Sikker php...
Fra : Dennis Munding

Dato : 19-05-05 10:29

Hej NG!

Jeg har langt om længe fået min kalender til at virke, som den skal, men er
der et nyt spørgsmål, som presser sig på....

Jeg kan ud fra de indlæg jeg har læst, se at man "taler" meget om sikkerhed
i php/mysql.

I min kalender er der 3 brugere, som kan indsætte data - 2 arbejdsgivere og
jeg selv - det hele foregår via en form, hvor det eneste felt, man rent
faktisk kan skrive i er tekst-feltet.

Er der noget her jeg skal være særligt opmærksom på m.h.t. indsættelse af
data?
Og hvad kan jeg evt. gøre for at sikre at inputtet ikke ødelægger min
database??

Jeg er newbie og har ikke helt forstået de tråde, der har været om emnet...
:-/

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-05-05 10:40

Dennis Munding wrote:
> [...]
> database??
>
> Jeg er newbie og har ikke helt forstået de tråde, der har været om emnet...

Du skal i hvert fald kigge på:
http://php.net/mysql_real_escape_string
Som hjælper dig en del med de data du sender til databasen :)

Ellers husk at tjekke om input er som de skal være - men
mysql_real_escape_string() er det enest du reelt behøver, hvis der kun
er tale om tekstfelter som sendes til databasen. (Der kan være andre
ting rent auth mæssigt på brugerne osv - men kender ikke din kode så
indadgående ;)).

mvh
Johan

Fra : Christian Joergensen

Dato : 20-05-05 01:35

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> writes:

> Er der noget her jeg skal være særligt opmærksom på m.h.t. indsættelse af
> data?
> Og hvad kan jeg evt. gøre for at sikre at inputtet ikke ødelægger min
> database??

Udover at inddata ikke maa oedelaegge din database (som selvfoelgelig er det
primaere at beskytte sig mod), kan du ogsaa risikere at der er boeller der
laver noget med kalder Cross Site Scripting (XSS - da CSS var optaget :P):

http://en.wikipedia.org/wiki/XSS

Det er egentlig blot et spoergsmaal om at bruge htmlentities() eller
strip_tags() afhaengig af din politik. Personlig holder jeg mest af
htmlentities() da boelletingene saa stadig vil blive skrevet ud og man lader
boellerne fremstaa som de taaber de er :)

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-05-05 09:38

Hej Christian og Johan!

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er tale om tekstfelter som sendes til databasen. (Der kan være andre
> ting rent auth mæssigt på brugerne osv - men kender ikke din kode så

Og her kommer så 1000$-spørgsmålet til jer begge:

Hvor skal jeg indsætte de "værktøjer", som I nævner?
Problemet er nemlig, at jeg ikke fatter ret meget af, hvad der står på
sider, der er skrevet på engelsk... :-/

Hvis det kan hjælpe til besvarelsen af mit spørgsmål, så ligger mine koder
på pastebin.dk:

http://www.pastebin.dk/index.php?show=598

http://www.pastebin.dk/index.php?show=599

På forhånd tak for hjælpen!