content-type
Fra : Mickey

Dato : 31-05-01 00:03

er der en måde PHP selv kan finde ud af hvilken content type der er den
rette ? - eller evt, en der virker så alting bare bliver downloadet ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 31-05-01 00:16

Mickey wrote:

> er der en måde PHP selv kan finde ud af hvilken content type der er den
> rette ? - eller evt, en der virker så alting bare bliver downloadet ?

Tænker du på at få en dialog-boks frem der spørger brugeren om at gemme
filen?
Brug Content-type: application/octet-stream.
Grundet Microsofts verdensherredømme og undergravende virksomhed kan det
være en god ide at bruge application/ms-download (har været diskuteret
en del gange i denne gruppe hvorfor dette kan være nødvendigt).

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Mickey

Dato : 31-05-01 00:34

"Hroi Sigurdsson" <hroi@asdf.dk> skrev i en meddelelse

> Tænker du på at få en dialog-boks frem der spørger brugeren om at gemme
> filen?
> Brug Content-type: application/octet-stream.

virker den også ved textfiler ?

> Grundet Microsofts verdensherredømme og undergravende virksomhed kan det
> være en god ide at bruge application/ms-download (har været diskuteret
> en del gange i denne gruppe hvorfor dette kan være nødvendigt).

typisk... - syns dog ikke jeg har mødt den diskussion, nogen der gider gi en
opsummering ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-05-01 06:32

"Mickey" <news002@susie.dk> wrote in message
> virker den også ved textfiler ?

Ja, men...

> typisk... - syns dog ikke jeg har mødt den diskussion, nogen der gider gi
en
> opsummering ?

"application/octet-stream" bliver nu brugt til sige "Du skal bare downloade
dette, og så gemme det som en fil, eller hvad der nu virker mest fornuftigt
på dit system."
MEN, Microsoft tolker det således: "Jeg aner ikke hvad det er for en slags
fil. Find selv ud af hvad du vil gøre af den."
Derfor fandt de på, at hvis Content-type er "application/octet-stream", så
prøver den SELV at finde ud af hvad det er for en slags fil. Dvs. hvis
efternavnet er korrekt (og hvorfor skulle det ikke være det, når filen er
til at downloade), så finder den selv den "rigtige" content-type.
Fx. pdf-filer bliver nu behandlet af pdf-plugin'en, i stedet for blot at
blive downloadet, som browseren får besked på.
På ca. samme tid opfandt de så typen "application/ms-download", som betyder
det samme som "application/octet-stream" - og det fungerer rent faktisk! Men
hvis du bruger DEN mime-type, så støtter du Microsoft og deres
"undergravende virksomhed". Det optimale må være at finde på noget helt
tredje, måske "application/download". En ukendt type skal nemlig behanldes
fuldstændigt som det var meningen med "application/octet-stream" og
"application/ms-download".

Du kan læse Microsofts bemærkning til det her:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q245/7/51.ASP
Måske burde jeg læse den RFC igennem inden jeg sviner Microsoft til, men jeg
tror der noget de har misforstået...
(Og nej, jeg synes ikke Microsoft er onde eller noget. Jeg synes bare de er
for dårlige til at følge åbne standarder generelt.)

Min anbefaling:
Til kommerciel brug, hvor det bare skal fungere: application/download
Til privat brug, hvor man kan sige "du følger ikke standarderne, DIT
problem": application/octet-stream

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, det er egentlig længe siden jeg har
spekuleret over alt det her... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 31-05-01 12:53

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP: om microsoft...]

> Min anbefaling:
> Til kommerciel brug, hvor det bare skal fungere: application/download
> Til privat brug, hvor man kan sige "du følger ikke standarderne, DIT
> problem": application/octet-stream

lyder som en god ide egentlig ;)

mit script virker bare stadig ikke...
http://susie.dk/v2/download?type=problemer (replace susie.dk with
213.237.48.37 in case DNS failure...)

hvorfor virker noget af det og andet ikke ?

scriptet er her: news:9f425k$p4m$1@egon.worldonline.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-05-01 17:05

> mit script virker bare stadig ikke...
> http://susie.dk/v2/download?type=problemer (replace susie.dk with
> 213.237.48.37 in case DNS failure...)
> hvorfor virker noget af det og andet ikke ?

