Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Til D70 ejere. Hvilken focus area benytter~
Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 16:10

Hej

Har altid brugt den normale Single area, men nu hvor jeg har installeret den
nye firmware overvejer jeg om jeg skal benytte en anden, som måske vil være
mere optimal?
Hvad benytter I?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-05 18:34

Jakob wrote:

> Har altid brugt den normale Single area, men nu hvor jeg har
> installeret den nye firmware overvejer jeg om jeg skal benytte en
> anden, som måske vil være mere optimal?

Det giver ingen mening kun at benytte en fokuseringsmetode. Det afhænger
helt af, hvad man fotograferer.

> Hvad benytter I?

Single Area, Closest subject og Dynamic!

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 19:48

Ja det kan jeg godt se. Men når den er standard er den vel fin til det
meste, har endnu ikke haft brug for andet end single area. Den har løst alle
opgaver fint? Så måske du kunne forklare

Fra : Christer Holte

Dato : 17-05-05 08:53

> Single Area, Closest subject og Dynamic!

Kan du ikke lige ridse op, hvor bruger man hvad ?

Hilsen Christer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 09:06

Christer Holte wrote:

> Kan du ikke lige ridse op, hvor bruger man hvad ?

Single Area = Spotmåling er nok min foretrukne sammen med AF-S (en
afstandsmåling, når udløseren trykkes halvt ned). Jeg vælger selv hvilket af
de (i mit kamera D70) 5 fokusområder, jeg vil bruge (som regel det
midterste) og retter det mod den del af motivet, der skal stilles skarpt
efter. Trykker udløseren halvt ned og beholder den der, mens jeg bevæger
kameraet indtil det udsnit, jeg vil have med, er på plads. Klik!
Er god uanset om det, der skal være skarpt befinder sigf det ene eller det
andet sted.

Closest subject bruger jeg typisk sammen med AF-C (kontinuerlig fokusering)
til bevægelige motiver, der jo så gerne skulle være forrest i billedfeltet.
Biler i fart, fugle i flugt o.l.

Dynamic er vel at betragte som den bedste point and shot-indstilling.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 17-05-05 10:02

> [...]
billedfeltet.
> Biler i fart, fugle i flugt o.l.
>
> Dynamic er vel at betragte som den bedste point and shot-indstilling.

Tak for dit svar.

Jeg benytter Single area på samme måde som dig, men det var fordi jeg læste
om de forbedringer der er lavet på især dynamic der gjorde mig interesseret.
Hvis jeg skal tage billeder af mange mennesker, er det så en fordel med
dynamic?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-05-05 11:04

Jakob wrote:

> [...]
> læste om de forbedringer der er lavet på især dynamic der gjorde mig
> interesseret. Hvis jeg skal tage billeder af mange mennesker, er det

Jeg ved det ikke - jeg afskyr den slags ukontrollerede ting. Ved de to andre
indstillinger /ved/ jeg hvor skarphedsplanet placeres - jeg det gør jeg ikke
ved 'dynamic'. Og spotmålingen bruger jeg rent reflektorisk, så jeg kan
simpelthen ikke se argumentet for det - men det er der sikkert andre, der
kan.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kenneth K.

Dato : 17-05-05 10:49

On Mon, 16 May 2005 17:09:31 +0200, Jakob <ok> wrote:

> [...]
> den
> nye firmware overvejer jeg om jeg skal benytte en anden, som måske vil

Jeg bruger for det meste Single-Area sammen med AF-C og AE-L/AF-L knappen
til fokus. På den måde behøver jeg ikke at skifte mellem AF-S og AF-C. Jeg
kan fokusere en enkelt og så komponere mit billed uden at skulle holde
nogle knapper nede. Lidt ligesom på et gammelt MF film SLR. Ikke forbi jeg
har taget mange billeder med MF og film, men jeg fortrækker at bruge det
sådan. Skal jeg så bruge AF-C holder jeg bare knappen inde og trykker af.

Jeg har så prøvet at bruge Dynamic-Area i istedet for Single-Area for at
se om det kan bruges til faste motiver (så man slipper for at skifte), so
far, so good. Jeg kan ikke se forskel og Dynamic-Area går fint med
stillestående motiver. Skifter lidt imellem dem, men tror faktisk jeg
ender med at bruge Dynamic-Area permanent. Closest-Subject bruger jeg
aldrig.

vh,
Kenneth

--