Tyrkiet - individuelt
Fra : Kaj

Dato : 17-05-05 17:44

Hej
Hvordan er mulighederne for individuelle rejser i Tyrkiet. Jeg tænker her på
at tage en billig charterrejse, og så lade hotel være hotel det meste af
tiden, mens vi er ude på egen hånd med de lokale transportmidler. Er det
overhovedet muligt at klare sig sprogligt? Er det forsvarligt at leje bil
dernede?
Svar imødeses med spænding.
mvh
Kaj

Fra : jesper outzen

Dato : 18-05-05 08:18

Kaj wrote:
> [...]
> overhovedet muligt at klare sig sprogligt? Er det forsvarligt at leje bil
Hej
Det med bil ville jeg nok lade være med p.gr.a. sproget hvis der skulle
ske noget. Men til gengaeld har tyrkiet et udbygget busnet. Der findes
flere selskaber som koerer de forskellige straekninger.
det er bare at vaelge. Naar man er ved sit bestemmelsessted vrimler det
med folk som tilbyder overnatning til rimelige priser. I stedet for at
tage med charter så fly direkte til Istanbul.(vælg Turkish Airlines)
Bliv der et par dage. tag så en bus til Permukale, som er et meget
interesant sted med varme kilder, så ud til kysten f.eks. kusadasse, og
derfefter Konya Egirdir Nevsehir .Eller en rejse langs sortehavet.
Som du kan se er der mange muligheder og Tyrkiet er et godt rejseland.
De fleste kender somregel en i Dk.
Da vi rejste rundt havde vi fået en af vores tyrkiske naboer til at
skrive en seddel på tyrkisk om hvem vi var arbejde osv. Vi var afsted
med 2 børn på 8 0g 10 år godt for nofle år siden, men vi har aldrig haft
så god en ferie som det år.
JO

Fra : zillyink

Dato : 18-05-05 09:10

Kaj wrote:
> [...]
> lokale
> transportmidler. Er det overhovedet muligt at klare sig

Hai Kaj.

I tusinde år har Tyrkiet været forbindelsesled/gennemrejseland
mellem Europa og Asien og derfor er Tyrkiet, om nogen, skabt og
forberedet på, at modtage rejsende og selv i de mindste byer er
der et lille hotel/gæstehus.

Deres transportsystemer (læs: busser) er uovertrufne og kan klart
anbefales, som et andet indlæg så rigtigt skriver.

Du kan godt leje biler og hvis det foregår gennem de
internationale er der en ringe risiko for at blive tørret, hvor
imod hvis I lejer gennem en "lokal" så skal I være meget
opmærksomme på "tillægsforsikringer" og gennemgå altid bilen for
fejl og mangler, ridser og buler osv. inden du underskriver.
Jeg har mange gange lejet bil dernede og er aldrig løbet sur i
det med udlejerne, men det kræver at du kan forhandle og har "et
fast håndtryk"

Selv om du (I) ikke kan tale sproget, kan I komme rigtig langt
med lidt tysk/engelsk/fagter og tyrkerne vil rigtig gerne prøve
at forstå og hjælpe. Jeg har sjældent mødt et folk der kører
solen sort for at hjælpe en turist, specielt i områder hvor der
ikke kommer så vanvittig mange turister.

Vi har altid købt en "flight-only" billet gennem en arrangør og
fra lufthavnen kørt ud i landet med vores rygsække, så det
handler lidt om hvad I vil se og tiden I har til det om hvor vidt
i skal køre med busser ell. bil.

Jeg prøver her at give en fornemmelse af hvad der kan ses inden
for et mindre område, fra en given lufthavn i en 14 dages
periode, og jeg kan ikke remse seværdighederne op uendeligt, men
lige nævne et par stykker, så tjek selv op de respektive områders
turistsider på www.

