle OS X versionerne. -
også på ATA BUS 1 og på både ID 0 og ID 1.

> Er der nogle versioner jeg skal undgå, hvis jeg vil bruge nogle af de
> spil/programmer der udkommer i øjeblikket?

De eneste, jeg har hørt og læst om, der kan give visse problemer, er
10.0.3, 10.1.1 og 10.2.6. 10.2.6 kører fx. ikke særlig hurtig på B&W G3.
10.1.4 og 10.2.2, 10.2.6 kører ustabilt på CPU opg. PCI PowerMac - fx.
8500 og 8600.

10.0.x og 10.1.x kan heller ikke bruge seneste versioner af fx. Abiword,
NeoOfficeJ og OpenOffice. Her er kravene min. 10.2.6. MSOffice X 10.x
kører særdeles dårligt på 10.0.x, 10.1.x og 10.2.0-10.2.5.

Hvad angår spil, så har jeg ingen anelse, da jeg ikke bruger spil på
computerne med undt. af nogle skakspil...