Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dpi på eos 300D
Fra : Gert Medom

Dato : 16-05-05 08:51

Hej Gruppe.

Ved et tilfælde så jeg at billeder taget med 300D har en vandret og lodret
opløsning på 180 Dpi, har hørt at 300 dpi er optimalt hvis de skal
fremkaldes. Jeg bruger Mindste komprimering og største billedstr på kameraet
(Jpeg) og normalt <P> automatik.

Kan ikke se i manualen, hvor man indstiller det????

Tak på forhånd.

Gert Medom

Fra : HKJ

Dato : 16-05-05 09:01

Gert Medom wrote:
> [...]
> (Jpeg) og normalt <P> automatik.
>
> Kan ikke se i manualen, hvor man indstiller det????

Du har heller ikke brug for at indstille det. Opløsningen er en funktion
af antal pixels og hvor stort du udskriver/viser billedet.

Hvis du har et billede der er 3000*2000 dots og du printer det på 15*10
cm (6x4 inch), så er opløsningen 3000/6 -> 500dpi og 2000/4 -> 500 dpi.
I praksis vil det så blive begrænset af printeren, som måske kun kan
klare 240 dpi.

Fra : KNL DtP

Dato : 16-05-05 10:45

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ved et tilfælde så jeg at billeder taget med 300D har en vandret og lodret
> opløsning på 180 Dpi

Denne værdi har ingen praktisk betydning for dine billeder. Det er et tal Canon
har valgt at skrive i dine filer, således at layoutpogrammer så som Adobe
InDesign o.l. har noget at forholde sig til, når de skal placere et billede i et
dokument.

"DPI" (hedder korrekt PPI, for Pixels Per Inch) bruges kun til udregning af
udskriftsstørrelsen. Dvs. hvis du udskriver dit billede i 20 x 30 cm, så vil vil
opløsningen være cirka 250 PPI. Udskriver du i et større format (f.eks. A3)
falder opløsningen til 180 PPI. Går du ned til 10 x 15 cm stiger opløsningen til
cirka 500 PPI.

Det eneste der tæller, er antallet af pixels, og her har du stadig 2.000 x 3.000
pixels - uanset om der står 72, 180 eller 300 PPI i din JPEG-fil.

> har hørt at 300 dpi er optimalt hvis de skal
> fremkaldes.

Jae, mellem 250-300 PPI giver gode resultater. Men ud fra ovenstående er det
kun, når du vælger at printe i et format under A4, at du vil komme op på denne
opløsning. Husk dog på, at jo større print, desto længere væk vil man betragte
det. Derfor vil den mindre opløsning ikke være noget problem, da man jo ikke
står med næsten oppe i et print på 40 x 30 cm (med mindre man selv er
fotograf...).

> Kan ikke se i manualen, hvor man indstiller det????

Jeg tror ikke man kan ændre på værdien '180' i kameraet. Du kan fint skrive et
andet tal i stedet i Photoshop e.l., men så længe du har de samme antal pixels,
så ændrer det ikke nogen.

Du kan læse mere om opløsning og PPI her:
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=12627

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk