Konfirmanternes alder
Fra : Morten M. Hansen

Dato : 17-05-05 23:18

I forlængelse af en anden tråd, hvor bogen "Pontopidans Forklaring" blev
diskuteret, kom vi ind på konfirmanternes alder.
Selv har jeg to eksempler på unge, der var helt op til 21 år gamle, inden de
fik lov at blive konfirmeret, men Anne Lise Hovdal mener at have et eksempel
på en, der var 32 år! Har andre mon lignende eksempler?

Det vil måske interessere nogen, at jeg i forlængelse af ovenstående foretog
en optælling af alderen på 221 konfirmanter i Odden sogn (Odsherred) for
perioden 1736-1801. Fordelingen faldt således ud:

Alder Antal
13 år 1
14 år 47
15 år 83
16 år 48
17 år 23
18 år 15
19 år 2
20 år 0
21 år 2

Den yngste var 13½ år og gennemsnitsalderen ses at være 15,4 år.

Morten M. Hansen

Fra : pm

Dato : 18-05-05 09:30

De fleste af 350 er konf mellem 14 og 16 år
Enkelte falder uden for og kan MÅSKE tilskrives en restriktiv præst

Snesere
20 + 33 år.....samme slægt, sååe måske er der noget om det -))

Tureby 20 år
Haslev 29 år
Karise 26 år

PM

Fra : Jørn Dyrholm

Dato : 18-05-05 09:53

Hej

Også inden for anstaltsvæsnet ( åndsvage osv) blev de konfirmeret i forskellige aldre og også problemet nogle havde med at lære de ting præsten krævede tog længere tid for nogle end for andre !!
Op gennem årene er det blevet lidt nedtonet at konfirmationen faktisk var et "tegn" på at træde ind i voksenverdenen -med krav om selvforsørgelse -og også af den grund blev nogle aldrig konfirmeret og andre blev en del ældre end gennemsnittet !
Især iden for åndsvageforsorgen --var der lidt "drilleri" mellem Norge og Danmark idet man i norge ikke tog det så tungt med om konfirmationen blev foretaget selv om den unge ikke kunne stå på egne ben --hvorimod det her i landet mere kontant blev brugt så selv forældre med et barn der ikke var så godt fungerende kunne ende med at få ham eller hende konfirmeret og dermed kunne "vise " omgivelserne at barnet ikke var så "dum" som så --og mange ville ikke akseptere at den "status" gik tabt --hvilket det jo ville, om man konfirmerede dem som ikke blev i stand til at varetage voksenlivet !
Blot nogle af de forhold der havde indflydelse på de forskellige aldre !!
Venlig hilsen
Iørn Dyrholm