Tak for svarene
Kan høre, at jeg bare skal til lommerne og købe de
originale..............sådan er livet så hårdt
Dirk
"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse
news:428ba841$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Dirk" <dlo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:428b9a81$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg har for nyeligt skiftet min Adria ud til en AdriaTK 542 fra 2005, til
>> denne har jeg også købt reservehjul, da mit gamle reservehjul var større.
>> Dog fortalte forhandleren at man skulle købe nye hjulbolte, da
>> reservhjuler er metalfælg og de på vognen monteret fælge er "alufælge"
>> dette afstedkommer at at man skal have bolte der er lidt kortere en en de
>> fra fabrikken monteret. Forhandleren kunne sagtens sælge mig disse, men
>> mente selv at
>> 65,- pr bolt, nok kunne købes billigere ude i byen !!! så er der nogen
>> her der ved hvor ??, og eventuelt hvilke dimensioner disse skal have.....
>> Måske nok lidt småligt, når man har investeret op mod 120k i en ny
>> vogn...............men guld kan vel også for dyrt !!!
>>
>> Dirk
>>
> Hej Dirk
>
> Dimensionerne kan jeg ikke lige klare men istedet kommer her en generel
> advarsel: brug IKKE hjubolte beregnet til alu-fælge på stål-fælge - heller
> ikke omvendt !
> Det er nemlig som regel ikke kun længden, der er forskel på. Også den skrå
> flade under bolthovedet skulle være forskellig, hvilket betyder at
> ligegyldigt hvor hårdt du spænder bolten så låser den ikke !
> En bekendt forsøgte det engang på en bil - han gav først op og solgte
> fælgene efter at have tabt et hjul 3 eller 4 gange....
>
> Jeg ser ikke vor Adria igen før om 14 dage, så jeg kan ikke lige sige dig
> hvad der ståt på boltene men er der ikke noget med at der står noget
> brubart på fælgen ? Længden og diameteren kan du jo selv måle - men den
> skrå flades (kan selvf ikke lige huske hvad den hedder) dimensioner burde
> vel stå på fælgen. Det er jo den det skal passe til ?
> Der burde i genkendelig form stå noget om fælgens dimensioner, f.eks.:
> 6j14 ET 28, betydende at det er en 6" bred fælg med en diameter på 14" og
> en indpresningsdybde på 28 mm. Sidstnævnte er afstanden fra fælgens
> lodrette midterakse og ind/ud (kan være negativ) til anlægsfladen til
> narvet på akselen. Forkert indpresningsdybde betyder øget til stærkt øget
> slid på lejer - og dermed fare for lejebrud med muligt tab af hjul +
> bremsetromle. Har et dårligt ry, det nummer
Og selvfølgelig kan det
> også betyde at dækket i værste fald skraber på karossen - muligvis først
> ved affjedringsbevægelser og altså svært at se når cv'en står stille
>
> Jeg vil ikke sige at du _skal_ købe det originale guld til fuld pris men
> blot at du skal kende til faldgruberne - og undgå dem
>
> På den anden side får man jo aldrig bug for et reservehjul........har da
> aldrig haft et på MC'en
>
> --
> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Volvo når det spilder
>