Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tommefinger regler
Fra : Brizz

Dato : 15-05-05 12:30

Inden for denne fantastiske hobby er der jo ret meget teknik. Tit og ofte
bliver der refereret til nogen tommelfinger regler af den ene og anden
slags.
Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-05-05 12:59

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

1. Husk kamera!
2. Husk film!
3. Husk batterier!
4. Husk objektiver!
5. Husk stativ!
6. Husk madpakke!
7. Gå hjem efter digitalkameraet og læs spejlrefleksen med grej af! ;oD

Venlig hilsen

Aragorn_DK - bær venligst over med mig, jeg er majet trat og er på vej i
seng! ;oD

--
=================
www.welles.dk

Fra : Lauridsen

Dato : 15-05-05 16:24

> 1. Husk kamera!
> 2. Husk film!
> 3. Husk batterier!
> 4. Husk objektiver!
> 5. Husk stativ!
> 6. Husk madpakke!
> 7. Gå hjem efter digitalkameraet og læs spejlrefleksen med grej af! ;oD
8. husk sedlen med tommelfingerregler...

/Lars

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-05-05 19:17

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> wrote in message
> 8. husk sedlen med tommelfingerregler...
>
> /Lars

Nåh ja for fa'en - jeg *vidste* der var et eller andet!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : News

Dato : 15-05-05 13:54

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Gå Tæt PÅ !

{Gå så tæt på motivet som muligt, uanset om du har bigma eller andet
interstellar zoom monteret}

Fra : michael bs

Dato : 15-05-05 14:06

"News" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse news:42874668$0$50649>
> Gå Tæt PÅ !
>
> {Gå så tæt på motivet som muligt, uanset om du har bigma eller andet
> interstellar zoom monteret}

Enig. Fyld billedrammen ud.
Læg mærke til. hvordan blændeåbningens størrelse påvirker dybdeskarpheden.

mvh Michael

Fra : HKJ

Dato : 15-05-05 17:29

News wrote:
> Gå Tæt PÅ !

Det tør jeg ikke:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/041113-195.jpg

Fra : Erik W.

Dato : 15-05-05 14:24

"Brizz" skrev i news:428732ad$0$79457$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Hvis jeg skal komme med en tommelfinger-regel så vi det være noget i retning
af:

Brug gerne tommelfinger-regler som inspiration, men ophæv dem aldrig til
lov!

Man oplever indimellem her i gruppen nogle give negativ kritik til billeder
med den begrundelse, at en eller anden tommelfingerregel er blevet
overtrådt. Nogle gange betragtes overtrædelse af tommelfinger regler nærmest
som en forbrydelse.

Det at forholde sig meget konkret og firkantet til regler er noget som
karakteriserer især begyndere. Som novice forføres man nemt til griber man
fat i de nemmest forståelige regler og så forsøge at tolke verden udfra dem.
Den virkelige verden lader sig dog sjældent presse ind i enkle regler, men
kræver at man forstår at se enkeltheder i en større sammenhæng. Et eksempel
kan være en nybagt bilist der i myldretiden i et befærdet kryds ikke når at
komme over for grønt i et venstresving. Han/hun holder nu ude midt i krydset
for rødt lys, og tør ikke køre videre, fordi det har man jo lært er strengt
forbudt. Den rutinerede bilist har derimod lært at man i den situation bare
skal kigge sig for og skynde sig at køre over for rødt lys, for ellers
risikerer man bare at skabe kaos og farlige situationer.

På samme måde kan en novice i fotografi finde på at kritisere sådan et
billede http://home6.inet.tele.dk/sass/hornborga/DSC_2207.htm for at fuglen
ikke er placeret i det gyldne snit. Samtidig overser han så at fuglens øje
befinder sig i det gyldne snit, og at fuglens vinger og krop danner en
klassisk krydskomposition.

