Urenlige hunkattte - "alt" prøvet.
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-05-05 22:27

Hej NG.

Ok... Kæresten og jeg har måske begået en fejl, hvad ved jeg.. vi fik
den ide for 12-14 mdr. siden, at vi ville have kat. fair nok, vi fandt 2
katte på ca 1 år, som kom fra et hjem hvor de ikke kunne være mere pga
ejeren skulle flyttet til et sted hvor der ikke måtte være katte. Vi har
så senere erfaret, at de 2 hun katte nok ikke havde haft det alt for
godt, måske årsagen til vores problemer:

De tisser.. de bruger bakkerne (vi har 2), men de tisser også andre
steder, helt slemt er det her ved pc-bordet hvor vi opholder os en del,
ellers går det ud over hvis der ligger et par bukser på gulvet i
soveværelset, eller i særdeleshed på badeværelset, hvor de 2 bakker
står(de har også prøvet at stå i stuen, i vores lille 50m2 2V'er...

Vi har prøvet, i denne række følge:

1 derefter 2 katte bakker.

forskellige placeringer.

Felliway, Det gjorde den ene lidt mindre sky, mens den anden blev lidt
mere vild.

Sterilisation af Dem begge, her for ca 1 mdr siden. Det så i de første
par dage ud til at have hjulpet, det var måske indtil bedøvelsen fortog
sig.. nu er de på den igen... Har efter dyrlægens råd fået
"Blomster-dråber" der bla. skulle hjælpe på de er blevet sure på
hinanden, jagter og sloges...

Som sagt, tisser de nogle helt bestemte steder, vi har prøvet at rengøre
med både Rodalon og alm Eddike på stræderne og over det hele.. hjælper
ikke.. de bruger jo bakkerne, så det kan ikke være dem der fejler noget..

Nogle bud, inden mit bløde hjerte bliver nød til at få aflivet de 2
tissende,tapet-rivende, små sure mopsede kæli.. katte ??

MVH.

Jan Rasmussen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 22:37

"Jan Rasmussen" <Jan_Goofy@vip.cybercity.dk.fa.ke> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>

> Nogle bud, inden mit bløde hjerte bliver nød til at få aflivet de 2
> tissende,tapet-rivende, små sure mopsede kæli.. katte ??

Er de blevet undersøgt for blærebetændelse og andre urinvejslidelser og fået
taget urinprøve herfor?

Tina

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 09:16

Tina skrev:

> Er de blevet undersøgt for blærebetændelse og andre urinvejslidelser og fået
> taget urinprøve herfor?

Nej, da de gøre det nogle meget bestemte steder, kan jeg ikke tro det
kan skyldes sygdom, stederne er også tit relativt længere væk en
kattebakken.

Jan.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 15-05-05 09:38

Du skal tænke på at kattene kan ikke komme og sige til dig at de altså
fejler et eller andet.

Så jeg vil altså stadig holde på at det ville være en god idé at få dem
tjekket hos dyrelægen.

Som andre skriver tisseri er ofte et tegn på sygdom eller mistrivelse..

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-05 12:36

> Nej, da de gøre det nogle meget bestemte steder, kan jeg ikke tro det kan
> skyldes sygdom, stederne er også tit relativt længere væk en kattebakken.

Det allerførste man altid skal gøre ved urenlighed er at sende dem en tur
til dyrlægen for et kæmpe check. Har katten smerter ved vandladning eller
ubehag, er dens første reaktion tit at vælge nogle faste (andre) steder end
kattebakken og tisse der.

Da du skrev "alt prøvet" gik jeg ud fra at I selvfølgelig allerede havde
haft dem til en eller to dyrlæger der havde taget prøver og undersøgt for
urinvejslidelser og nyrelidelser og at de var fuldstændigt fysisk raske.
Hvis du ikke har gjort det, er det det første I skal gå i gang med.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Sæt en halv eftermiddag af til at læse trådene i gruppen der indeholder
søgeordet "urenlig", hvor I kan finde gode ideer og nye vinkler på hvordan I
løser problemet og hvordan I griber adfærdsændring an.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 13:12

Gainsbourg skrev:

> [...]
> ubehag, er dens første reaktion tit at vælge nogle faste (andre) steder end

At de kunne gøre det på bestemte steder hvis de havde smerter havde jeg
ikke luret, men, skulle begge katte have det? og burde det ikke være
forsvundet når de fik antibiotika ved sterilisation?

> P.S. Sæt en halv eftermiddag af til at læse trådene i gruppen der indeholder
> søgeordet "urenlig", hvor I kan finde gode ideer og nye vinkler på hvordan I
> løser problemet og hvordan I griber adfærdsændring an.

har læst meget på usenet siden vi fik dem, og har prøvet de forskellige
ting som har været oppe at vende, som sagt, antager jeg ikke det for
være sansynligt at begge katte skulle have samme sygdom.

mvh.

Jan

Fra : taina

Dato : 15-05-05 14:52

> [...]

> ting som har været oppe at vende, som sagt, antager jeg ikke det for
> være sansynligt at begge katte skulle have samme sygdom.

Kunne man forestille sig, at den ene tisser der fordi den har ondt, mens den
anden følger trop for at mærke af?

mvh. tina

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 15:06

taina skrev:

> Kunne man forestille sig, at den ene tisser der fordi den har ondt, mens den
> anden følger trop for at mærke af?
>
> mvh. tina

hmm.. En mulighed, ringer til dyrlægen i morgen, så må vi se.

mvh.

Jan - Der er bange for det er blevet en dårlig vane for de 2 katte

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 16:37

> At de kunne gøre det på bestemte steder hvis de havde smerter havde jeg
> ikke luret, men, skulle begge katte have det? og burde det ikke være
> forsvundet når de fik antibiotika ved sterilisation?

Hvis begge katte altid er blevet fodret med det samme mad, så er
sandsynligheden for at de begge har urinvejslidelser, stor. Urinvejslidelser
skyldes som regel forkert fodring, dvs fejlernæring.

Antibiotika fjerner ikke sten i nyrerne/urinvejene, og der er forskellige
typer antibiotika til forskellige lidelser/sygdomme, ligesom det er med os
mennesker.

Tina

Fra : taina

Dato : 15-05-05 14:50

> [...]

> Nej, da de gøre det nogle meget bestemte steder, kan jeg ikke tro det
> kan skyldes sygdom, stederne er også tit relativt længere væk en

Min ekskærestes kat havde også nogle bestemte steder, den yndede at tisse,
nemlig i et hjørne i gangen og i badekarret. Det var en tilløber, og han
sagde, at den aldrig havde været helt renlig. Det var først, da jeg en dag
så, at der var blod i badekarret, at det gik op for mig, at der var noget i
vejen.
Så at de gør det bestemte steder er altså ikke ensbetydende med, at der ikke
er noget i vejen...

mvh. tina

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 14-05-05 22:41

> [...]
>
> Nogle bud, inden mit bløde hjerte bliver nød til at få aflivet de 2
> tissende,tapet-rivende, små sure mopsede kæli.. katte ??