Jeg kan ikke finde noget der virker, men tjek lige det her:

GET /download/problemer/Aqua%20-%20Lollipop%20Candyman.m2v HTTP/1.1
Accept: image/gif, image/x-xbitmap, image/jpeg, image/pjpeg, */*
Referer: http://susie.dk/v2/download?type=problemer
Host: susie.dk
Connection: Keep-Alive

Dette er hvad min browser sendte. Jeg fik intet svar, serveren lukkede bare
forbindelsen! Der er vist noget helt galt her...
Hvad siger loggen? Jeg tænker både på access-log og error-log...

> scriptet er her: news:9f425k$p4m$1@egon.worldonline.dk

Der kan jeg forresten se et problem...

| else{header("Location: http://domain.dkdownload");}

Der skal nok være slash mellem "dk" og "download". "domain.dk" er nok også
forkert...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 31-05-01 17:46

In article <TYtR6.7779$dS3.470912@news010.worldonline.dk>, Niels Andersen wrote:
> [...]

Husk også at stoppe output efter Location headeren, fx vha die().

mvh Thomas

Fra : Mickey

Dato : 31-05-01 17:58

> [...]
> forbindelsen! Der er vist noget helt galt her...
> Hvad siger loggen? Jeg tænker både på access-log og error-log...

det er det samme problem jeg får...
- men nogen af videoerne sender den fint, mener den med Geri Halliwell
virker...

Jeg har de her to i errorloggen:
[Thu May 31 14:10:13 2001] [error] [client 194.255.21.1] client sent
HTTP/1.1 request without hostname (see RFC2068 section 9, and 14.23):
/download/problemer/Linkin%20Park%20-%20Crawling.m2v
[Thu May 31 18:25:50 2001] [error] [client 172.185.125.173] Client sent
malformed Host header

Jeg har ingen fejl fra din IP, i Access loggen er der masser af entries fra
downloads der er gået godt (f.eks. http://susie.dk/v2/windows - den bruger
samme fil...)

> Der kan jeg forresten se et problem...

> Der skal nok være slash mellem "dk" og "download". "domain.dk" er nok også
> forkert...

men ellers er der intet *GG*
- men jeg kan ikke se hvorfor der skal være en "die" som Thomas foreslår...

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 31-05-01 18:23

In article <9f5t8c$6l0$1@egon.worldonline.dk>, Mickey wrote:
> - men jeg kan ikke se hvorfor der skal være en "die" som Thomas foreslår...

Hmm. Jeg har lige tjekket HTTP 1.0 og 1.1 specifikationen, og der er faktisk
ikke nævnt noget om at man skal stoppe output efter at have sendt en Location
header.

Min tese var blot at det muligvis kunne forvirre nogle klienter først at
sætte en Location header og derefter sende noget output.

/tlk

Fra : Mickey

Dato : 31-05-01 20:05

"Thomas L. Kjeldsen" <tlk@tigerdyr.wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min tese var blot at det muligvis kunne forvirre nogle klienter først at
> sætte en Location header og derefter sende noget output.

det kan du måske ha ret i, men jeg tror det nu ikke - outputtet bliver jo
kun set af de klienter der ikke kan håndtere location headeren!

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-06-01 17:06

"Thomas L. Kjeldsen" wrote:

> [...]
>
> Min tese var blot at det muligvis kunne forvirre nogle klienter først at
> sætte en Location header og derefter sende noget output.

Overhovedet ikke. Det er faktisk god skik at gøre i visse tilfælde.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 03-06-01 23:33

In article <3B190EF6.16198620@asdf.dk>, Hroi Sigurdsson wrote:

> Overhovedet ikke. Det er faktisk god skik at gøre i visse tilfælde.

Ok, det lyder fornuftigt.

mvh Thomas

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 04-06-01 02:26

"Thomas L. Kjeldsen" wrote:

> Ok, det lyder fornuftigt.

Jep, og det står faktisk i RFC'en:

The temporary URI SHOULD be given by the Location field in the
response. Unless the request method was HEAD, the entity of the
response SHOULD contain a short hypertext note with a hyperlink to
the new URI(s).

Det er også hvad Apache gør når den kreerer sine egne redirects.

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-06-01 17:03

Niels Andersen wrote:

> [...]
> http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q245/7/51.ASP
> Måske burde jeg læse den RFC igennem inden jeg sviner Microsoft til, men jeg

De har ikke misforstået det, de er bare ligeglade.

--
Hroi Sigurdsson