Mvh Erik (der selv er en novice indenfor foto, men har interesseret sig for
billeder hele sit liv

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-05-05 16:06

In article <428732ad$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>, Brizz wrote:
> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Lukketid skal være 1/brændvidde sekund eller hurtigere (husk crop faktor).

2:3 formatet er bedre end 3:4 formatet - Men beskær gerne i andet format.

1/3 ind er det bedste sted at have vigtige objekter.

Luft foran dyr/mennesker der ser på noget er godt

Hellere købe kamera i dag end vente til i morgen. De billeder du går
glip af er mistet for evigt.

Et kamera man ikke har med er ikke noget værd.

Ved landskab o.lign. er det ofte godt at have et objekt tæt på til at
give mere dybde.

Få andres mening om dine billeder

Lyt ikke til NRE

Hellere tage et billede for meget end et for lidt. Et digital billede
er gratis.

Fra : ab©

Dato : 15-05-05 17:05

Ja, også de svar (inkl.. dette), skal du tage med et gran salt. Forskellige
personers opfattelse er stærkt varierende og ikke mindst ikke lige
velbegrundede. F.eks. synes jeg ikke, at der er meget "komponist" i før
nævnte fugle-foto, men falder over, at der stort set kun er et element i
fotoet - at træerne i baggrunden i virkeligheden formentlig vokser lodret og
af baggrunden er temmelig pågående uden dog at bidrage til noget i
helhedsindtrykket.

At lukke_r_tiden ikke nødvendigvis skal forholde sig til brændvidden
(stativ, bevægelse o.s.v.).

En bemærkning til dine egne fotos: Når du har en idé, så tænk over, om denne
ene (selv den gode) idé er nok til at bære indholdet i dit foto. F.eks.
kunne det jo have været skønt, om der f.eks. i dine fotos med vandspejlinger
var et yderligere element (f.eks. en dum and eller lignende) til at fange
øjet, der som nu vandrer rundt og til sidst giver op, for der er ikke mere,
end det vi umiddelbart ser ved første indtryk.

ab

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-05-05 08:48

Povl H. Pedersen wrote:
> Lukketid skal være 1/brændvidde sekund eller hurtigere (husk crop faktor).

Nice to know.

> 2:3 formatet er bedre end 3:4 formatet - Men beskær gerne i andet format.

Skal man så beskære alle sine billeder hvis de er taget i 3:4 inden de
evt. skal printes ud?

> 1/3 ind er det bedste sted at have vigtige objekter.

? I forhold til brændvidde pp zooms eller afstand til den maksimale
baggrund eller?

> Luft foran dyr/mennesker der ser på noget er godt

Nice to know.

> Ved landskab o.lign. er det ofte godt at have et objekt tæt på til at
> give mere dybde.

NIce to know.

> Lyt ikke til NRE

LOL

> Hellere tage et billede for meget end et for lidt. Et digital billede
> er gratis.

God bless ones and zeros

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-05 11:35

In article <42885017$0$79458$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Skal man så beskære alle sine billeder hvis de er taget i 3:4 inden de
> evt. skal printes ud?

Det kommer an på hvor du fremkalder, og hvad der er plads til i dit album,
Nogle steder fremkalder i det format de får, andre i 2:3.

> ? I forhold til brændvidde pp zooms eller afstand til den maksimale
> baggrund eller?

På billedet. Det gyldne snit deler et billede op i 9 lige store firkanter.
Det er hvor linierne skærer der bør være noget. Gælder ihvertfald for
2:3 formatet.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 11:41

> [...]
>
> På billedet. Det gyldne snit deler et billede op i 9 lige store firkanter.
> Det er hvor linierne skærer der bør være noget. Gælder ihvertfald for

Det gyldne snit er defineret sådan: Den korte led forholder sig til den
lange led som den lange led forholder sig til summen af den korte og den
lange led. Det kan der jo godt gå lidt tid med at regne på, men det giver
ikke helt den opdeling i 9 firkanter - men nogenlunde tæt på. -Brugbart

Fra : Jakob

Dato : 16-05-05 11:50

In article <slrnd8gtq9.g89.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> På billedet. Det gyldne snit deler et billede op i 9 lige store firkanter.
> Det er hvor linierne skærer der bør være noget. Gælder ihvertfald for
> 2:3 formatet.