Nu tænker du vel ikke seriøst på at aflive dine katte pga noget tis? det er
da ondt.
jeg havde samme problem med en af mine hankatte. Den bler kastreret, men
fortsatte med at tisse i sofaen. Jeg blev nødt til at skifte sofaen ud, og
efter at den forsvandt har katten tisset i bakken. Katte kan lugte hvor de
har tisset før og vender som regel tilbage.
Så hvis der er noget bestemt de tisser på, skil jer af med det, og så skulle
det hjælpe, det gjorde det med min.

Elsebeth

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 09:30

Elsebeth Frederiksen skrev:

> [...]
> har tisset før og vender som regel tilbage.
> Så hvis der er noget bestemt de tisser på, skil jer af med det, og så skulle

Jo desværre, var jeg ikke et sentimental fjols, var det sket tidligere..
det har stået på i lang tid, først bar vi over med dem pga. de kom fra
et hjem hvor de ikke havde det godt (se andet svar jeg giver i denne
tråd). de tisser på vores (hjemmelavede) computer bord, det er
efterfølgende blevet renset godt med vand og Rodalon som mange steder
som værende *midlet* mod katte skulle tro der skulle tisses eller lugter
af tis.
desuden har de 2 faste punkter på gulvet i gangen og 3 faste på
badeværelset.. samt, man kan ikke have et par sko stående i gangen, nye
som gamle, uden der bliver tisset på dem indenfor en halv time :(

mvh.

jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 13:09

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> badeværelset.. samt, man kan ikke have et par sko stående i gangen,
> nye som gamle, uden der bliver tisset på dem indenfor en halv time :(

har i prøvet at flytte rundt på skrivebordet?? det kunen jo være at den kat
der gør det bare ikke synes den skal stå der*G*

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 13:32

Sabina Hertzum skrev:

> har i prøvet at flytte rundt på skrivebordet?? det kunen jo være at den kat
> der gør det bare ikke synes den skal stå der*G*

Hjemmebygget, i den ene ende af stuen, så der er 3 væge og 2meter
bordplade i enden, ikke muligt at flytte det.

forresten har den ene, den der gnaver i plastik, også en syg tendens af
en kat at være... det spiser ikke andet mad end tør-foder! fisk, fugl,
viskas, ect. den rør det ikke...
særling... :D

mvh.

Jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-05 22:58

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> katte. Vi har så senere erfaret, at de 2 hun katte nok ikke havde
> haft det alt for godt, måske årsagen til vores problemer:

ok, kan godt være jeg ikke kan læse, men præcist hvor længe har i haft dem,
og har de altid været sammen inden i fik dem?

> [...]
>
> Nogle bud, inden mit bløde hjerte bliver nød til at få aflivet de 2
> tissende,tapet-rivende, små sure mopsede kæli.. katte ??

mit bud.... giv dem først og fremmest lidt mere tid.... hvis strinteriet
(hvilket jeg formoder det var) er blevet en vane, skal de lige have
hormonerne ordentligt ud af kroppen..... derefter kan i overveje at udvide
katteflokken med en hankat (kastrat).... to hunkatte sammen er sjældent en
ret god ide..... en hankastrat kan ofte virke som "buffer".....
hvis ingen af de ting virker, vil jeg anbefale at omplacere en af damerne...

for mig er der ingen tvivl om at det handler om en magtkamp mellem to (nu
tidligere) fertile damer.... de vil begge ligge højst i hirakiet, og det
viser sig på den måde..... hvis der kommer en mere ind i hirakiet, så skal
de pludselig forholde sig til det.... det kan give dem noget andet at tænke
på.....

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 09:46

Sabina Hertzum skrev:

> [...]
> ret god ide..... en hankastrat kan ofte virke som "buffer".....
> hvis ingen af de ting virker, vil jeg anbefale at omplacere en af damerne...

Hmm, ja det gik jo ok lige de første par dage efter turen til dyrlægen..
men nu er det blusset op igen

En kat mere er ikke en option her desværre, vi bor i en 2v 50m2 på 1.sal
uden mulighed for de kan komme ud, det er måske i forvejen for meget med
2katte, ja måske bare en..
at vælge hvilken at beholde.. det kan vi ikke..

Lyder sansynligt desværre.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 13:02

Jan Rasmussen wrote:

> Hmm, ja det gik jo ok lige de første par dage efter turen til
> dyrlægen.. men nu er det blusset op igen

de første dage efter neutraliseringen har de jo lige som lidt andre ting at
tænke på.... hvilket forklarer at de ikke havde "tid" til at tænke i
hiraki....

> En kat mere er ikke en option her desværre, vi bor i en 2v 50m2 på
> 1.sal uden mulighed for de kan komme ud, det er måske i forvejen for
> meget med 2katte, ja måske bare en..

en kat mere har intet med kvadratmetrene at gøre.... 50 m2 er fint nok, det
handler om at give kattene lidt pladser i højden også... møblere efter at de
feks kan komme op på reolerne...
i skal huske på at katte lever ikke kun på gulvet som vi andre gør.... de
har langt flere "lag" de kan færdes i...

jeg sidder og tænker på at i måske skulle have nøjedes med at neutralisere
den ene i starten, fordi den så helt automatisk kommer nederst i hirakiet,
men det er jo lidt for sent nu....

> at vælge hvilken at beholde.. det kan vi ikke..

en ting er sikkert, i skal under ingen omstændigheder omplacere dem sammen
igen, hvis i overvejer det....
jeg tror desværre i har gravet jeres egen grav, ved at lade der gå så
længe....
hvis ikke de holder op inden for et par måneder, vil jeg mene at omplacering
af den ene er jeres eneste mulighed.... det vil ihvertfald være totalt
ansvarstfraskrivende blot at aflive dem...

> Lyder sansynligt desværre.

netop derfor bør i tænke lidt utraditionelt.....

Fra : taina

Dato : 15-05-05 15:03

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hvis ikke de holder op inden for et par måneder, vil jeg mene at
omplacering
> af den ene er jeres eneste mulighed.... det vil ihvertfald være totalt
> ansvarstfraskrivende blot at aflive dem...

Der er jeg helt uenig. Det ville være ansvarsløst at forsøge at omplacere
dem uden at fortælle om problemet. Og helt ærligt, hvis man skal have kat,
vil langt de fleste så ikke vælge en tisse-trænet kat i stedet? Jeg ville.
Det kan altså blive svært at omplacere _med _ ærlighed.

