Mousserende hvidvin?
Fra : Rikke & Per

Dato : 20-05-05 22:18

Til en bryllupsfest i januar i år, fik vi serveret en italiensk mousserende
hvidvin som dessertvin - en fremragende, liflig og tilpas sød vin.
Jeg har desværre glemt navnet på denne glimrende vin, men måske nogen i
denne n.g. kan hjælpe?

m.v.h.
Per

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-05-05 22:27

> [...]
> mousserende hvidvin som dessertvin - en fremragende, liflig og tilpas
> sød vin. Jeg har desværre glemt navnet på denne glimrende vin, men måske

Lyder som en sød spumante, som findes i et utal af varianter. Personligt
synes jeg den fra brødrene Martini er aldeles udmærket. Den kan typisk
findes i større supermarkeder til en 70 kroner flasken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 20-05-05 23:07

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Lyder som en sød spumante, som findes i et utal af varianter. Personligt
> synes jeg den fra brødrene Martini er aldeles udmærket. Den kan typisk
> findes i større supermarkeder til en 70 kroner flasken.

Asti spumante, en mousserende vin fra Asti (!) baseret på moscato drue.
Martini er også efte min udiskutabel mening den bedste
der er også en udmærket Gancia i Føtex, lidt billigere.

Sandra

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-05 10:28

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> >
> Asti spumante, en mousserende vin fra Asti (!) baseret på moscato drue.
> Martini er også efte min udiskutabel mening den bedste

Hvis man kigger efter på Martinien vil det osse blive afsløret at disse to
er de samme i og med at den er Asti produceret brandet af Martini.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-05-05 12:14

Jonas Kofod wrote:

> Hvis man kigger efter på Martinien vil det osse blive afsløret at
> disse to er de samme i og med at den er Asti produceret brandet af
> Martini.

Ligesom alle Bordeaux-vine er de samme? Mange italienske kooporativer
producerer Asti'er...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-05-05 14:02

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Ligesom alle Bordeaux-vine er de samme? Mange italienske kooporativer
> producerer Asti'er...

Nej jeg mente det som at Martini opkøber det og brander det. Det jeg mener
er at Martini ikke har noget selv i Piemonte.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-05-05 00:12

Jonas Kofod wrote:

> Nej jeg mente det som at Martini opkøber det og brander det. Det jeg
> mener er at Martini ikke har noget selv i Piemonte.

Ah, sandt nok. Men sådan fungerer de italienske kooporativer. Det er helt
normalt i støvlelandet inden for al slags vin.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 11:33

> Ah, sandt nok. Men sådan fungerer de italienske kooporativer. Det er helt
> normalt i støvlelandet inden for al slags vin.

Rigtigt - men normalt sker produktionen indenfor eget kooperativ. Så vidt
jeg ved/kan se er det Fontanafredda produktion - hvilket så gør den meget
lig de andre asti vine som folk finder i supermarkedet.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-05-05 19:57

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hvis man kigger efter på Martinien vil det osse blive afsløret at disse to
> er de samme i og med at den er Asti produceret brandet af Martini.

OK nu er det ikke det meste foruroligende spørgsmål... ved ikke hvem ejer
hvad (fx Martini oprindeligt Martini & Rossi, opfinder af eb vermuth af
samme navn, er i dag kontrolleret af Bacardi!) men Gancia og Martini er to
forskellige producenter, begge var rige producenter, Asti er en BY i
Piemonte, og derfor har vinen fået navnet "DOCG" derfra.
Ligesom Barolo er en anden by i samme region, men der findes et utal af
producenter.