Ikke for at være pedantisk, men det her er vist "trediedels reglen", det
gyldne snit er lidt anderledes.

http://shorterlink.com/?H26LJF

Men derfor er det jo stadig en kompositorisk rettesnor :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-05-05 18:55

Povl H. Pedersen wrote:
> 2:3 formatet er bedre end 3:4 formatet - Men beskær gerne i andet format.

Personligt kan jeg nu bedst lide 1:1-formatet

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Nyrup

Dato : 15-05-05 17:40

Ang. eksponering kan jeg en, som jeg har læst i Politikens Fotobog, Thomas
Nykrog:
Blænde 16 reglen...:
På en solskinsdag vil eksponeringen være bl.16 1/100 sek (i praksis bl.16 og
1/125 sek) på en ISO 100 film.
Er det en 200 ISO, så er det selvflg. bl.16 og 1/200
ISO 400 = bl.16 1/400 sek...
osv.

GENIALT! - Hvad skal vi med det???!!!...

JOW!...
Hvis man nu har et D70 og manuelle Nikkor objektiver og ingen løs
lysmåler...
Eller sæt nu lysmåleren sætter ud, f.eks. pga. manglende batteri, på ens
fremragende gamle manuelle SLR-hus...
Se, så kan man med sådan en regel fotografere videre!!...

Jeg har ikke checket hvad tommelfingerreglen er i overskyet vejr, men det
vil jeg gøre ved lejlighed. Det er sikkert noget med bl.8 eller 5.6 i stedet
for bl.16

mvh,
Nyrup

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-05-05 19:48

> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

1. klæd dig på til opgaven, så du ikke står og skidefryser på Lars Tyndskids
mark og ikke kan samle dig om at tage billeder.
2. Sørg for at have udstyret klart hjemmefra. Intet er mere irriterende end
tomme batterier og fyldte CF-kort ude i marken.
3. Tøm blære og tarm hjemme, inden du kører. Det er ikke til at fotografere
med krydsede ben og sammenbidte tænder.
4. Hvis kun en lille del af motivet er hvidt eller meget lyst, så vær
forberedt på at skulle kompensere i - på EV
5. Skyd til høje på histogrammet for at reducere støj og for maksimalt
indhold i billedet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Torben Andresen

Dato : 16-05-05 09:00

> 5. Skyd til høje på histogrammet for at reducere støj og for maksimalt
> indhold i billedet.

Denne her forstår jeg ikke Jesper. Kunne du uddybe det?

/Torben

Fra : .J.S...

Dato : 16-05-05 09:23

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Denne her forstår jeg ikke Jesper. Kunne du uddybe det?

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

mvh/JS

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-05-05 10:18

Torben Andresen wrote:

> Denne her forstår jeg ikke Jesper. Kunne du uddybe det?
>
> /Torben

høje = højre

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 15-05-05 21:49

Brizz <rendmig@iroven.dk> skrev:

>Jeg har helt sikkert meget at lære
>så øs ud af jeres viden

Tjah...men erfaringen kan du ikke lære. I starten skal du ganske
enkelt bare gå helt amok med dit kamera, og knipse løs alt det du
kan. Tag billeder af familien, postkassen, baghaven, hunden,
fliserne, stranden, bilen...og når du ser resultaterne, finder du
ud af, hvad der er godt og hvad der er skidt.

Når du begynder at fange ideen med et godt billede (evt. ved at
læse lidt bøger om emnet), vil du sikkert kassere 95% af dem, du
allerede har taget. Betragt det som et fremskridt.

