holdbarhed?
Fra : Brian k

Dato : 15-05-05 11:11

Hej

Hvis jeg har lagt noget gryderet i fryseren (fryser inde i køleskab) d.5
januar 2005, kan det så stadig spises?

Det er lagt i fryseren lige efter det er blevet tilberedt (efter nedkøling),
det er lavet på oksekød.

mvh
brian

Fra : Brian k

Dato : 15-05-05 16:09

Brian k wrote:
> [...]
> d.5 januar 2005, kan det så stadig spises?
>

> Det er lagt i fryseren lige efter det er blevet tilberedt (efter

Ingen bud?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-05-05 16:21

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Ingen bud?

Synes du ikke det var en rigtig god idé at varme det op, lugte det og smage
på det. Så ved du om det duer.
Selvfølgelig kan det spises.
Steen.

Fra : Brian k

Dato : 15-05-05 17:53

Steen Jakobsen wrote:

> Synes du ikke det var en rigtig god idé at varme det op, lugte det og
> smage på det. Så ved du om det duer.
> Selvfølgelig kan det spises.
> Steen.

Hej steen

nu er det sådan at jeg har umådeligt svært ved at smage og lugte når noget
er dårligt - jeg spiser altså det der bliver serveret.

Men jeg har også børn -jeg vil ikke risikere at de får madforgiftning -så
hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt.

Grunden til at jeg spørger, er så at jeg på et tidspunkt syntes at have læst
at mad ikke kan holde sig særlig lang tid i køleskabsfrysere (vist nok
omkring 4 - 5 mdr), noget med at de ikke fryste lige så langt ned i
temperatur som rigtige frysere.

Nu har jeg så lige tjekket temperaturen i min køleskabsfryser (lige nu) og
den siger minus 26 grader -så det er vel fint nok.

Iøvrigt har vi lige spist maden og den smagte fremragende.

/brian

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 15-05-05 16:23

> Hvis jeg har lagt noget gryderet i fryseren (fryser inde i køleskab) d.5
> januar 2005, kan det så stadig spises?

Hvis det har været frosset ned til ca. -20°C behøves du ikke frygte noget
mht. vækst af mikroorganismer, så der er ikke nogen helbredsmæssige farer.
Det ville der såmænd nok heller ikke være selvom det havde lagt i fryseren i
10 år.
Derimod sker der med tiden en smagsmæssig forandring (fedt bliver harsk) men
på ca. 5 måneder vil jeg ikke tro det er så slemt..... det kan ihvertfald
ikke skade at prøve.

Fra : Brian k

Dato : 15-05-05 17:00

Henrik Weigelt wrote:

> [...]
> Derimod sker der med tiden en smagsmæssig forandring (fedt bliver
> harsk) men på ca. 5 måneder vil jeg ikke tro det er så slemt..... det

Tak for svaret

mvh
brian

Fra : Mimi

Dato : 17-05-05 22:34

Jeg tror ikke det sker noget...du må godt spise den nu. Man den skal ikke
fryses igen, resten smides ud, og heller ikke opbevares i køleskabet:)