Aspargessuppe
Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-05-05 19:40

Hej gruppe.

Idag var jeg ude hos min lokale aspargesavler, for at købe - ja - friske,
grønne asparges. Hun stak mig en stor pose fuld af "afskær", for som hun
sagde: "Du går bare hjem og skyller dem, så koger du dem i en time, lader
suppen stå til imorgen, hvor du sir den og legerer den med fløde"! Så nu
står jeg her med alle talenterne og en masse asparges. Hvad ville I gøre?
Det samme som aspargesdamen?

Hilsen Margrete

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-05-05 20:21

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hvad ville I gøre?
> Det samme som aspargesdamen?

Ja da - og med æggeblommer.

Hilsen Inger

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-05-05 21:10

"> Ja da - og med æggeblommer.

Fortæl - fortæl.......

Margrete

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-05-05 21:18

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "> Ja da - og med æggeblommer.
>
> Fortæl - fortæl.......

Når suppen er kogt, "tager man" nogle æggeblommer, rører dem med lidt salt
og rører dem i den let afkølede (= ikke kogende, for så koagulerer (stivner)
æggene, men heller ikke lunkne, (for så virker det ikke) suppe.
Det jævner, men forhøjer smagen - ikke udjævner den som meljævning.

Og da "afskæret" formentlig er fuldt af smag, men ret sejt, er de vel siet
fra?
Og måske er der tilsat noget hønsekødsuppe sammen med fløden, for så er
himlen nær.

Hilsen Inger

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-05-05 05:53

> [...]
> fra?
> Og måske er der tilsat noget hønsekødsuppe sammen med fløden, for så er

Hej Inger.

Tak for hjælpen, jeg springer straks ud og koger en af mine gode
kyllinger....

Margrete

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-05-05 21:10

[Margrete Johansen | Fri, 20 May 2005 20:39:56 +0200]

>Så nu står jeg her med alle talenterne og en masse asparges. Hvad ville I gøre?
>Det samme som aspargesdamen?

Ganske afgjort; og med en god sjat god fløde er det en himmelsk oplevelse :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 20-05-05 22:15

Margrete Johansen wrote:

> [...]
>står jeg her med alle talenterne og en masse asparges. Hvad ville I gøre?

Så absolut ikke. Det giver samme resultat som at bruge
dåseasperges: slatne, smagsfattige aspargesstykker uden bid.

Mærk (med en negl) hvor meget af hver enkelt asparges der er grov
og bør skrælles, og skær dette fra, så resten er rimeligt sprødt
og fint.

De grove dele knuses med den brede side af en kniv (eller skæres
i én cm stykker), koges i vand uden salt, og henstår i køleskabet
til næste dag.
Da smagsstofferne kun kan opløses i vand, vil det meste af smagen
så være i vandet, som sies fra til suppen. De grove dele
kasseres.
Under kogningen heraf, kan der tilsættes andre grøntsager m.v.
(løg, gulerod, peberkorn, porrer o.s.v.). Du finder masser af
inspiration ved at google efter emnet. Men jeg nøjes med meget
lidt løg, eller slet ingen tilsætning, for ikke at ødelægge
smagen.

De sprøde og fine dele skæres i passende stykker (3-4 cm) og
steges knap møre i gyldent smør (optimalt: riv lidt sort trøffel
herover), og henstår i køleskabet til næste dag. Fedtstoffet gør,
at alle smagsstofferne forbliver i aspargesne, da smagsstofferne
kun kan opløses i vand. Smagen fra det gyldne smør, erstatter
smagen fra tilsætning af fløde, som kun vil ødelægge retten.

Næste dag varmes aspargsvandet, smages til med kyllingefond,
bouilion, salt eller hvad du har bestemt dig for, så det bliver
til suppe. Den legéres med æggeblommer (Brug et termometer, og
hold retten på 64 grader eller derunder).
Tilsæt de sprøde og fine aspargesstykker, og lad suppen stå, til
alt er varmt, rør rundt og servér i varme tallerkner.

Denne fremgangsmåde giver en meget fin smag og en optimal
konsistens i retten.

m.v.h. Emil

P.S.: Det er dybt nedslående at se, hvor mange direkte dårlige
opskrifter der fremkommer, når man Googler efter "apargessuppe".

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-05-05 05:52

> m.v.h. Emil
>
> P.S.: Det er dybt nedslående at se, hvor mange direkte dårlige
> opskrifter der fremkommer, når man Googler efter "apargessuppe".

Det er jo det, jo!

Margrete