Sandra

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-05-05 20:40

> [...]
> Piemonte, og derfor har vinen fået navnet "DOCG" derfra.
> Ligesom Barolo er en anden by i samme region, men der findes et utal af

Du har tydeligvis misforstået mit indlæg og bevidst undgået at tage min tråd
med Kevin til efterretning.
Men så fik du da smartet dig ved at få liret noget Jeopardy viden af.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-05-05 21:23

> Du har tydeligvis misforstået mit indlæg og bevidst undgået at tage min
tråd
> med Kevin til efterretning.
> Men så fik du da smartet dig ved at få liret noget Jeopardy viden af.

ohhhh
Du ved ikke det bedste: jeg spiser børn! og jeg er ved at lave en voodoo
dukke af dig!
Måske lidt sød vin ville det hjælpe på dit humør? Fx en MONDORO Asti
spumante fra Irma på tilbud til 59 kr?

Sandra

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-05-05 18:20

> [...]
> tråd
> >
> ohhhh
> Du ved ikke det bedste: jeg spiser børn! og jeg er ved at lave en voodoo

Nej - men det bundede jo ikke i om asti var en by eller ej Og det en
remse fra det lille vinleksikon havde heller ikke relevans.

> Måske lidt sød vin ville det hjælpe på dit humør? Fx en MONDORO Asti
> spumante fra Irma på tilbud til 59 kr?

Tak - den vil jeg kigge på. Jeg plejer at tage alle de asti'er jeg kan få
fingre i.

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-05-05 10:28

Hej Per

Prøv med en Moscato d'asti fra Fakta 36,- eller 37.-kr flasken
Har lige brugt den som dessertvin til konfirmation.

Mvh Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 12:06

"Peter Larsen" <prl@privat.dk> wrote in message
> Hej Per
>
> Prøv med en Moscato d'asti fra Fakta 36,- eller 37.-kr flasken
> Har lige brugt den som dessertvin til konfirmation.

Tilfældig læste jeg på etiketten på denne vin i min Fakta fornylig - og jeg
husker ikke noget om "mousserende"

Muskatvine troede jeg altid var for søde til at være "perlende".

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 13:49

Ja, det er rent kræs.

Moscato d'asti er let perlende, Asti Sprumante er mousserende. Begge er fine
dessertvine og specielt sprumanten er lige i øjet til kransekagen
nytårsaften.

Aldi fører ofte Ravini Asti, det er en sprumante, skønt det kun står med
meget små bogstaver på bagettiketen. Den er lige efter min smag.

mvh
Mogens

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 20:03

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
>
> Aldi fører ofte Ravini Asti, det er en sprumante, skønt det kun står med
> meget små bogstaver på bagettiketen. Den er lige efter min smag.

Sekt/spumante og champagne er mousserende - og vistnok aldrig søde(?).
Og bruger næppe muskat-drue

Vino verde fra Portugal er ganske let perlende og haves p.t. i Netto og
altid i Irma - rhinskvinflaske evt med skruelåg

Mousserende vin troede jeg altid ville være for syrlig til desert - men jeg
håber der kommer noget eksakt frem, som man kan gå ned og købe i den og den
butik og afprøve til sommerens hyppige vanilieis med karamelsovs/likørsovs.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 23:49

> Sekt/spumante og champagne er mousserende - og vistnok aldrig søde(?).
> Og bruger næppe muskat-drue

Du bidrager med en blanding af gætværk og manglende viden Hr. Warming.

Asti sprumante er sød. Og den er lavet på muscatodruer.

Det er til gengæld rigtigt at både champagne og sprumante er mousserende,
men de er fremstillet på forskellig vis. Champagne efter champagnemetoden,
sprumante efter tryktankmetoden.

Champagne fås også i søde udgaver. Vi drikker oftest den tørre brut, men
demi-sec og doux er hhv. mere end halvsød og sød.

mvh
Mogens

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-05 04:19

> Du bidrager med en blanding af gætværk og manglende viden Hr. Warming.

"Vistnok", "næppe" og "?" betyder jeg EFTERLYSER viden

> Asti sprumante er sød. Og den er lavet på muscatodruer.

Tak for den viden. Hvor kan astien købes?