Spørgsmål vedr. genladning. ???
Fra : Tikka

Dato : 18-05-05 19:50

Hej

Hvilken rækkefølge genlader I i ???

Jeg har lige købt en tumbler og hvornår bruger i den ??

Hvad er hele jeres proccesgang ??

Mvh. Tikka

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 18-05-05 20:16

> Hvilken rækkefølge genlader I i ???
>
> Jeg har lige købt en tumbler og hvornår bruger i den ??
>
> Hvad er hele jeres proccesgang ??
>
> Mvh. Tikka
>
> Hej Tikka

Min procces er sådan:
Udstødning af fænghætte.
Vask, i meget varmt opvaskevand.
Tørring.
Smørring og presning.
Vask igen, for at fjerne pressefedt.
Evt fræse af længde, reifning under alle omstændigheder.
Tumbling hvis det er nødvendigt, eller hvis hylstrene bare skal se godt ud.
Isætning af fænghætte
ladning
afprøvning af ladninger, hastighed, samling.
Og så er det bare at skyde.

Mvh Bjarne (Bornholm)

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 19-05-05 21:21

Bjarne Aakerman <baakerman@(fjern dette)mail.dk> skrev i

> [...]
> Isætning af fænghætte
> ladning
> afprøvning af ladninger, hastighed, samling.

Hmmm, du glemte siste trinn:

Tumbling til slutt for å fjerne alle spor av smurning og skitt!

--

ErrikP

Smith&Wesson? : Smith-n-Wesson-subscribe@yahoogroups.com
Suppressors? : Suppressors-and-Scopes-subscribe@yahoogroups.com
Colt revolvers? : Colt_Guns-subscribe@yahoogroups.com
Gunsmithing? : Gun-Smithing-subscribe@yahoogroups.com

Fra : Arne Jensen

Dato : 18-05-05 20:21

On Wed, 18 May 2005 20:50:23 +0200, "Tikka" <Tikka@adslhome.dk> wrote:

>Hvilken rækkefølge genlader I i ???
>
>Jeg har lige købt en tumbler og hvornår bruger i den ??
>
>Hvad er hele jeres proccesgang ??

Øhm æh jeg er måske meget dum. Men jeg er ikke selv genlader..

Er det ikke den slags man lære på de obligatoriske kurser i den
forbindelse?

Arne

Fra : Buhl

Dato : 19-05-05 16:38

"Arne Jensen" <Anden@dammen.dk> wrote in message

> Øhm æh jeg er måske meget dum. Men jeg er ikke selv genlader..
>
> Er det ikke den slags man lære på de obligatoriske kurser i den
> forbindelse?
>
> Arne
Jo, det blev først gennemgået grundigt step for step - trin for trin, med
tilhørende forklaring for hvert trin, derefter skulle det gøre i praksis.
Derudover blev der udleveret manualer of vejledninger med fremgangsmåden,
men det er jo ikke sikkert at den hænger fast, hvis man genlader sjældent,
og har lempfældig omgang med manualerne.......hehe

Tikka - jeg går ud fra at du har taget det obligatoriske ladekursus ?? Hvis
det ikke er tilfældet vil jeg stærkt råde dig til at tage dette kursus -
fejlladninger kan resultere i besparelser og MEGET alvorlige skader.....søg
evt. på Blaser R93 og ulykke.....

Her er hele molesjavsen - ikke alle trin er nødvendige/obligatoriske:

1. Sortering/kontrol af hylstre (tjek for begyndende hylsterseperation!!)
2. Tumbling
3. Rengøring med klud og rensebørste (fjernelse af polérmiddel og
valnøddeskaller)
4. Smøring af hylsterkrop og hals m. fedt og grafitpulver
5. Hylsterkalibrering/udstødning af fænghætte
6. Kontrol af max. hylsterlængde
7. Trimning af evt. for lange hylstre
8. Rejfning af hylsterhals, ud- og indvendigt
9. Rensning af fænghættelomme
10.Rengøring af hylster ud og indvendigt, med klud og rensebørste (fjernelse
af kalibreringsfedt og grafit)
11.Tragtformning af cylinderformede hylstre (sjældent - eks. 458 win. mag.)
12.Isætning af fænghætter - der skal vende rigtigt :)
13.Krudtpåfyldning
14.Projektilisætning
15.Krympning af projektil (sker oftest ved isætningen)

Husk i forbindelse med krympning at tjekke maks. patronlængde i forhold til
friflugt og magasinlængde - jeg plejer at lave patronen 1 mm kortere end
max. længden, såfremt den selvfølgelig kan kan være i magasinet. Samtidigt
trækker jeg ikke projektilet længere ud end at projektildiameteren er den
samme længden af projektilet der sidder i hylsteret. Jeg regner her med
total projektillængde, og ikke største cylindertykkelse - dvs. et Boattail i
kaliber 6,5 mm kan faktisk have kun 2-3 mm der holdes fast af hylsterhalsen,
men der er minimum 6,5 mm af projektilet der stikker ned i hylsterhalsen.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Tikka

Dato : 19-05-05 20:20

Jo det har jeg også gjort.

Men har nu lige indkøbt en tumbler og vidste ikke om den skulle bruges
efter eller før calibreringen af hylsteret ????

Mvh. Tikka

Fra : J Nielsen

Dato : 19-05-05 22:15

On Thu, 19 May 2005 21:20:10 +0200, "Tikka" <Tikka@adslhome.dk> wrote:

>Men har nu lige indkøbt en tumbler og vidste ikke om den skulle bruges
>efter eller før calibreringen af hylsteret ????

Det kommer an på hvor højt du går op i udseendet af den færdige ammunition.
Tumblingen har mest med det kosmetiske at gøre - de 38 Special og 357 Mag
patroner vi ladede i vore glade ungdomsdage kom aldrig i nærheden af en
tumbler, og blev først kasseret når hylstermundingen begyndte at revne.

....men ellers:

1 Kalibrering. Evt. trimning

2 Vask - for at fjerne det værste snavs, messingspåner og smøremiddel.

3 Tørring! Mindst et døgn

4 Evt. isætning af fænghætte.

5 Tumbling.

6 Ladning.

Skulle du vælge at springe 2-5 over, vil det ikke kunne ses på dine grupper
bagefter.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen