Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 105mm 2,8 EX MACRO
Fra : Peter Hansen

Dato : 14-05-05 08:34

Kunne tænke mig at købe dette, til min Nikon D70, er der nogen der har
erfaringer med dette objektiv.?? og hvor kan jeg Evt. købe det billigst.

På forhånd tak
Peter

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-05-05 08:41

Det er et rigtigt godt Makro objektiv. Prøv at se på >
http://www.technikdirekt.de
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 09:48

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne tænke mig at købe dette, til min Nikon D70, er der nogen der har
> erfaringer med dette objektiv.?? og hvor kan jeg Evt. købe det billigst.

Jeg nåede at afbestille, da jeg så denne test.
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html
Købte Tamron 90mm SP DI i stedet for.

Det koster vist det samme, men er klart bedre.
Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-05-05 11:52

Gert Nielsen wrote:
> Jeg nåede at afbestille, da jeg så denne test.
> http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.html

Uden at have læst testen er der så ikke stor forskel på, om et obj.
sidder på et Canon eller et Nikon hus?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Brian Lund

Dato : 14-05-05 13:09

http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100.htm

> Uden at have læst testen er der så ikke stor forskel på, om et obj.
> sidder på et Canon eller et Nikon hus?

Da objektiverne er 100% ens optisk, nej!

Brian

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-05-05 13:39

Brian Lund wrote:
> Da objektiverne er 100% ens optisk, nej!

Nu er Sigma ikke ligefrem kendt for at levere obj. der har undergået
højeste kvalitetskontrol

Nevermind.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-05 15:30

In article <4285f147$0$79463$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Nu er Sigma ikke ligefrem kendt for at levere obj. der har undergået
> højeste kvalitetskontrol

Det er meget forskelligt. Deres zooms har meget få dårlige kopier.
Deres 12-24 har få gode kopier. Så det er afhængigt af det enkelte
objektiv hvordan QC er.

Fra : .J.S...

Dato : 14-05-05 10:38

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne tænke mig at købe dette, til min Nikon D70, er der nogen der har
> erfaringer med dette objektiv.?? og hvor kan jeg Evt. købe det billigst.

Jeg synes det er lækkert at arbejde med, nemt at fokusere manuelt.

Dermed ikke sagt det er nemt at få fokus hvor man vil ha det, ved 1:1 er der
ikke meget dybdeskarphed at komme efter .
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/IMG_1553.jpg

http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/insekt1.jpg

Se også :
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=134&sort=7&cat=38&page=2

mvh/JS

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-05-05 10:42

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dermed ikke sagt det er nemt at få fokus hvor man vil ha det, ved 1:1 er
> der ikke meget dybdeskarphed at komme efter .

+++++++++++++++++++

Hej.

Hvor lang fra er billederne taget?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : .J.S...

Dato : 22-05-05 12:42

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++
>
> Hej.
>
> Hvor lang fra er billederne taget?

Den første er nok taget i ca 1:1.2 og det er 14 cm fra fronten af objektivet
og ca 36cm fra søgeren.

Den anden lidt længere væk måske 20cm fra fronten.

Man kan gå ned i 1:1 ca 12 cm fra fronten, men det er ret svært at styre
håndholdt pga. den minimale dybdeskarphed.
Jeg får bedre resultat ved at vælge knap så stor forstørrelse og så evt
zooome lidt ind på de mange pixels senere.

mvh/JS

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-05-05 18:08

> [...]
> Jeg får bedre resultat ved at vælge knap så stor forstørrelse og så evt
> zooome lidt ind på de mange pixels senere.

++++++++++++++++++++++

Hej.

Ja der er nok ikke meget dybteskarphed at gøre godt med. Hvad mener du med
at zoome ind bagefter - lige som digital zoom? Det kan godt være at jeg
spørger dumt nu, men hvordan ved man at, nu er det 1:1 ?

Fra : .J.S...

Dato : 22-05-05 19:48

> Ja der er nok ikke meget dybteskarphed at gøre godt med. Hvad mener du med
> at zoome ind bagefter - lige som digital zoom?
Zoome er måske et forkert udtryk.
Ved 100% visning på PC'en er et 8Mpixel billede ca 1 meter bred her på min
skærm, så man kan jo klippe en mindre del ud og stadig ha pixels nok, ihvert
fald til at vise på skærmen.

> Det kan godt være at jeg spørger dumt nu, men hvordan ved man at, nu er
> det 1:1 ?

Der er en scala på objektivet som viser forstørrelses graden.

mvh/JS

Fra : Kim Jensen

Dato : 16-05-05 09:12

Peter Hansen wrote:
> Kunne tænke mig at købe dette, til min Nikon D70, er der nogen der har
> erfaringer med dette objektiv.?? og hvor kan jeg Evt. købe det billigst.

Jeg har bestilt det hos Technikdirekt for en god uges tid siden (til mit
300D). Skulle blive leveret i kommende uge, om alt går vel.

Jeg valgte det frem for Canon EF-S 60/2,8 Macro (som jeg ellers var
meget hooked på) efter at have læst utallige tests på nettet. Hvad jeg
konkluderede var, at både Canon's 100mm macro, Tamron 90 og Sigma 105,
alle skulle være super gode, dog hver med deres forcer og ulemper. Jeg
ville da gerne have valgt Canons, men prisforskellen på 100 euro gjorde,
at jeg hellere ville bruge lidt flere penge på et godt stativset (endte
med at blive et Manfrotto).

--
med venlig hilsen
Kim Jensen