Pædagogers adgang til værelser?
Fra : Mikkel Skou

Dato : 16-05-05 15:15

Davs

Lige et spørgsmål;
Må en pædagog på et opholdssted for unge opholde sig på/ gå ind på en af
beboernes værelse uden samtykke fra beboeren? (uden nogen former for
skærpede omstændigheder)

Mener at have hørt, at beboerens værelse er _Beboerens_ og at det dermed er
ulovlig indtrængen hvis en pædagog går ind på værelset uden beboerens
accept/tilstedeværelse.

Nogen der kan be/afkræfte dette, og eventuelt henvise til paragraffer der
underbygger?

Vh.
M. Skou

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-05 19:30

Mikkel Skou skrev den 16-05-2005 16:14:
> [...]
> Må en pædagog på et opholdssted for unge opholde sig på/ gå ind på en af
> beboernes værelse uden samtykke fra beboeren? (uden nogen former for

Det kommer vist helt an på hvad formålet med opholdsstedet er?
Hvis opholdsstedet er en fængselslignende institution, så kan jeg kun
svært forestille mig, at man ikke har mulighed for at "ransage" alle rum
på institutionen.

Derudover kan det jo være betingelsen for opholdet på opholdsstedet, at
man affinder sig med den type ophold du taler om.
Opholdet (for at føre en samtale eller samvær i almindelighed) kan jo
være en del af behandlingen der foregår på opholdsstedet.

> Mener at have hørt, at beboerens værelse er _Beboerens_ og at det dermed er
> ulovlig indtrængen hvis en pædagog går ind på værelset uden beboerens
> accept/tilstedeværelse.

Hvor har du hørt det? Kilden du har hørt det fra må da kunne dokumentere
det med andet end en henvisning til Grundlovens paragraf om boligens
ukrænkelig. For spørgsmålet er vel om /værelset/ er en /bolig/

Derudover beboerens værelse kun beboerens værelse i kraft af, at
opholdsstedet har tildelt værelset til beboeren.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 23:15

> [...]
> Må en pædagog på et opholdssted for unge opholde sig på/ gå ind på en af
> beboernes værelse uden samtykke fra beboeren? (uden nogen former for

Som tidligere skrevet i tråden - kommer helt an på omstændighederne - er det
en socialpædagogisk institituion? Er beboeren myndig eller umyndig og under
lavværgemål?
Der er mange ting der gør sig gældende her og et fuldstændigt svar er derfor
umuligt at give.

> Mener at have hørt, at beboerens værelse er _Beboerens_ og at det dermed
> er ulovlig indtrængen hvis en pædagog går ind på værelset uden beboerens
> accept/tilstedeværelse.

Der er mange undtagelser for boligens ukrænkelighed. Men igen - der mangler
info.....