Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF-S kontra EF objektiver samt IS be~
Fra : Mikkel Wied

Dato : 13-05-05 20:40

Hej

Jeg har forsøgt diverse forhandlere og venner med følgende spørgsmål, men
desværre uden en egentlig entydig forklaring:

Hvad er forskellen på Canons EF-S og EF objektiver ?
(Er den eneste forskel den lille ekstra ring i fatningen på EF-S der er hele
forskellen ?)

Jeg tænker kraftigt på at købe det nye Canon EOS-350D og skal bare være
sikker på jeg køber det helt rigtige objektiv til kameraet.

Et ekstra spørgsmål:
En del af disse objektiver har betegnelsen IS foran navnet - Det betyder så
vidt jeg er informeret at objektivet har en billedstabilisator indbygget -
Set i forhold til den ganske betydelig højere pris i forhold til de
almindelige objektiver, er det så et godt valg til et digitalkamera som
EOS-350D ?

Kortfattet version:
Skal jeg købe EF-S eller EF, og skal jeg vælge IS objektiv eller et uden IS
??

På forhånd takker

Mvh.
Mikkel

Fra : HKJ

Dato : 13-05-05 21:10

Mikkel Wied wrote:
> Hvad er forskellen på Canons EF-S og EF objektiver ?
> (Er den eneste forskel den lille ekstra ring i fatningen på EF-S der er hele
> forskellen ?)

EF-S tegner et mindre billede på sensoren, dette kan ikke ses på
modeller med 1.6 gange, men ville giver sorte hjørner på et 1x kamera.
EF-S kan også gå lidt længere ind i kamerahuset, så der er risiko for at
spejlet på et 1x kamera vil ramme objektivet.
EF-S er lavet så de ikke kan monteres på 1x kamera (undtagen efter lidt
filearbejde).

> [...]
> Set i forhold til den ganske betydelig højere pris i forhold til de
> almindelige objektiver, er det så et godt valg til et digitalkamera som

Det kommer helt an på din brug af kameraet. Billedstabilisering er meget
nyttig ved håndholdte teleobjektiver, men er ikke særlig anvendelige til
at fotografere personer i lidt lys.

> Kortfattet version:
> Skal jeg købe EF-S eller EF, og skal jeg vælge IS objektiv eller et uden IS
> ??

Hvis du planlægger et 1D kamera engang i fremtiden, så hedder det EF
objektiver.

Fra : Mikkel Wied

Dato : 13-05-05 21:22

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> at fotografere personer i lidt lys.

> Hvis du planlægger et 1D kamera engang i fremtiden, så hedder det EF

Takker for forklaringen - Jeg går efter et Canon EOS 350D med 18-55mm EF
objektiv.
(og måske lige et ekstra 75-300mm til de lidt "sjovere" billeder)

/Mikkel

Fra : Erik W.

Dato : 13-05-05 21:55

"Mikkel Wied" skrev i news:S%7he.5198$Fe7.57609@news000.worldonline.dk...

> Takker for forklaringen - Jeg går efter et Canon EOS 350D med 18-55mm EF
> objektiv.
> (og måske lige et ekstra 75-300mm til de lidt "sjovere" billeder)

18-55'eren er et EF-S objektiv. Det tætteste der kommer på mht brændvidde i
EF er en EF 17-40mm f/4L USM men så er du altså også godt kørende.

Mvh Erik

Fra : Mikkel Wied

Dato : 13-05-05 22:22

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> "Mikkel Wied" skrev i

> 18-55'eren er et EF-S objektiv. Det tætteste der kommer på mht brændvidde
> EF er en EF 17-40mm f/4L USM men så er du altså også godt kørende.
>
> Mvh Erik

L står da vist for den professionelle serie i Canons objektiver - En "snas"
over mine spender-bare midler...
Men takker for info'en alligevel

/Mikkel