Så kan man vælge at lade dem blive gårdkatte i stedet for. Men det er ikke
alle tidligere indekatte, der trives med den tilværelse. Jeg har selv boet
et sted, hvor der var sådan en kat, og det var frygteligt at se, hvordan den
kredsede omkring huset og hylede.

Så jeg mener helt klart, at det i visse situationer er meget ansvarsbevidst
at aflive en kat - efter at alt andet er prøvet selvfølgelig

mvh. tina

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 15:53

> [...]
>
> Så jeg mener helt klart, at det i visse situationer er meget ansvarsbevidst
> at aflive en kat - efter at alt andet er prøvet selvfølgelig

Enig. Jeg husker tydeligt da vi hentede kattende, de var hos en veninde
til den tidligere ejer, i et hus hvor døren altid stod åben ud i det fri.
kattene gik i panik ved bare synet af den frie verden.
Ligeså de par gange de smuttede ud af vores dør og ud i opgangen, de gik
simpelthen i panik og krøb sammen.

så hvis dyrlægen ikke kan finde noget fysik galt, må det blive en aflivning.

mvh.

Jan

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-05 19:39

> så hvis dyrlægen ikke kan finde noget fysik galt, må det blive en
> aflivning.

Jeg har nu (flere gange) skrevet til dig i tråden og henvist til flere
indlæg hvor jeg redegør side op og ned og giver MEGET præcise anvisninger
på, hvordan man indlærer ny adfærd hos tissekatte, hvis fysiske årsager er
udelukkede. Det er helt tydeligt at du end ikke har gidet læse dem!!! Ærligt
talt - du kunne formentlig afvænne dem begge totalt på et par måneder med
teknikker, hvor du kunne sætte dig ind i det grundlæggende, på en halv
eftermiddag. Hvor svært er det at søge på "urenlig" og læse mine indlæg?
Hvis du ikke gider sætte dig ind i problematikken overhovedet, så lad dog
være med at spilde vores tid med at bede om råd, som du ikke gider læse
alligevel.

Det gør mig ondt for dine katte at deres liv end ikke er så lille en indsats
værd

/Gainsbourg

Der selv har prøvet at tørre kattetis op på en daglig basis og har lært
_mange_ tissekatte nye adfærdsmønstre (både ellers velfungerende katte og
katte der havde været udsat for vanrøgt eller mishandling).

Fra : Mia Warming

Dato : 15-05-05 20:55

Altså lige en kommentar til dig Gainsbourg.. Jeg læser tit dine svar og det
virker på mig som har du den der holdning der siger *MY WAY OR THE HIGHWAY*
og ja vores katte er også tit ved at få sprøjten i tankerne med deres mave
problemer og div andet.. Men her i huset er tiden der ikke til det der
klikkertræning du ALTID fabler op om... Ja jeg er ked af at sige det men jeg
er ved at være træt af ordet klikkertræning... Du får det til at lyde som om
at det kan redde alle verdens katte. Og hvis jeg skal vælge imellem at lære
hvordan jeg skal bruge oceaner af tid på en klikker eller bruge tiden på
mine katte og min kæreste.. ja så ved jeg dælme godt hvad jeg vælger...
Og husk.. Vi andre har også en fri vilje og den stemmer ikke nødvendigvis
overens med hvad du ville vælge at gøre.

Mia

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-05 23:26

Hold da op sikke et møgfald. Jeg er da ked af at du hellere vil aflive end
at træne. Hvis du virkelig synes, at det at sætte 5-10 minutter om dagen af
til din kat er så frygteligt, så har vi to helt forskellige holdinger til
hvordan man har kæledyr.

Klikkertræning er ikke nødvendigvis den bedste metode, der findes mange
andre - men det er den bedste metode du kan lære folk på et par timer og
hvor du kan ændre en kats adfærd med ret få minutter om dagen. Det er ikke
alle folk der har tid, råd eller boglige evner til at sætte sig ind i
kompliceret og tungt fagligt stof om dyreadfærd eller tage lange kurser
eller lignende. Derfor tillader jeg mig at henvise til en letlæst bog, med
en metode der giver hurtige resultater. Hvis det var mig selv, der havde
brug for råd her og nu, ville jeg blive glad hvis folk kom med gode bud på
praktiske løsninger, som jeg let kunne tage og bruge - OGSÅ selvom der måske
sad een eller to faste læsere herinde, som havde hørt det før.

Og ja, vi er allesammen frie til at tage de valg vi vil. Men hvis de valg
inkluderer at "smide katten ud" og lade den aflive fordi den kradser i
sofaen/tisser i hjørnet/miaver/whatever uden overhovedet at prøve nogle af
de metoder som andre har haft glæde af, så synes jeg ærlig talt at det er en
uansvarlig måde at behandle levende væsner på. Jeg synes at der er givet
rigtig mange gode råd i denne her tråd og mange forskellige bud på hvad
problemet kan være, så jeg synes det er en falliterklæring bare at sige: "vi
sender dem til dyrlægen i morgen og fejler de ikke noget, bliver de
aflivet".

/Gainsbourg

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 17-05-05 05:34

> [...]
måske
> sad een eller to faste læsere herinde, som havde hørt det før.

Hejsa
I lørdags var jeg til et Seminar i katteadfærd og vi fik også foredrag+
undervisning i klikkertræning.
Umiddelbart er det jo bare helt super godt. MEN det hjælper jo altså
ikke lige i Jan´s tilfælde (nå ja så hans kattes) idet han jo har 2
katte. Du forvirrer jo kattene hvis du klikker for "rigtig adfærd" hos
den ene kat, mens den anden måske blot sover. Eller sagt med andre ord,
klikkertræning er smaddersvært at administrere, hvis du har mere end 1
dyr, du vil træne.

Til Jan.
På samme Seminar fik vi blandt andet 1 svar på hvad urenlighed kunne
skyldes. (når jeg skriver 1, så er det jo fordi der findes flere )
Men dette svar gik altså på, at kattene kunne i den grad være utilfredse
med tilværelsen/omgivelserne. En af løsningerne kunne være at aktivere
dem mere. Det kan gøres med meget små midler. Du kan lade kattene lede
efter deres foder, i forskellige små lette plastiksbeholdere, lægge lidt
foder øverst opppe (hvor de kan klatre) hænge en tom sodavandsflaske
(plastik) i loftet så den hænger ca. 1 meter over gulvet. lav huller i
flasken, så foderet kan trille ud, når kattene basker til den. Del
kattenes legetøj op i bunker= mandags bunken, tirsdagsbunken osv. lad
dem lege med bunken på dagen og ryd så op. giv dem en ny bunke næste
dag. Når du/kæresten stormer rundt i huset, så bind en snor rundt om
livet og lad en pelsmus elller lignende være bundet fast i snoren der så
hænger et lille stykke hen af gulvet......her i huset er det ren succes.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-05-05 12:42

[snip mit tidligere indlæg]

> [...]
> den ene kat, mens den anden måske blot sover. Eller sagt med andre ord,
> klikkertræning er smaddersvært at administrere, hvis du har mere end 1

Ja, du har ret, det er sværere med 2 - men det er min erfaring at kattene
faktisk hurtigt lærer hvem klikket gælder, fordi de læser dit kropssprog op
øjenkontakt.

> [...]
> livet og lad en pelsmus elller lignende være bundet fast i snoren der så
> hænger et lille stykke hen af gulvet......her i huset er det ren succes.

Jeg er helt enig med dig her - og det var faktisk også det jeg prøvede at
sige i mit første indlæg. 1) at analysere hvorfor kattene ikke trives 2) at
lære dem at de bliver belønnet når de tisser i bakken 3) at introducere
klikkertræningen i mange forhold i hverdagen (eller en anden træningsmetode)
for at lette kommunikationen og aktivere kattene, så de ikke keder sig så
meget. De fleste katte elsker at blive trænet og blomstrer virkelig op, som
sidegevinst ved træningen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 16:19

taina wrote:

> [...]
> skal have kat, vil langt de fleste så ikke vælge en tisse-trænet kat
> i stedet? Jeg ville. Det kan altså blive svært at omplacere _med _

hvem i alverden taler om at man ikke skal være ærlig??

jeg har skam omplaceret en kat der mistrivedes i den flok jeg har lige
nu.... hun var den skønneste kælepotte inden vi fik killinger, men efter
drønede hendes status helt i bund, og hun tilbragte stort set alt sin tid
med at gemme sig.....

da hun flyttede ud i sit nye hjem, indledte hun så en magtkamp med den anden
hunkat i huset.... og det endte så med at hun faktisk blev omplaceret igen,
til et hjem hvor hun kunne være enekat...
og den dag i dag er hun den mest harmoniske og dejlige pige, hun har ingen
problemer af nogen art, er social, og elsker datteren i huset, selvom hun
hos os flygtede fra børn bare de kiggede forkert på hende....

dermed sagt, det er ikke sikkert på nogen måde, at lorten flytter med
katten....

jeg mener 100% det er en falliterklæring at aflive en ellers sund og rask og
dejlig kat, blot fordi den ikke kan hitte ud af det med en anden kat... og
at aflive TO katte af den grund, er direkte modbydeligt...

kattene har jo ikke gjort noget de ikke ville gøre rent instinktivt..... de
er blevet tvunget sammen af mennesker i en situation de ikke selv har nogen
kontrol over..... jeg er sikker på at havde de været ude katte ville den ene
være forsvundet af sig selv.....

det er hvad katte gør når de mistrivedes et sted og har muligheden.....

> [...]
> selv boet et sted, hvor der var sådan en kat, og det var frygteligt
> at se, hvordan den kredsede omkring huset og hylede.

jeg har engang for år tilbage også valgt den løsning, og det er helt klart
ikke en løsning jeg vil anbefale.... vores pige forsvandt ret hurtigt, og vi
formoder hun er blevet kørt ned, på trods af at hun fik et hjem ude på lars
tyndskids vendeplads.....

> Så jeg mener helt klart, at det i visse situationer er meget
> ansvarsbevidst at aflive en kat - efter at alt andet er prøvet
> selvfølgelig

ja netop, efter alt andet er prøvet... men i dette tilfælde er omplacering
jo altså ikke prøvet.... hvis de ville kunne de jo vælge at omplacere en af
dem midlertidigt for deres regning hos venner.... og se om det gør nogen
forskel i tøserne....

jeg bliver ganske enkelt harm når folk vil aflive sunde og raske katte fordi
de ikke kan/vil tage de hårde beslutninger (såsom at vælge hvilken man skal
omplacere)....

MANGE raske voksne katte bliver jo omplaceret med stort held.... bare tjek
www.vildkat.dk hvor ikke mindre end 400 voksne katte har fået nye varige og
gode hjem......
og i fald du er i tvivl, så er adfærdsproblemer uden helbredsmæssig årsag,
altså en af de hyppige årsager til omplacering.....

Fra : taina

Dato : 15-05-05 23:37

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> hvem i alverden taler om at man ikke skal være ærlig??

Selvfølgelig skal man være ærlig. Min pointe er netop, at når man er det, så
er det ikke så ligetil at finde et nyt hjem til dem.

> [...]
> drønede hendes status helt i bund, og hun tilbragte stort set alt sin tid

Ja, og det er et problem, som jeg - og sikkert mange andre - kan forholde
sig til. Det er et "simpelt" spørgsmål om at flytte katten til en ny måske
mindre eller anderledes flok eller at have den som alene-kat.
Tisse-problemer er besværlige og tager lang tid at komme af med - og dertil
rigtigt vamle!

> dermed sagt, det er ikke sikkert på nogen måde, at lorten flytter med
> katten....

Okay, nu kommer jeg så i tvivl - var hun også urenlig? Selv om hun var,
ville jeg mene, at problemet er mindre, når man kan sætte fingeren på
hvorfor - så kan man hurtigt gå i gang med en løsning, som omplacering. Jeg
vil ikke have en urenlig kat - men hvis du fortalte mig ovenstående, så
ville jeg være meget mere åben over for forslaget, da det er en meget
konkret begivenhed, der er skyld i urenligheden og den bliver jo fjernet,
når katten flytter, hvilket jeg synes giver en stor sandsynlighed for, at
problemet også forsvinder.

> [...]
af
> dem midlertidigt for deres regning hos venner.... og se om det gør nogen

Ja, jeg ville ikke have den. Jeg kan finde en totalt renlig mis andre steder
og hvorfor så bøvle med det andet? Med hensyn til midlertidig placering, så
kan det godt være, de betaler regningen, men hvem vågner i den sure dunst af
kattepis og får æren af at tørre op?

> [...]
> og i fald du er i tvivl, så er adfærdsproblemer uden helbredsmæssig årsag,
> altså en af de hyppige årsager til omplacering.....

Jeg har selv haft en kat, som jeg fik, da den var syv år. Det var en
fantastisk kat, og havde jeg både tid og plads, så gjorde jeg det gerne
igen. Og jeg er tit inde og savle på vildkat
Jeg er slet ikke i tvivl om, at mange katte bliver genplaceret med succes -
også katte med adfærdsproblemer. Men hvor mange af dem er tisse-katte og
hvor lang tid går der så, før de finder nyt hjem?

