Lette morgenboller
Fra : jones_net

Dato : 19-05-05 10:20

Hejsa

Efter at have fået fat i en varmluftsovn, vil jeg gerne lave mit eget
morgenbrød i weekenden, i stedet for at starte bilen for at finde det
nærmeste brødudsalg...

Engang overnattede jeg ved nogle venners venner, og fruen i huset servrede
nogle boller, som hun "lige havde rørt sammen" aftenen før, og som havde
stået i køleskabet natten over. Det er flere år siden, så jeg kan ikke huske
noget om opskriften.
Dog kan jeg huske, at hun ikke æltede dejen, med rørte den med en ske, og
dejen var ikke fast som til alm. fødselsdagsboller, men en relativt klæbrig
masse (bollerne var heller ikke runde), som hun bare lagde en flok klat af
på en plade, og så i ovnen.

Kan I hjælpe med en opskrift for den dovne - kan røres sammen i søvne om
aftenen, og som bare skal deles og bages om morgenen, uden at skulle ælte?

/J

Fra : TK

Dato : 19-05-05 15:21

Denne har har jeg lånt fra en Meyer-kogebog. Jeg har lavet den utallige
gange i de seneste år.
Først på aftenen:
15 g. gær og
lidt salt
opløses i
en halv liter koldt vand
600 gram mel blandes i - jeg kommer ofte ca. 100 gram durumhvedemel i (+ 500
g. alm. mel)
Røres godt sammen
Stilles til hævning tildækket i køkkenet.
Sidst på aftenen (måske efter 3-4 timer) slås dejen ned med en grydeske og
sættes i køleskabet, tildækket.
Næste morgen tages dejen ud
sættes på plade med to skeer (jeg har udviklet en teknik, hvor jeg også lige
bruger en saks til at klippe den seje dej i stykker). Der er til ca. 10
boller.
Ovnen skal være kold, men sættes til 225 grader
30-35 minutter i ovnen, og bollerne er klar.
Velbekomme.
vh. Tommy

røres