Istanbul:
Selve byen (tonsvis af seværdigheder) og en tur langs Sortehavet
ud mod Samsun & Trapzon, en tur på de små øer i Marmarhavet
eller/og en tur ned lang kysten mod Cannakale. (besøg Truva
(Troja))

Izmir:
En tur op mod Cannakale mod nord (brug lidt tid i byen og området
omkring Foca), mod Kusadasi mod syd eller stik øst ind i landet
til Pammukale (bomuldsbjergene) og selvfølgelig ruinerne i Efes
(Efesos)

Dalaman:
Kør en tur ud til Datca på halvøen (stik vest), mod Bodrum en
meget turistet, men flot by, eller kør mod kystbyen Fethyie (stik
øst) og se kongegravene indhygget i klipperne og det "døde hav" i
Öledeniz, men hold jer fra Dalyan og skildpaddeturene der er det
rene ripp-off.

Antalya:
Kør mod vest til kystbyen Kas og nyd den flotte by med udsøgte
spisesteder, byen er mekka for de rige tyrkere på ferie i deres
eget land. Kør fra Antalya til Konya og oplev deres "hellige by"
og Mevlana moskeen og glem ikke at gå en tur ind i den gamle by
(fantastisk gammel og _næsten_ i original stand) Kør langs kysten
mod øst (mod Mersin via Alanya) og oplev frodige områder og
Taurusbjergene.

Kør fra Mersin mod Kayseri (små 300 km) og besøg Göreme hvor der
er klipper hvori der er udhugget underjordiske boliger osv. (find
og læs historien = spændende) eller flyv fra Antalya til Kayseri
hvis ikke I gider at køre den forholdsvis lange tur. Vi har taget
en sovebus, hvilket var helt fint.

Dette er en brøkdel af hvad I kan gøre i landet og uanset hvor I
vælger at lande, så er der masser af muligheder for både fest og
kultur.

Husk dog, at selv om I i de mere turistede områder oplever
vesterlandske scenarier, så er landet muslimsk og at tyrkerne
gerne ser at I udviser konduite mht. påklædning og opførsel.
Vi har valgt at lade mig (manden) forhandle priser og aftaler,
mens min søde kone pænt står i baggrunden og lytter betaget på
sin kloge mand, dette bare et eksempel på et scenarie hvor den
enkelte tyrker føler sig tryg og på hjermmebane og vi har en
laaangt større chance for en bedre og billigere behandling end
hvis vi fremturede på dansk maner.

That´s it - and that´s that!!
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : zillyink

Dato : 18-05-05 09:17

zillyink wrote:
bla bla bla - en lang smøre

her er lidt links:

http://www.turkishodyssey.com/

http://www.ottomania.dk/

http://www.about-turkey.com/search/Tourism/

Fra : Kaj

Dato : 18-05-05 21:11

Kaj <kasenxfejl@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:428a1f49$0$50625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

> overhovedet muligt at klare sig sprogligt? Er det forsvarligt at leje bil

Tak for svarene. Det var lige det, jeg manglede. Vi vil nu gå videre med at
forberede en individuel rejse til Tyrkiet.
mvh
Kaj

Fra : Pipeline

Dato : 19-05-05 00:30

"Kaj" <kasenxfejl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet muligt at klare sig sprogligt? Er det forsvarligt at leje bil

Hvis I lejer bil, så husk på, at man under alle omstændigheder IKKE må
flytte bilen hvis man kommer ud for et uheld. Flytter man bilen inden
politiet har skrevet rapport, så kan man være sikker på at forsikringen ikke
dækker. Og det er uanset om man holder midt i det meste trafikerede
vejkryds.
Vi var i Marmaris sidste år, og var på en busudflugt en af dagene. På vejen
hjem var to biler stødt sammen på en bjergvej (lille uheld), og vi måtte
vente to timer på at politiet kom og gjorde deres arbejde, inden bilerne
kunne blive skubbet ind til siden.
Inde midt i byen i en rundkørsel, fik en bil kørt det ene sidespejl af. Igen
stoppede al trafik med en kæmpe kø som resultat.
MVH
Pipeline