Må hellere lige tilføje, at dette _ikke_ er ment som et "afliv bare
skidtet"- indlæg. Jeg har prøvet at bo sammen med to urenlige katte og
løste/var med til at løse problemet med dem. Den første blev stresset, når
jeg var det og blev urenlig - > omlægning af min livsstil. Den anden havde
en urinvejsinfektion - hvilket jeg fandt ud af ved at smuglæse herinde
Jeg mener også, at man skal gå rigtig langt for at løse problemerne. Men man
kan altså ikke bare holde hårdt på omplacering og ignorere, at mange bare
ikke vil have sådan en kat.

mvh. tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-05 11:56

taina wrote:

> Selvfølgelig skal man være ærlig. Min pointe er netop, at når man er
> det, så er det ikke så ligetil at finde et nyt hjem til dem.

det er ikke ligetil at have kat, så simpelt er det faktisk.... mange tror
desværre at katte stort set "passer sig selv" men glemmer at de har taget
ansvaret over på sig, og derfor må leve op til det..... heldigvis er den
mentalitet tilbagegående, men den ses stadig i stor stil......

> [...]
> til en ny måske mindre eller anderledes flok eller at have den som
> alene-kat. Tisse-problemer er besværlige og tager lang tid at komme

jeg har skam haft flere katte med tisseproblemer..... min hankat havde
problemer da han var fertil... han blev kastereret, og der gik ca 2-3 mdr så
var han renlig.... han har stadig hans "tilbagefald" men vi snakker 2-3
gange om året, hvor han bliver frustreret eller bange og den smutter....
derudover har jeg en fertil hunkat som har en ide med at sætte sig på dynen
når de seksuelle frustrationer VIRKELIG bliver slemme, eller hun føler sig
ekstra presset.... det oplevede vi for nylig da hun var i konstant løbetid i
3 uger, og hendes datter samtidig var i løbetid to gange på den periode...
vi har valgt at give hende p-piller midlertidigt, mens vi skraber sammen til
en neutralisering (er lige flyttet, derfor er midlerne små) og det har
afhjulpet problemet....
vi oplevede også problemer med vores hunkat som blev omplaceret, men det var
klart stressrelateret...

det handler om at identificere problemet, og finde frem til årsagen, og SÅ
gøre noget ved det..... men hvis man giver op efter at have prøvet nogle få
ting, og ikke er villig til at tage skridtet fuldt ud, så kan jeg ikke helt
forstå hvad man skal med et dyr?

> Okay, nu kommer jeg så i tvivl - var hun også urenlig?

ja hun var..... og vores hunkat var også under løbetiderne, pga stressen fra
den ekstra hunkat (til trods for at hun var neutraliseret)

> Selv om hun
> var, ville jeg mene, at problemet er mindre, når man kan sætte
> fingeren på hvorfor - så kan man hurtigt gå i gang med en løsning,
> som omplacering.

hurtigt og hurtigt.... problemet opstod da min ene hunkat var blevet parret,
og forværredes da killingen blev født, og eskalerede så da killingen blev
større..... dvs hun har faktisk haft problemet i næsten 6 mdr inden jeg tog
skridt til at omplacere..... fordi jeg håbede på at de naturlige ændringer i
hirakiet måske ville give den tid der skulle til....

> [...]
> urenligheden og den bliver jo fjernet, når katten flytter, hvilket
> jeg synes giver en stor sandsynlighed for, at problemet også

jeg er faktisk 100% overbevist om at der også er en meget konkret årsag til
de to nævnte pigers problemer..... som jeg har beskrevet før..... det jeg
vil frem til er at det er faktisk forholdsvis nemt at finde ud af..... send
den ene mis i "pleje" hos venner eller familie i ca 1 md, og se om det ikke
gør en kæmpe forskel i begge piger..... betal for hendes mad og grus i den
periode, og når i så finder ud af at probleerne er afhjulpet, kan de jo
sætte hende til omplacering....
for mig er det meget tydeligt at problemerne er baseret i hirakiet, og at de
sansyneligvis vil forsvinde/mindskes gevaldigt efter at de skilles ad.....

> Ja, jeg ville ikke have den. Jeg kan finde en totalt renlig mis andre
> steder og hvorfor så bøvle med det andet?

det er så dit valg..... mange andre mennesker der ude er langt mere
tolerante og accepterende overfor missere med problemer..... jeg har feks
selv taget to omplacerings-problem katte ind..... jeg har sendt den ene
videre fordi hun ikke trivedes i en stor katteflok, og det er fint nok....
jeg kunne ikke drømme om at aflive en kat, medmindre der vitterligt forelå
bevis for at den var uforbederlig.....

> Med hensyn til midlertidig
> placering, så kan det godt være, de betaler regningen, men hvem
> vågner i den sure dunst af kattepis og får æren af at tørre op?

det gør de venner der naturligvis gerne vil hjælpe og være GODE venner for
dem....
synes det er lidt trist at du har sådan en negativ holdning til at prøve ALT
for at finde den rette løsning...

> [...]
> succes - også katte med adfærdsproblemer. Men hvor mange af dem er
> tisse-katte og hvor lang tid går der så, før de finder nyt hjem?

der er jo ingen der siger man i annoncen skal skrive det er en "tissekat"
(et ord jeg iøvrigt finder enormt negativt ladet, og komplet
unødvendigt)..... der er jo risiko ved enhver omplacering og enhver kat.....
og som sagt, der er ingen der siger at lorten flytter med.....

> [...]
> langt for at løse problemerne. Men man kan altså ikke bare holde
> hårdt på omplacering og ignorere, at mange bare ikke vil have sådan

jeg holder skam ikke hårdt på en omplacering, jeg har faktisk givet flere
forskellige løsningsmodeller som der kan arbejdes på.... samt en mulig
forklaring på problemet.....
det eneste JEG mener er, at man skal ikke aflive en kat UDEN først af have
forsøgt alt... og med alt inkluderer jeg altså omplacering.....

Fra : taina

Dato : 16-05-05 18:11

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

klip

> synes det er lidt trist at du har sådan en negativ holdning til at prøve
ALT
> for at finde den rette løsning...

Tro det eller lad være, det har jeg faktisk ikke
Faktisk tror jeg, at vi er enige et langt stykke hen ad vejen - bare ikke
det sidste stykke. Jeg vil gå meget, meget langt for mine dyr - og for
andres.

