Træls internet handel
Fra : Peter Bohn

Dato : 17-05-05 19:02

Hej!

Jeg har lige haft en dårlig oplevelse af en internet handel, så derfor vil
jeg gerne have noget input på noget gennrelt om sådan. Der er ingen grundt
til at sætte firmaet til skue i dette forum, så jeg nøjes med nogle
gennrelle spørgsmål: forhistorien er en netbutik hvor man lægger var i en
"indkøbsvogn"

Når man så går "til kassen", skal man udfylde navn, adresse mv. og sætte et
flueben udfor "jeg acceptere købsbetingelser")
Så gør man videre til "kassen" hvor betalingen aftales (Dankort, efterkrav
m.v.) som man udfylder
Til sidst modtager man (siden går videre til) en ordrebekræftigelse som kan
udskrives (og man modtager også denne via email)

Så er det at mine spørgsmål lyder:

1) Hvor meget er "hakket" i "jeg acceptere købsbetingelser" egentlig værd
for firmaet??
2) Hvad er ordrebekræftigelsen, som jeg modtager, værd for mig (hvis de ikke
kan opfylde de aftalte betingelser alligevel)?

Anyone??

Mvh Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-05 19:36

In article <Pkqie.5603$Fe7.61656@news000.worldonline.dk>, Peter Bohn wrote:
> 1) Hvor meget er "hakket" i "jeg acceptere købsbetingelser" egentlig værd
> for firmaet??

Ikke væsentligt. Du er nemlig altid sikret af købeloven. Og de kan ikke
stille urimelige ensidige krav i betingelserne. Men de kan bruge det til
at dokumentere at de har oplyst dig om reklamationsretten som de skal.

> 2) Hvad er ordrebekræftigelsen, som jeg modtager, værd for mig (hvis de ikke
> kan opfylde de aftalte betingelser alligevel)?
>
> Anyone??

Ordrebekræftelsen er bindende for virksomheden. Nogle forsøger at lave
ansvarsunddragelse ved at skrive bestillingsbekræftelse. men såfremt du
handler i en butik hvor du kan lægge varer i kurven, og se lagerstatus, så
hænger de også på den her.

Indkøbskurven gør, at det ikke længere er en opfordring til at
gøre tilbud, men et konkret tilbud.

Fra : Peter Bohn

Dato : 17-05-05 22:58

> [...]
> hænger de også på den her.
>
> Indkøbskurven gør, at det ikke længere er en opfordring til at

Ok - tak for hjælpen

Mvh Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-05-05 08:46

> Ikke væsentligt. Du er nemlig altid sikret af købeloven. Og de kan ikke
> stille urimelige ensidige krav i betingelserne. Men de kan bruge det til
> at dokumentere at de har oplyst dig om reklamationsretten som de skal.

Der kan nu være flere detaljer i købsbetingelserne, som kan være væsentlige:
1) Betaling af fragt ved fortrydelse af købet
2) Krav om plombering af CD-er/programmer mv.

I øvrigt er det nok så væsentlig også forbrugeraftaleloven, der sætter de
lovmæssige betingelser for selve nethandlen.

Og har man sat krydset, slipper man nok ikke afsted med at hævde, at man
ikke har fået dem oplyst.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-05-05 12:47

Peter Bohn wrote:

> 2) Hvad er ordrebekræftigelsen, som jeg modtager, værd for mig (hvis de ikke
> kan opfylde de aftalte betingelser alligevel)?

Teoretisk kan du hænge firmaet op på aftalen, men i praksis vil det
bedste, du kan bruge bekræftelsen til nok være at annullere aftalen,
hvis den ikke bliver overholdt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/