God fornøjelse!

Vh. JIB

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-05-05 08:52

Brizz wrote:
> Inden for denne fantastiske hobby er der jo ret meget teknik. Tit og ofte
> bliver der refereret til nogen tommelfinger regler af den ene og anden
> slags.

Hvis du er glad for et billede, så er alle regler og retningslinier i
verden ligegyldige.

Undlad at lade dit sind blive forurenet af regler og normer. Hvis du
kigger rent historisk, så er alle store tænkere og mennesker som har
udrettet store ting i deres liv, mennesker som er gået imod strømmen.

Dette råd gælder alt, ikke kun fotografi.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-05 13:05

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Undlad at lade dit sind blive forurenet af regler og normer.

Jeg er ikke enig. Før man med succes kan bryde regler og normer, er det en
god idé at kende dem. En god fotograf er en fotograf, der har lært sit
håndværk og dermed kender regler og normer. Disse regler og normer er ikke
indført for at begrænse mennesket (her fotografen), men er typisk resultatet
af mange generationers surt indhentede erfaringer.

Reglen om det gyldne snit er f.eks. ikke en firkantet regel, der er opfundet
af begrænsende mennesker. Den er udtryk for, hvordan vi rent faktisk
fysiologisk "ser" et billede. Reglen har været intuitivt kendt af alle store
kunstnere og videnskabsfolk op igennem historien, men er blot formaliseret i
moderne tid. Et naturtalent kender intuitivt reglen. Andre skal lære den som
et del af håndværket. Få kan slippe afsted med at producere se-værdige
billeder/malerier, uden at bruge denne og andre tilsvarende regler.

Moder natur har mange tilsvarende "regler" og "normer", vi gør klogt i at
tage alvorligt.

Den gode fotograf kan kombinere viden om regler og normer med erfaring og
ikke mindst talent, når de særlige billeder - f.eks. dem, der bryder med
alle regler og normer, og som alligevel rammer plet - laves.

> Hvis du
> kigger rent historisk, så er alle store tænkere og mennesker som har
> udrettet store ting i deres liv, mennesker som er gået imod strømmen.

De fleste store tænkere og mennesker, der har udrettet store ting i deres
liv, har haft håndværket på plads.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 17-05-05 09:22

Jens Bruun wrote:
> [...]
> ikke mindst talent, når de særlige billeder - f.eks. dem, der bryder med
> alle regler og normer, og som alligevel rammer plet - laves.

Enig, men de behøver ikke være absolutte retningslinier, hvilket jeg
heller ikke læser du skriver.

> De fleste store tænkere og mennesker, der har udrettet store ting i deres
> liv, har haft håndværket på plads.

Enig.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-05-05 12:24

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>et del af håndværket. Få kan slippe afsted med at producere se-værdige
>billeder/malerier, uden at bruge denne og andre tilsvarende regler.

Det gyldne snit har været formaliseret i over 2500 år, så moderne tid er
der ikke helt tale om. Allerede Pythagoras var inde på området! Læs mere
her: http://www.pernoergaard.dk/da/strukturer/gyldne/gyldne.html

Forholdet, som ligger til grund for det gyldne snit, findes iøvrigt
rigtigt mange steder i naturen.

Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-05-05 12:30

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Det gyldne snit har været formaliseret i over 2500 år, så moderne tid
> er der ikke helt tale om. Allerede Pythagoras var inde på området!
> [...]

I stand corrected.

> Forholdet, som ligger til grund for det gyldne snit, findes iøvrigt
> rigtigt mange steder i naturen.

