Processorvalg: Sempron eller eller Athlon ~
Fra : Martin [5220]

Dato : 13-05-05 21:22

Jeg skal bygge en ny PC til en kammerat. Den vil blive brugt mest til
internet og ikke grafiktunge spil.

Hvad skal jeg vælge af processor?
Jeg kender ikke forskellen mellem Athlon XP og Sempron, men alene den
prisforskel der er tyder jo på væsentlige forskelle. Men hvad er de?

Og hvad ville I vælge til nedenstående setup? (regner selv med en 2 GHz
Sempron)

Bundkort: Asus A7N8X-X
512 mb DDR 3200
GF4 MX400
300W PSU

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 13-05-05 21:29

Martin [5220] wrote:
> [...]
> prisforskel der er tyder jo på væsentlige forskelle. Men hvad er de?
>
> Og hvad ville I vælge til nedenstående setup? (regner selv med en 2 GHz

Når vi taler Socket A modeller:
Athlon XP er hurtigere end Sempron ved samme modelnummer. Athlon XP's
modelnummer er opgivet efter en tilsvarende Pentium 4's ydelse, mens en
Sempron er opgivet efter en Celeron's ydelse. Og Celeron har længe været
en model der ikke yder ret godt!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 08:49

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har næsten samme problem. Jeg kigger dog ikke på Athlon XP da det er en
halv gammel model, men Athlon 64 vs. Sempron.

Jeg har samme krav, altså mest til internet brug, men den skal bestemt ikke
være sløv hvis man sætter et billedprogram eller et spil igang.

En Semptron 3100+ kan man få til 739 kr. hvor en Athlon 64 3000+ ligger på
975 kr. og Athlon 64 3200+ ligger på 1299 kr.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-05 12:43

> [...]
>
> En Semptron 3100+ kan man få til 739 kr. hvor en Athlon 64 3000+ ligger på
> 975 kr. og Athlon 64 3200+ ligger på 1299 kr.

Alt afhængig af din pengepung vil AMD64 3000+ eller 3200+ være det
bedste valg. Husk at få en Socket 939 udgave, og at få 90nm udgaven,
altså den der hedder Winchester eller Venice

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-05-05 12:45

Esben von Buchwald wrote:

> Alt afhængig af din pengepung vil AMD64 3000+ eller 3200+ være det
> bedste valg. Husk at få en Socket 939 udgave, og at få 90nm udgaven,
> altså den der hedder Winchester eller Venice

Hvis man køber nu ville det være dumt ikke at købe Venice.

/David

Fra : Morten Islin

Dato : 14-05-05 15:17

Hvorfor ville det være dumt at købe andet.. ?

--

Med Venlig hilsen
Morten Islin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-05-05 17:10

Morten Islin wrote:
> Hvorfor ville det være dumt at købe andet.. ?

Fordi at Venice er den nyeste kerne, med et par forbedringer i forhold
til Clawhammer og Winchester

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 16:57

> er en

> Alt afhængig af din pengepung vil AMD64 3000+ eller 3200+ være det bedste
> valg. Husk at få en Socket 939 udgave, og at få 90nm udgaven, altså den
> der hedder Winchester eller Venice

Hvad er forskellen på Winchester og Venice??? Kigger man på edbpriser.dk kan
man umiddelbart ikke se nogle som hedder sådan, de hedder bare 3000+ eller
3200+???

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-05-05 21:09

> Hvad er forskellen på Winchester og Venice??? Kigger man på edbpriser.dk kan
> man umiddelbart ikke se nogle som hedder sådan, de hedder bare 3000+ eller
> 3200+???

Winchester (hedder noget med BI)

Venice (hedder noget med BP)

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-05 17:21

> er en

> Alt afhængig af din pengepung vil AMD64 3000+ eller 3200+ være det bedste
> valg. Husk at få en Socket 939 udgave, og at få 90nm udgaven, altså den
> der hedder Winchester eller Venice

Men hvad vil en Athlon 64 3200+ give mere i forhold til en Sempron 3100+???
Den er trodsalt ca. 43% dyrere...