Jeg tror bare, jeg har set for mange, der sender dyr med problemer videre
eller ignorerer det eller finder på en - for dyret - rigtig dårlig løsning
(som gårdkatte-løsningen) Og hvis man vitterligt ikke kan eller vil gå hele
vejen til en problemløsning, så synes jeg, at det er mere ansvarligt at
aflive end at ignorere.

mvh. tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-05-05 18:32

> [...]
> hele
> vejen til en problemløsning, så synes jeg, at det er mere ansvarligt at

Jeg er uenig i flere af dem her i tråden. Jeg synes faktisk at i er gået
langt, og at du viser at i er villige til at prøve de ting som i ikke selv
har tænkt på.
Måske jeg har overset det, men jeg synes at du skriver at "de" tisser. Er i
sikre på at det er begge to der gør det?
Har i Feliway i stikkontakterne? Jeg har oplevet katte der blev urenlige af
det. Jeg satte dem i fordi´jeg havde et par hunkatte der ikke kunne enes.
Håbede at de ville falde til ro. Resultatet blev så en urenlig killing. Det
stoppede så snart jeg tog dem ud af stikkontakten. Dem der har turde gætte
på hvad det kunne skyldes, er kommet med at det var pga
identitets-vanskeligheder, når "alt" lugtede ens.

Et trick der virker på killinger der ikke helt vil blive renlige er at
anskaffe en stak foliebakker. Hver gang der er tisset, f.eks i et hjørne
stilles en foliebakke med grus i samme sted. Så bliver der nok tisset lige
ved siden af den, og så stiller man en bakke der, og sådan fortsætter man.
Til sidst har de fattet pointen, for de vil virkelig gerne tisse samme sted
som sidst. Hvis det er fordi dine eventuelt er taget for tidligt fra, og
aldrig har lært det ordentligt, så er det måske en mulighed. Men det ved du
bedst selv.

Jeg synes jeres historie lyder som om i har overtaget et par problem-katte.
Synes ikke i skal give problemet videre til andre. Det er hverken i,
misserne eller nye ejere tjent med. Så hellere tage det sidste ansvar.

Held og lykke med det. Håber i finder ud af det, for urenlighed er rigtig
rigtig træls
Hilsen Nina

Fra : taina

Dato : 16-05-05 19:00

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en

kliiip

> Held og lykke med det. Håber i finder ud af det, for urenlighed er rigtig
> rigtig træls
> Hilsen Nina

Hej Nina

Nu er det ikke mig, der har kattene, men Jan - jeg kom vist bare til at rode
mig ud i en principiel diskussion
Men jeg er enig med dig i, at det lyder som om, han gør noget for sagen.

mvh. tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 16-05-05 20:07

> [...]
> rode
> mig ud i en principiel diskussion
> Men jeg er enig med dig i, at det lyder som om, han gør noget for sagen.

Er det så nu jeg skal skrive: Jamen nu er det heller ikke dig, Tina jeg
skriver til.... ? eller skal jeg bare sige at jeg kludrede i det *G*
Det er selvfølgelig skrevet til Jan, beklager

Hilsen Nina

Fra : taina

Dato : 16-05-05 21:16

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> Er det så nu jeg skal skrive: Jamen nu er det heller ikke dig, Tina jeg
> skriver til.... ? eller skal jeg bare sige at jeg kludrede i det *G*
> Det er selvfølgelig skrevet til Jan, beklager

Jeg kan tåle det

mvh. tina

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-05-05 09:58

Sabina Hertzum skrev:

> ok, kan godt være jeg ikke kan læse, men præcist hvor længe har i haft dem,
> og har de altid været sammen inden i fik dem?

Overså lige dit spørgsmål, beklager.

Vi har haft dem i 12-14mdr nu, de var tidligere hos en ejer, sammen,
hvor de ikke havde det godt (eneste vi ved). de var på det tidspunkt ca
1 år og altid været sammen, de er søskende, hvilket jeg har læst mig
til, skider der højt og flot på når de bliver kønsmodne. hus-katte
skulle ikke være flokdyr svjh.

Jeg fristes til at tro de har haft en traumatisk barndom, som det så
smukt hedder, da de udover deres urenlighed, har nogle lidt sære
tilbøjlighedder... mest den ene, som elsker at ligge på umulige og
ubehagelige steder, så tæt indelukket som muligt, gerne så man ikke kan
vende sig. Samt hun har en ide om at gnaske i al form for blødt
plastik.. og så deres mani med at tisse på sko...

Jan

Fra : Carina Kristensen

Dato : 15-05-05 10:09

for guds skyld ikke gå af med den ene af dem.
Jeg har 2 katte i en 1 værelses lejl. på 40m2 + overdækket altan..

Jeg blevet rådet af alle herinde til at anskaffe mig 2 katte fremfor 1... og
jeg har aldrig fortrudt det.
Skal man have kat, vil jeg mene til enhver tid at det er nr 1 at have 2
missere

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 13:07

Carina Kristensen wrote:
> for guds skyld ikke gå af med den ene af dem.

hvis hunkattene har et problem rent hirakimæssigt er det faktisk den eneste
løsning..... at de nok bør overveje at få en anden kat som selskab er så en
anden ting.....

> [...]
> 1... og jeg har aldrig fortrudt det.
> Skal man have kat, vil jeg mene til enhver tid at det er nr 1 at have

enig ;) men man skal ikke holde to katte sammen, der ikke kan sammen af den
årsag... så hellere finde et nyt hjem til den ene, og sørge for at begge
missere har det godt rent psykisk også.... for det er altså psykisk enormt
hårdt hele tiden at være på vagt og kæmpe om toppen af hirakiet....

Fra : Carina Kristensen

Dato : 15-05-05 13:40

ja det vil jeg da så helt klart også give dig ret i..
Meeen burde han ikke have overvejet det inden han lagde tråden ind? jeg
ville da nok overveje om det havde noget med hirakiet at gøre...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 14:48

Carina Kristensen wrote:
> ja det vil jeg da så helt klart også give dig ret i..
> Meeen burde han ikke have overvejet det inden han lagde tråden ind?
> jeg ville da nok overveje om det havde noget med hirakiet at gøre...

ikke alle er klar over at katte har et hiraki....
det ligger lidt i den forestilling om at huskatte ikke er flokdyr, og når de
ikke er flokdyr, så har de jo heller ikke hiraki ;)

men det ved vi jo at de har, også selvom de oftere lever alene, end i
flok.....

hirakier er jo ofte bygget lidt kompliceret op, og ændrer sig livet
igennem....
men der er visse ting der giver sig selv rent hirakimæssigt.... feks vil en
fertil hunkat altid ligge højere end neutraliserede katte.... en hankat,
fertil eller neutraliseret, er sådan lidt bopbop, de placerer sig lidt hvor
det passer ind....
en gravid hunkat kravler langsomt op i hirakiet, og en hunkat med små
killinger vil ALTID lægge højst..... (medmindre der er andre fertile
hunkatte med killinger, så handler det jo lidt om hvem der lå højst før
også)..... når killingerne bevæger sig ud, så ligger de også højst i
hirakiet, og efterhånden som de vokser til, daler deres status, og de skal
til at kræve deres plads i hirakiet....