Jeps. Det gælder også mange andre geometriske former, der har en særlig
betydning for os mennesker.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-05-05 11:26

> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Husk varmt tøj
Husk væske (især om sommeren ved flere timers udendørsfotografering)
Husk at tjekke kameraet inden du tager afsted, så det er klar til brug.
Husk at fotografi er leg, så hav det sjovt med det og glem reglerne, dem
lærer du med tiden

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-05-05 13:52

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Husk at tjekke kameraet inden du tager afsted, så det er klar til brug.
> Husk at fotografi er leg, så hav det sjovt med det og glem reglerne, dem

Lige en tilføjelse, jeg er selv blevet brændt af solen igår, så husk
solcreme, hehe

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 11:37

> [...]
> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Når du har husket det grundlæggende, såsom kamera der virker, madpakke og et
par tørre sokker, så husk at " Den som altid går i andres fodspor kommer
aldrig foran".

Fra : Brizz

Dato : 16-05-05 14:36

> Når du har husket det grundlæggende, såsom kamera der virker, madpakke og
> et par tørre sokker, så husk at " Den som altid går i andres fodspor
> kommer aldrig foran".

Takker til alle dem der har skrevet. De tommelfinger regler jeg gik lidt
efter at få ud af jer var sådan nogen som
"Lukketid skal være 1/brændvidde sekund eller hurtigere (husk crop faktor)."

Sådan nogen ting som man kan bruge til noget sådan teknisk set.

Det er klart at hvis man bare gør som alle andre når der tages billeder
opnår man ikke ret meget andet end at få en kopi af et andet. Men de kopier
kan gøre at man lære nogen teknikker.

Takker til jer alle indtil videre.
Håber i kan ryste endnu mere ud af ærmerene.

Mhv Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 14:48

> Det er klart at hvis man bare gør som alle andre når der tages billeder
> opnår man ikke ret meget andet end at få en kopi af et andet. Men de
> kopier kan gøre at man lære nogen teknikker.

Enig. Det er nødvendigt at lære alt det grundlæggende og have teknikken ind
under huden, før man giver sig til at eksperimentere. Ellers rager man jo
bare rundt i blinde.

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-05-05 17:24

Brizz wrote:

> [...]
> kan gøre at man lære nogen teknikker.
>
> Takker til jer alle indtil videre.
> Håber i kan ryste endnu mere ud af ærmerene.

En gammel klassiker: "F8 and be there", hvilket oversat betyder at alt
det andet er fint nok, men hvis man ikke er til stede, både fysisk og
mentalt, så går man glip af billederne, uanset hvor meget billed-teori
og teknik-viden man har.

En anden klassiker, som er min personlige favorit: "If your pictures
aren`t good enough, you aren't close enough." (Robert Capa), som en
anden også har skrevet i tråden, så gå tæt, bliv en del af situationen,
find dig selv i det du tager billeder af, bliv involveret, snak med
dem/det[1] du tager billeder af. Men vær aldrig irriterende eller
aggresiv og "in your face" på dem du tager billeder af, men værd inden
for deres sfære på en behagelig måde. Jeg tror det var Max der skrev
noget om at han gør "et-eller-andet" så bl.a. børnene bliver glade for
ham når han tager billeder af dem, så han kan måske komme med nogle
guldkorn her. Hans menneske-billeder er IMHO særdeles gode og med sjæl
og følelser.

En anden er, at det er bedre at tage 2 billeder for meget, end 1 for
lidt. Hellere have dubletter, og have en hel serie at vælge det
absolutte højdepunkt ud fra en slet ikke at have noget. Mange gange ser
jeg (desværre) fotografer der suser fobi og lynhurtigt tager 1 billede
og sprinter videre. Giv dig tid, arbejde med
motivet/siutationen/begivenheden, og forsøg at komme under under huden
på det du vil fotografere. Hvis det er landskab, så vent på at få det
helt rigtige lys, skyer etc. Hvis det er mennesker, så bliv i
situationen til de har det helt rigtige udtryk, og du har dem "med" i
billedet.