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-05-05 21:03

> Men hvad vil en Athlon 64 3200+ give mere i forhold til en Sempron 3100+???
> Den er trodsalt ca. 43% dyrere...

Der er en stor forskel!

Semprons modelnummer er angivet efter frekvensen på en Celeron som yder
tilsvarende.

Athlon 64s modelnummer er angivet efter P4...

Så en AMD64 3000+ er også bedre end den sempron 3100+

Noget andet er, at sempron er til socket 754 som er ved at blive
udfaset, og det er socket 939 der er fremtiden!

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 09:50

On Sun, 15 May 2005 22:03:26 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Noget andet er, at sempron er til socket 754 som er ved at blive
>udfaset, og det er socket 939 der er fremtiden!

Hvilken naiv udtalelse..

De rer ingen fremtid i nogensomhelst sokkel / arkitektur / whatever
indenfor edb verdenen, disse bliver skiftet hele tiden..

Sakset fra www.newz.dk

Penstar Systems har skrevet en gennemgang af AMD's fremtidige
CPU-sockets. Det ser desværre ikke ud til, at AMD vil holde de
nuværende sockets kørende lige så længe som de kørte Socket 7 og
Socket A, og der nævnes at en overgang allerede vil kunne ske i
foråret 2006. Der nævnes følgende nye udgaver:

Socket S1: Mini-udgave af S754, designet til mobile-CPUer og low
profile kølere.

Socket M2: Afløser for S939, og vil have 940 pins, men vil IKKE være
kompatibel med S940, da den sandsynligvis skal bruges med fremtidige
CPUer som benytter DDR2-RAM.

Socket F: Afløseren for Opteron's S940, og vil have hele 1207 pins. En
spekulation går på, at AMD planlægger at have en 256-bit quad-channel
memory bus, hvilket igen kunne tyde på, at der er planer om en
quad-core Opteron CPU.

http://www.penstarsys.com/#amd_socket

Med andre ord er der under 1 år til at 939 soklen er forældet så
selvom den er hot lige nu så er der ikke meget fremtid i den
alligevel..

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 16-05-05 13:08

On Mon, 16 May 2005 10:49:46 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvilken naiv udtalelse..
Nej, udtalelsen er særdeles fornuftig.
Det gælder jo om at købe den _nyeste_ sokkel, og ikke den eller de (A
- 754), der allerede er forældede.

>De rer ingen fremtid i nogensomhelst sokkel / arkitektur / whatever
>indenfor edb verdenen, disse bliver skiftet hele tiden..
Du undervurderer groft de fleste folk herinde ved at skrive sådan
noget selvfølgeligt - tror du virkelig at vi ikke ved at der kommer
nyt hele tiden!

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 14:26

On Mon, 16 May 2005 14:07:49 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>Nej, udtalelsen er særdeles fornuftig.
>Det gælder jo om at købe den _nyeste_ sokkel, og ikke den eller de (A
>- 754), der allerede er forældede.

Jamen selvfølgelig skal man da primært vælge det nyeste, men bare
fordi noget er det nyeste betyder det da ikke det har nogen fremtid.

Det jeg siger er jo ikke at det er naivt at bede manden om at købe en
sokkel 939 men at det er naivt at sige at det er der fremtid i.

>Du undervurderer groft de fleste folk herinde ved at skrive sådan
>noget selvfølgeligt - tror du virkelig at vi ikke ved at der kommer
>nyt hele tiden!

Hvis den originale skriver vidste det ville han jo nok ikke skrive at
der var en fremtid i sokkel 939 vel...

En god tommelfingerregel når man vælger computer og evt tænker på at
opgradere/fremtidssikre er at kigge på hvad man kan få til f.eks ens
motherboard lige nu, det kan man så regne med er det hurtigste som man
kan opgradere til.

