Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan i tåle at kritisere flere billeder?
Fra : Thomas

Dato : 19-05-05 07:52

Der har været en del der har udbedt sig kritik fra jer gamle rotter. Og
nu gør jeg det så også.

<http://neumann-foto.dk/gallery>

I kan evt. skrive jere kommentarer - konstruktive - på siden!

Tak

Thomas

Fra : Alex W

Dato : 19-05-05 08:35

> I kan evt. skrive jere kommentarer - konstruktive - på siden!
> Tak

Hej Thomas

Så skal du få lidt kritik ... Du bør næsten skrive hvad det er for dyr du
fotografere.

Den blå libel (id3) er spændende .. prøv at få hovedet(øjnene) skarpe også.

Din bi (id7) er fotograferet lidt for meget bagfra. Det ville pynte at man
så den fra siden eller lidt forfra. Billedmæssigt er det pænt.
Sommerfuglen (id7) er skarp på dens hovede. fint. Men, den virker noget
lukket og mangler lidt tegning Har du mon taget den, så man kan se vingerne
og deres tegninger også?? .
(id9) Hvad er det for en fyr ??? ved du det?
(id2) er skarp der hvor skarpheden skal være, kan du gøre billedet lidt
lysere, der mangler lidt tegning i de mørke områder på dette billede også.

Macro er spændende både for beskueren og den der napper billederne ... keep
going.

Dine fyrværkeri billeder er meget vellykkede syntes jeg. Nydeligt.

Tak for kigget
/Alex W

Fra : Thomas

Dato : 19-05-05 08:46

Alex W wrote:

> Så skal du få lidt kritik ... Du bør næsten skrive hvad det er for dyr du
> fotografere.

De som ikke er helt åbenlyse, m.m. aner jeg ikke hvad hedder. Sorry.

> Den blå libel (id3) er spændende .. prøv at få hovedet(øjnene) skarpe også.

Jeg tror sådan set at den har matte øjne. Ryg, vinger og blomst står jo
skarpt i samme område som øjnene. Men jeg vil da prøve at se om
photoshop kan gøre noget ved det.

> Din bi (id7) er fotograferet lidt for meget bagfra. Det ville pynte at man
> så den fra siden eller lidt forfra. Billedmæssigt er det pænt.

Det kan jeg egentlig godt se nu du siger det. Det havde jeg ikke tænkt
på. Jeg blev bare så glad over at den endelig kom i kassen. Den bi løb
rundt på planten som var den betalt for det.

> Sommerfuglen (id7) er skarp på dens hovede. fint. Men, den virker noget
> lukket og mangler lidt tegning Har du mon taget den, så man kan se vingerne
> og deres tegninger også?? .

Det er id4.
Billedet er taget som du ser det. Du tænker på om dybdeskarpheden
oprindelig var en anden? Det er den ikke.

> (id9) Hvad er det for en fyr ??? ved du det?

Jeg ved det faktisk ikke. Fandt den i en have. Der var rigtig mange på
én plante. Det er nok et monster fra det ydre rum. Farverne gjorde at
jeg bare måtte fotografere den.

> (id2) er skarp der hvor skarpheden skal være, kan du gøre billedet lidt
> lysere, der mangler lidt tegning i de mørke områder på dette billede også.

Du tænker på at biens hovede smelter lidt væk i alt det sorte?
Jeg vil se om photoshop kan gøre mere ved det billede.

> Dine fyrværkeri billeder er meget vellykkede syntes jeg. Nydeligt.

Tak. Kun ca. 20% af billederne jeg tog den dag var brugbare. Forsøgte
også nytårsaften, men der var totalt kaos, mega meget røg og lidt
champagne i blodet, så der var succes-% noget lavere.

Tak for dine kommentarer Alex.

Thomas

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 19-05-05 20:46

Thomas wrote:

> Jeg tror sådan set at den har matte øjne. Ryg, vinger og blomst står jo
> skarpt i samme område som øjnene. Men jeg vil da prøve at se om
> photoshop kan gøre noget ved det.

Jeg fandt lige et par guldsmedebilleder fra sidste sommer. Det er
rigtigt at øjnene virker matte, hvis ikke der er direkte sollys eller
noget lyst som reflekterer sig i øjnene.

Hvis der er direkte sollys giver det en nydelig sekskantet refleks (på
grund af guldsmedeøjets opbygning), som du måske kan lægge på med Photoshop.

Check eventuelt nogle af de følgende billeder i fuld opløsning.
Advarsel: det er ret store filer

http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P7304406.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P8225436.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P8225450.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P8225463.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P8225507.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P8225508.JPG
http://www.aub.dk/~kkjen/C-8080/P9056255.JPG

--
Vh Kurt

Fra : Brian Lund

Dato : 19-05-05 08:52

> På baggrund af Jan Bøghs kritik, så henviser jeg her til de enkelte
> billeder.

Tak! :)

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=3
>
> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=4

Flotte billeder, men de kunne godt tåle noget mere dybdeskarphed! Nu ved jeg
ikke hvor højt du kan skrue på dit kamera, men f/8(+) havde sikkert givet en
del :)

Brian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-05 12:43

Thomas wrote:
> På baggrund af Jan Bøghs kritik, så henviser jeg her til de enkelte
> billeder.