det er lidt sjovt at følge med i...

problemerne opstår jo når kattene ikke kan etablere deres status.... feks
hvis man har to fertile hunkatte der begge er stærke personligheder.... så
vil de kæmpe om pladsen, ind til en af dem enten får killinger, eller bliver
neutraliseret.....
bliver de neutraliseret samtidig, og stadig er lige stærke, vil de stadig
fortsætte med kampen..... derfor kan en neutraliseret hankat være en
løsning, da han vil ruske op i hirakiet, og give dem en ny at "kæmpe
imod"..... når hans status så er blevet etableret, så vil han kunne gå ind
og være "buffer" imellem tøserne, samtidig med at de har været distraheret
en periode, og det vil kunne give dem en "clean slate" til at etablere sig
på ny.... derfor er sansyneligheden for at hirakiet vil finde sit leje, når
man putter en ny kat ind, større end hvis man bare lader dem være sammen,
uden at bryde mønstret.....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-05 13:05

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> ca 1 år og altid været sammen, de er søskende, hvilket jeg har læst
> mig til, skider der højt og flot på når de bliver kønsmodne. hus-katte

du har helt ret.... søskende, og især hunkatte, er voldsomt ligeglade med
familieforhold så længe de er fertile..... hvis i havde neutraliseret en fra
starten, så er jeg siker på at problemet var stoppet... så kan det
naturligvis være at i blot havde haft en frustreret hunkat i stedet, men det
ved vi jo ikke nu...

> [...]
> kan vende sig. Samt hun har en ide om at gnaske i al form for blødt
> plastik.. og så deres mani med at tisse på sko...

det med at gnaske i plastik behøver såmænd ikke have noget med en traumatisk
"barndom" at gøre*G* jeg har en hunkat der gør det samme, og hun har haft
den bedste barnsom man kan ønske sig....
de ubehagelige steder er faktisk meget normalt*G* tæt indelukket betyder
tryghed, fordi ingen farlige ting kan angribe når man skal sove ;)

og at tisse på skoene... tja, de lugter sikkert forkert*G* få en skoreol ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-05-05 23:20

In article <42866cbb$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jan
Rasmussen <Jan_Goofy@vip.cybercity.dk.fa.ke> wrote:

> og alm Eddike på stræderne og over det hele

Måske det her er noget jeg har drømt, men jeg mener bestemt at have
læst at eddike kan virke på en kattenæse hen i retning af, at en
fremmed kat har markeret - ligesom klor og salmiak gør. Det var ikke
noget jeg ville gøre rent med efter et uheld - jeg ville være bange for
at det ville virke modsat?
Rodalon virker, men er møg-giftigt. Jeg bruger helst Matas
desinfektions-og-regøringsmiddel eller vaskemiddel m. enzymer, der er
specielt beregnet til at nedbryde urin, blod osv (sådan noget man
bruger til tøjvask, biotex, f.eks.).

Først ville jeg chekke kattenes helbred hos dyrlægen.
Så ville jeg rengøre grundigt med noget af det nævnte og så placere
enten en bakke på de kriminelle steder, som jeg så rykkede gradvis væk
til et mere fornuftigt sted, når kattene forhåbentlig bruger dem.
Eller prøve omvendt at fodre på de udvalgte steder - katte tisser som
regel ikke hvor de spiser.
Begge dele er ganske sikkert vældig besværligt, hvis de har valgt et
trafikeret sted. Men jeg har da hørt at andre har haft held med
metoderne.

--
Knus fra Ann R

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-05 02:43

Jeg tillader mig at henvise til tidligere tråde, da vi har dette spørgsmål i
gruppen ca. hver 14. dag og et bare nogenlunde fyldestgørende svar, nemt
bliver meeeeeget langt, da katteadfærd er en kompleks sag.

Kort kan jeg lige sige, at I selvfølgelig ikke skal aflive jeres katte, men
derimod sætte tid og energi af til at ændre adfærden til jeres og kattenes
bedste. Metode og indgangsvinkel fremgår af tidligere tråde.

Det kræver selvfølgelig lidt tid og indsats, men jeg ved fra egen erfaring,
at det er en meget lille indsats i forhold til at tørre kattetis af sine
ting på en daglig basis

Søg i gruppen på ordet "urenlig" og læs mit og andres svar. Har I uddybende
spørgsmål, skal I selvfølgelig bare spørge.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mauro

Dato : 15-05-05 12:32

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 15-05-05 19:13

Hej Jan.
Jeg sender dig lige dette link fra Dyrlægevagten.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=430&sprog=1&grp=2&menu=2

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-05-05 19:18

Bare ganske kort:
Som andre har sagt: altid til dyrlægen først ved urenlighed - altid, altid,
altid!

Iøvrigt...
Man tager ikke "bare" to indekatte og placerer som gårdkatte, risikoen for
at de går til, er stor, da de intet kender til gård-livet.

Man kan faktisk godt forstille sig at det kunne være en mulighed at finde
den ene et nyt hjem, Svedsken (aka MissRosa) og Miver er ihvertfald et godt
eksempel, de pissede og sloges og alt blev prøvet. En omplacering af
Svedsken var løsningen. Hun gik fra ude til indekat, fra en flok på 3 til
enekat og alt er fint (spørg bare Benedikte, der overhovedet ikke bliver
tyraniseret af den lille trinde "Svedske af Frederiksberg" *heheee*)

Det kan også være at kattene bare ikke gider bo hos jer, kender til flere
urenlige katte, der i nyt hjem, aldrig har tisset udenfor bakken. Man kan
aldrig vide med katte og andre skabninger iøvrigt :)

Var kattene indekatte da I fik dem?

Et par gode råd.

Brug to slags kattegrus/strøelse, en slags i hver bakke

Skift bakkerne ud - hvis i har åbne, prøv lukkede og omvendt

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-05-05 09:29

Hej Alle.

Jeg takker for svarene, årsagen til jeg startede tråden var, at jeg så
tit har læst af folk efterlyser et nærmere kendskab til den enkelte
situation for at kunne give et fyldestgørende svar.

Jeg vender tilbage i denne tråd, når der er sket et resultat, af den ene
eller andet slags.

Mvh.

Jan Rasmussen.

Fra : Anette

Dato : 16-05-05 14:40

Jan Rasmussen wrote:
> Nogle bud, inden mit bløde hjerte bliver nød til at få aflivet de 2
> tissende,tapet-rivende, små sure mopsede kæli.. katte ??