Sidst, men ikke mindst, rediger aldrig i kameraet[2], forstået på den
måde at du ikke skal se dine billeder igennem og slette billederne med
det samme. Gør det når du kommer hjem. For det første så kan man gå glip
af det øjeblik, som måske kan give det bedste billede, for det andet så
er opløsningen på et LCD display (eller EVF) så lille så man kan ikke
med 100% sikkerhed bedømme om det hele er som det skal være. Det kunne
være at det billede du sletter i virkeligheden er det bedste.

[1] hvis det er en ting/sted, så tal med dem som ejer det/bor der, hør
lidt om historien bag det etc.

[2] anvend dog gerne historam til at tjekke eksponering, wb etc.
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Ole Helms

Dato : 16-05-05 22:10

On Mon, 16 May 2005 18:23:57 +0200, Michael Bothager <not@valid.com>
skrev:

> [...]
>ham når han tager billeder af dem, så han kan måske komme med nogle
>guldkorn her. Hans menneske-billeder er IMHO særdeles gode og med sjæl

Hvad skal "vi andre" gøre, når vi ikke har samme milde åsyn som Max?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Erik W.

Dato : 16-05-05 19:04

> [...]

> Inden for denne fantastiske hobby er der jo ret meget teknik. Tit og ofte
> bliver der refereret til nogen tommelfinger regler af den ene og anden

Nu har jeg andetsteds i tråden talt imod at ophæve tommelfingerregler til
lov.
Der er en enkelt regel, som jeg selv bruger ret konsekvent:

Hvad enten det er mennesker eller dyr man fotograferer så skal øjnene på den
vigtigste model være velbelyst og i fokus. Der må også gerne være et
catch-light eller en refleks i øjet, og det skal være ægte (ikke lavet i
Photoshop).

Mvh Erik

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-05-05 19:50

> [...]

> Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
> Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Emil Schulthess - én af de store gamle fotografer - havde denne
tommelfingerregel: Hvis du er syd for Middelhavet, så husk at se efter
om der er toiletpapir inden du sætter dig.
Mvh
*Erling

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-05-05 12:12

> [...]

>Hvis du går med en eller anden så skriv den da lige i denne tråd.
>Jeg har helt sikkert meget at lære så øs ud af jeres viden

Husk at tjekke, at baggrunden ikke forstyrre billedet. Det ser man meget
ofte at den gør på amatørbilleder.

Det var det eneste jeg kunne komme i tanke om, som ikke allerede var med
i tråden.

Peter

Fra : enrico

Dato : 18-05-05 14:27

I forbindelse med flash/dagslysfotografering er her mit guldkorn :)

Du styrer flashen med blænden, dagslyset med lukkertiden.

-SÃ¥ enkelt er det.

-enrico

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-05-05 14:36

enrico wrote:
> Du styrer flashen med blænden

Forklar venligst.

--
Thomas Schreiber
http://gallery.schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : enrico

Dato : 19-05-05 14:41

On Wed, 18 May 2005 15:36:04 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

>Forklar venligst.

Hvis du vil underbelyse din flash med 1 bl f.eks. hjælper det
ingenting, du skruer på lukketiderne.

Lyset er målt til bl. 8 og du sætter kameraet på bl. 11 - ergo
underbelyser du med 1 bl.

Omvendt set. Vil du drosle dit dagslys ned til 1 bl. under kan du gør
det på to måder:

1 - køre en lukkertid hurtigere end målt
eller
2 - blænde ned - Men det påvirker jo også flashen, som vi lige så før.

Du bruger lukkertiden til at styre dagslyset med fordi flahen er
hamrende ligeglad med (stort set) hvilken lukkertid du kører (bare du
ikke overskrider flahsynkroniseringstiden). Flashen når nemlig at fyre
det hele af på alle lukkertider.

HÃ¥ber, det var foklaring nok.

-enrico

Fra : HKJ

Dato : 19-05-05 17:24

enrico wrote:

> Flashen når nemlig at fyre
> det hele af på alle lukkertider.

