Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hoya - "Objektiiv-beskytter"
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 17:48

Hej

Er Hoya et ok mærke eller når vi snakker UV filtra mv?
Hvad med denne her:
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100623&menuid=1572&level=2

HC

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-05-05 18:36

Heine Christensen wrote:
> Hej
>
> Er Hoya et ok mærke eller når vi snakker UV filtra mv?
> Hvad med denne her:
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100623&menuid=1572&level=2

1. når de skriver at filterringen er af sølv, så lyver de.
2. når de skriver at et det er specielt designet til digitale kameraer,
så lyver de. Hvad der sidder bag filteret er ligemeget, men de kan
sikkert snyde nogen til at betale mere for det.

Et filter er en glasplade, indfattet i en ramme med gevind. Om rammen er
lavet af messing, aluminium eller sølv er ligemeget, og farven betyder
ikke noget. Glasset er meget plant og skal være coated af hensyn til
reflektioner mellem overfladerne. Ligesom et par gode briller.

Når man sætter en glasplade ind foran objektivet, vil den normalt fjerne
UV lys.

Desuden er det et godt værn mod fedtede fingre, ølskum, børne og hundenæser.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-05 21:13

Bo Bjerre wrote:

> Et filter er en glasplade, indfattet i en ramme med gevind.

Ikke nødvendigvis.

Jeg har filtre, der ikke er indrammet og indrammede filtre, der ingen gevind
har.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-05 09:04

Jan Bøgh wrote:

> Ikke nødvendigvis.
>
> Jeg har filtre, der ikke er indrammet og indrammede filtre, der ingen gevind
> har.

Rigtigt. Jeg sprang gelatinefiltre, og løse filtre til holdere over.

Jeg anså det ikke for relevenat efter at have set det billede, Heine
henviste til.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-05 21:20

In article <428cce9a$0$314$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> 1. når de skriver at filterringen er af sølv, så lyver de.

Silver betyder på engelsk at det er lavet af et billigt reflekterende
materiale.

> 2. når de skriver at et det er specielt designet til digitale kameraer,
> så lyver de. Hvad der sidder bag filteret er ligemeget, men de kan
> sikkert snyde nogen til at betale mere for det.

Ikke helt korrekt. Coatingen på indersiden kan evt være anderledes.
Sigma har fornyet deres objektiver med en ny coating på bagerste
linseelement for at eliminere glare fra filteret på sensoren.

> [...]
> ikke noget. Glasset er meget plant og skal være coated af hensyn til
> reflektioner mellem overfladerne. Ligesom et par gode briller.

Man kan også købe relativt ucoatede.

> Når man sætter en glasplade ind foran objektivet, vil den normalt fjerne
> UV lys.

Korrekt. Alm. vinduesglas er et fremragende UV filter.

> Desuden er det et godt værn mod fedtede fingre, ølskum, børne og hundenæser.

Det er nok det vigtigste.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-05 09:08

Povl H. Pedersen wrote:

> Silver betyder på engelsk at det er lavet af et billigt reflekterende
> materiale.

Tjah, ikke alt der glitrer er ædelsten

> Ikke helt korrekt. Coatingen på indersiden kan evt være anderledes.
> Sigma har fornyet deres objektiver med en ny coating på bagerste
> linseelement for at eliminere glare fra filteret på sensoren.

Ja, det bageste linselement er ofte kritisk i digitale kameraer, idet
chip'en reflekterer lyset, og dermed kan lave genspejlinger. Det problem
er relativt lille med film, da de ikke spejler (ret meget) fra
emulsionssiden.

Jeg har aldrig hørt om at filtre findes med forskellig coating på de to
flader, men det vil jeg gerne høre mere om, da jeg er nysgerrig af natur.

> Det er nok det vigtigste.

Enig,

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 20-05-05 17:31

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> chip'en reflekterer lyset, og dermed kan lave genspejlinger. Det problem
> er relativt lille med film, da de ikke spejler (ret meget) fra

Har du set nogle eksempler, hvor det har haft betydning, med den nye
coating?

Spørgsmålet er om det bare er en reklame forbedring, eller om det
virkelig gør billederne lidt bedre.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-05-05 21:16

HKJ wrote:

> Har du set nogle eksempler, hvor det har haft betydning, med den nye
> coating?
>
> Spørgsmålet er om det bare er en reklame forbedring, eller om det
> virkelig gør billederne lidt bedre.

-se her jeg den HELT forkerte at spørge...

Jeg har godt nok et Nikon digicam, men det bruget jeg "kun" til visse
ting. Ellers er jeg til film i en F4, og herefter en scanner...

Bo //