Hej Jan
Ærgerligt med dine katte og jo man bliver olm og træt i ansigtet af katte
der sætter sig forkerte steder.

Så vidt jeg kan se i tråden, er der ingen der har foreslået dig at prøve at
gøre kattebakkerne attraktive for kattene.
Når du er sikker på at kattene ikke fejler noget, så vask deres
faste-ved-siden-af-kattebakken-steder grundigt med Rodalon. Vask også
kattebakkerne grundigt og nyt grus i - dryp dem med baldrian dråber.
De fleste katte elsker den lugt af baldrian ( fåes på apoteket eller hos
Matas under handelsnavnet Valeriane så vidt jeg husker koster en flaske
omkring 40 kr og der er til mere end 1 år)
Den ene af vores katte flytter nærmest ind i kattebakken, står på hovedet
derinde bare for at gnide sig i lugten.
Tag et par uger hvor kattebakken altid er ren og baldrianduftende ( hvis
dine altså kan lide den lugt)
Måske er det kattegruset de ikke kan lide? Måske har du et par små "Sipper"
der ikke vil tisse i en bakke hvor der er tisset bare en gang i?
At de tisser der hvor I er og på jeres tøj tyder på at de søger jer meget,
søger jeres opmærksomhed - at de vil mærke af at I er deres ejendom ( ja
besynderlig form for kærlighed men prøv også om i kan tage dem på fersk
gerning, fat i nakkeskindet løft, "Nej" og ud i bakken med katten. Hvis de
aldrig har lært at bruge bakken er det jo ikke til for dem at vide hvordan
man gør sådan noget. Men vokse misser kan også lære det.
Og tapetrivende? Mangler de noget at lave? Kradsebrædt ( også dryppet med
baldrian) er et godt alterrnativ til tapet Legetøj? Fjer,
træk-oplegetøjsmus, små stykker pels eller anden beskæftigelse kunne måske
nedsætte trangen til at ødelægge?

Håber det lykkes for Jer at beholde misserne - held og lykke med dem

Anette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-05-05 15:10

In article <4288a235$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Anette
<abc@def.es> wrote:

> [...]
> aldrig har lært at bruge bakken er det jo ikke til for dem at vide hvordan

Jeg er sikker på, at det ikke er det du mener :)
Men det kan læses som om du anbefaler at man løfter katten i
nakkeskindet, evt helt hen i bakken.
Katte må ikke løftes i nakkeskindet når de er over ca 2 mdr (måske
endda kun 1 måned?), altså den alder, hvor mormissen holder op med at
bære killingerne på den måde. Senere er de simpelthen for tunge, og jeg
tror ikke man kan lære katten noget fornuftigt ved at gøre noget der
gør ondt..
I øvrigt tror jeg egentlig at lige de her katte der er tale om, godt
ved, at det ikke er populært at de tisser andre steder. Som jeg læste
det så bruger de også bakken.
Så "nej" osv er jeg ikke sikker på er en løsning, jeg er bange for at
det bare vil gøre dem mere frustrerede?

--
Knus fra Ann R

Fra : Anette

Dato : 16-05-05 23:19

Ann Rudbeck wrote:
> Jeg er sikker på, at det ikke er det du mener :)
> Men det kan læses som om du anbefaler at man løfter katten i
> nakkeskindet, evt helt hen i bakken.
Hej Ann
Korrekt, ikke løfte katten hele vejen - men ...øøøøhh nærmest trække den væk
fra det den har gang i, i nakkeskindet med et hårdt "NEJ"! Det drejer sig
om mindre end 20 cm - og det virker for os. Også på de voksne tilløbermisser
der har boet her i årenes løb.
Ind imellem har det holdt hårdt, og jo de bliver forvirrede de første gange.
Får et nærmest såret udtryk i ansigtet , sætter sig og kigger undrende på
en, med et " at du ku nænne det"-udtryk - men så bliver de løftet
almindeligt op, sat hen i kattebakken og rost til skyerne bare de der 2½
sekund de bliver i kassen.

Jans katte er allerede småfrustrerede, men nogle helt enkle retningslinier
som katten forstår, kan rette lidt op på det. Især hvis Jan samtidig holder
øje med kattene, hvordan trives de sammen? Er der noget galt udenfor, andre
katte? Lugter der af hund? Er kattene stressede, slikker de sig tit, så tit
at de mister pels? o.s.v. Bliver de beskæftiget nok? Bliver der leget nok
med dem, har de nok kontakt med deres mennesker?Med andre ord trives
kattenes på alle andre områder. Hvis de gør det skal de lære at det er rart
at lystre, men for at lystre skal de først forstå ordren.
Hvis de forstår at de undgår det ubehagelige = at blive skældt ud,- ved de
bare tisser i kassen så bliver deres verden mere enkel og dermed tryggere
og roligere. Er deres mennesker så nogle der gider lege, er det jo bare
super

/ Anette

Fra : Anette

Dato : 16-05-05 23:20

Hej igen

Hov! Glemte lige at skrive

Undskyld jo det er mig der ikke udtrykker mig præcist nok

/ Anette

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-06-05 14:15

Hej NG.

Her er så resultatet af det hele, her små 2 uger efter valget blev taget...

Den kat der tissede mest og gjorde den anden nervøs, kom, med meget
smerte for os, til inges kattehjem i Næstved, efter at have rådført os
med både vores Dyrlæge samt inges kattehjem. de første par dage var hun
meget bange for at være der, men nu skulle hun være faldet til og
reagere godt på passeren dernede, helddigvis. De rette mennesker har
desvære ikke været forbi endnu, men vi håber stadig og har jævnlig
kontakt til inges kattehjem.

Den kat vi nu har tilbage, har det bedre, der bliver ikke tisset andre
steder end i kattebakken, samt hun er meget mere rolig (hun har dog lige
sine daglige 5 min. med store purpiller og jager ting der ikke er der :)

Hun er blevet meget mere kælen og lader til at have det godt, vil gerne
lege og vil gerne nusse.

Jeg håber for den anden, at hun kan få et ligeså godt hjem, som alene
kat hos nogle flinke og kærlige mennesker, kender i nogle skal de bare
se at få r*ven ned til inges kattehjem og se på den smukke kat "Timon"
(selvom det er en hunkat, men hun lyder ikke navnet såå..).

Mvh.

Jan Rasmussen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-06-05 07:22

Jan Rasmussen wrote:
> Hej NG.
>

> Her er så resultatet af det hele, her små 2 uger efter valget blev
> taget...

Hej Jan...

Dejligt at du lige ville bruge tiden på en update....
jeg ved det er en trist situation at måtte give en af sine elskede kræ væk,
men som du sikkert ved nu, er jeg sikker på at du har truffet det rette
valg.....