Det gælder ikke ved normalt flash brug, der er TTL styring. Dvs. at
kameraet justerer flashens lysstyrke, så den oplyser motivet lige
kraftigt uafhængig af blænde (så lang tid flashen er kraftig nok).

Der findes istedet, på nogle kamera, en flash +/- knap til at justerer
flashens lysstyrke med.

Fra : enrico

Dato : 20-05-05 14:44

Ja når du slår automatikken til slår du hjernen fra :)

Jeg snakker om princippet i flash/dagslys og jeg forudsætter man kører
manuelt med flash og blænde/tid.

Jeg ved godt man kan få automatikken til at gøre de samme ting i dag,
men hvis du nogensinde skal forstå hvordan tingene hænger sammen er
det nødvendigt, du forstår hvordan din flash arbejder, hvordan din
lukkertid virker og din blænde.

Hvis du forstår, hvordan det virker, lærer du at kunne klare enhver
situation belysningsmæssigt - og du lærer automatikkens begrænsninger.

Det siger jeg selvfølgelig ikke kun dette fordi jeg er så gammel, at
al den automatik ikke virkede ordentligt, da jeg startede :)

Jeg har en 20D (snart en 1Ds mkII) og de kan gøre alle disse ting
automatisk, men da jeg havde 10D kunne den ikke belyse ordentligt med
flashen hvis du glemte at preflashe inden - et nyt kameras
begrænsninger mht. automatik :)

Kort sagt min tommelfingerregel er en naturlov, der stadig gælder.

Fra : HKJ

Dato : 20-05-05 17:27

enrico wrote:

> Jeg snakker om princippet i flash/dagslys og jeg forudsætter man kører
> manuelt med flash og blænde/tid.

Det er da over 20 år siden man brugte det, undtagen under specielle forhold.

> [...]
>
> Hvis du forstår, hvordan det virker, lærer du at kunne klare enhver
> situation belysningsmæssigt - og du lærer automatikkens begrænsninger.

Det er nu lettere at lære automatikkens begrænsninger når man bruger den
og ser hvor den fejler, men så er der heldigvis +/- knapper eller manual
tilbage.

> [...]
> automatisk, men da jeg havde 10D kunne den ikke belyse ordentligt med
> flashen hvis du glemte at preflashe inden - et nyt kameras

Det er selvfølgelig også en undskyldning, jeg har brugt Nikon i over 15
Ã¥r med TTL og ikke haft det problem.

> Kort sagt min tommelfingerregel er en naturlov, der stadig gælder.
>
> "Du styrer flashen med blænden, dagslyset med lukkertiden."

Det gælder hvis man insisterer på at køre med gammelt udstyr.

I min bog over manual flash står der:
1) Justere styrken på flashen
2) Ændre afstand
3) Ændre blænde

Og disse 3 muligheder har jeg kunne bruge siden jeg købte min første
Nikon SLR for mange år siden. Når jeg kører manuel idag, så bruger jeg
stadig alle 3 muligheder, afhængig af hvad der passer bedst i det
pågældende tilfælde.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-05 18:12

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da over 20 år siden man brugte det, undtagen under specielle
> forhold.

Sig hellere 30 år.

> Og disse 3 muligheder har jeg kunne bruge siden jeg købte min første
> Nikon SLR for mange år siden.

Tænk, det kunne jeg også med mit Nikon-udstyr tilbage i slutningen af
70'erne. Jeg tror, enrico er meeeeget gammel

Fra : enrico

Dato : 20-05-05 19:42

On Fri, 20 May 2005 19:12:04 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>Sig hellere 30 år.

Jeg bruger det stadig den dag i dag med min Hasselblad og mit
storformat :)

>Tænk, det kunne jeg også med mit Nikon-udstyr tilbage i slutningen af
>70'erne. Jeg tror, enrico er meeeeget gammel

47, men ung af sind :)