Ikke kritik - en venlig opfordring

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=2

Der er bunker af information i det mørke område, der udgør hovedet. Prøv i
dit billedbehandlingsprg. at hive nogle af disse detaljer frem (PS:
Billede->justeringer->Skygge/fremhævet område). Og så ligger skarphedsplanet
på ryggen (thorax) på bien, ikke hovedet. Større skarphedsdybde havde været
ønskelig - men svær at skaffe. Du bruger dog kun blænde 4, så ned i mindre
blændeåbning. Og mangler der lys, så flash. Jeg vil påstå, at billeder af
denne type ALTID med fordel kan tages med flash.

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=3

Smukt billede. Jeg kan godt lide kompositionen og enkelheden. Bare ærgerligt
at skarphedsplanet igen ligger oppe omkring vingefæstet. Igen det med
blænden og flash.

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=4

Smuk komposition - bordtømt pga. tekniske fejl. Uskarpt. Men det er nærmest
umuligt at tage denne vinkel. Personligt finder jeg det uendeligt vigtigt at
hoved /og/ antenner er skarpe.

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=5

Otagelsen ville have vundet ved mindre blænde (+ flash) samt evt. brug af
polfilter, der giver en anden struktur i overfladen på sneglen.
Igen får du langt flere detaljer ved at hive flere detaljer frem i skyggerne
(og i virkeligheden ville du nok her med fordel kunne dæmpe højlysene)

> http://neumann-foto.dk/gallery/index.php?id=7

Igen smuk komposition - men ryggen til: ej, ej, ej!
Og så er der forøvrigt nogle udbrændte højlys.

Håber du kan bruge det.

vh
Jan

- fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : .J.S...

Dato : 19-05-05 15:00

> [...]
> blændeåbning. Og mangler der lys, så flash. Jeg vil påstå, at billeder af
> denne type ALTID med fordel kan tages med flash.

Hvilken type Flash bruger bruger du ??

Har set lidt på en Ringflash men spørgsmålet er om det er sagen, nogle mener
tilsyneladende det giver alt for fladt lys som er fint til smykker men ikke
sagen til dyr ??

mvh/JS

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 19-05-05 15:06

On Thu, 19 May 2005 15:59:49 +0200, .J.S... wrote:

> Har set lidt på en Ringflash men spørgsmålet er om det er sagen, nogle mener
> tilsyneladende det giver alt for fladt lys som er fint til smykker men ikke
> sagen til dyr ??

HAr jeg også overvejet, fx til portrætter. Jeg har set nogle meget
fantasifulde opbygninger og hjemmekonstruktioner, men kunne godt tænke mig
at bruge fx Canons. Hvilke objektivstørrelser passer det i øvrigt til?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : .J.S...

Dato : 19-05-05 15:35

"H.T. Ohlsen" <nntp@ohlsen.dk> skrev i en meddelelse

> HAr jeg også overvejet, fx til portrætter. Jeg har set nogle meget
> fantasifulde opbygninger og hjemmekonstruktioner, men kunne godt tænke mig
> at bruge fx Canons. Hvilke objektivstørrelser passer det i øvrigt til?

Ja det er jeg lidt i tvivl om, kan ikke umiddelbart finde noget på canons
side.
Men mener man skal købe adapterringe til andre end canons macro objectiver.

Det er en Sigma macro jeg har, så det er den her jeg har set på :
http://www.sigma-foto.de/cms/front_content.php?idcatart=342&lang=1&client=1

Er ikke nær så dyr og kommer med adapter ringe til flere forskellige
størrelser filtergevind.

mvh/JS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-05-05 16:38

..J.S... wrote:

> Hvilken type Flash bruger bruger du ??
>
> Har set lidt på en Ringflash men spørgsmålet er om det er sagen,
> nogle mener tilsyneladende det giver alt for fladt lys som er fint
> til smykker men ikke sagen til dyr ??

En Speedlight SB-800 med en bouncer (tror jeg nok sådan en dims hedder). Der
er bare knald nok på til hvad som helst. Har overvejet at få en lille fiks
paraply på et stativ, men klarer mig i virkeligheden med et stykke papir,
pap eller hvad der nu er for hånden.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-05-05 09:31

Thomas wrote:
> Der har været en del der har udbedt sig kritik fra jer gamle rotter. Og
> nu gør jeg det så også.
>
> <http://neumann-foto.dk/gallery>
>
> I kan evt. skrive jere kommentarer - konstruktive - på siden!

Jeg vil ikke gå i detaljer med nogen af dem. Generelt om foto af
insekter gælder vel det samme, som når man fotograferer mennesker:
øjnkontakt er en god ting. En bi, set halvt bagfra er ikke noget, der
tænder mig.

Ud over det er der et problem, man altid slås med: lys nok til at lave
en ordentlig dybdeskarphed. Jeg fotograferer selv på 24x36mm film, og
der er problemet større end det er ved et digital kamera med en lille chip.

Fortsæt med det. jeg kæmper selv

Bo //

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 19-05-05 10:12