Købte for et par år siden en maskine, dengang kostede en XP3000+ vist
omkring de 5000 kroner, derfor valgte jeg en noget fornuftigere
prissat XP2000+ jeg regnede ikke med at der på noget tidspunkt ville
komme en processor til mit MB der var hurtigere og jeg endte jo med at
have ret, den hurtigste processor min maskine kan køre med er en 3000+
.. (Min maskine kan ikke køre med 3200+ for den understøtter ikke 400
MHz FSB)..

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 16-05-05 15:34

On Mon, 16 May 2005 15:26:09 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Jamen selvfølgelig skal man da primært vælge det nyeste, men bare
>fordi noget er det nyeste betyder det da ikke det har nogen fremtid.
Ikke _nogen_ fremtid, men _mere_ fremtid.

>Det jeg siger er jo ikke at det er naivt at bede manden om at købe en
>sokkel 939 men at det er naivt at sige at det er der fremtid i.
I denne forbindelse betyder det jo, at der er _mere_ fremtid i 939.

>Hvis den originale skriver vidste det ville han jo nok ikke skrive at
>der var en fremtid i sokkel 939 vel...
Det kunne jo også være dig der undervurderede folk.

> [...]
>opgradere/fremtidssikre er at kigge på hvad man kan få til f.eks ens
>motherboard lige nu, det kan man så regne med er det hurtigste som man
Det er da noget sludder.

> [...]
>komme en processor til mit MB der var hurtigere og jeg endte jo med at
>have ret, den hurtigste processor min maskine kan køre med er en 3000+
Hvis du har købt nyeste bundkort, og sparet lidt på processoren, er
det jo meget fornuftigt.

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 16:26

On Mon, 16 May 2005 16:34:22 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>On Mon, 16 May 2005 15:26:09 +0200, Henrik Madsen
><hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Ikke _nogen_ fremtid, men _mere_ fremtid.

Altså manden skriver direkte

"Noget andet er, at sempron er til socket 754 som er ved at blive
udfaset, og det er socket 939 der er fremtiden!"

Altså igen siger jeg : Det kan da godt være at socket 939 er den
nyeste sokkel man kan få men direkte at skrive at " det er socket 939
der er fremtiden" er altså stadigvæk noget hø i mine ører. Socket 939
er også ved at blive udfaset, den har ikke engang et år tilbage på
markedet før den bliver afløst af noget nyt...som forresten heller
ikke er fremtidssikret .....

>Det kunne jo også være dig der undervurderede folk.

Måske men jeg vurderer folk efter hvad de skriver, ved ikke om du har
andre muligheder for at bedømme end mig ??

>Det er da noget sludder.

Så du mener altså man skal regne med/ forvente at når man køber en PC
så kan man bare opgradere den om et år eller 2 med nyeste processor på
det tidspunkt. ??? hvor meget forstand har du på computere og hvor tit
der ændres standarder for
processor/ram/indstiks-korts-sokler/strømforsynings-stik
typer&spændinger osv osv..

Det eneste som man med rimelig stor sikkerhed kan genbruge hvis man
køber en PC er sit floppydrev idag f.eks (Og de er forresten også ved
at blive udfaset til fordel for USB keys)....

Vil du opgradere din processor så køb et nyt MB, sokkeltypen har med
garanti ændret sig, harddisk forbindelsen er SATA, der røg din PATA
harddisk samt dine PATA cd-rom drev. shit, din strømforsyning har ikke
det rigtige stik til motherboardet samt den effekt den gamle kan
levere er ikke nok til en ny processor. Dine ram kredse er ikke
hurtige nok og passer sikkert ikke i dit nye motherboard. motherboard
er måske endda et BTX så dit kabinet passer ikke, ej heller din cpu
blæser for processoren er jo en anden.

Om et år påtænker du så at opgradere igen, men til den tid er den åh
så fremtidssikre sokkel 939 som jo ifølge dig og den anden skribent
bare er FREMTIDSSIKRET udskiftet med en ny sokkel som hedder M2 og er
afløseren for socket 939, den er spået til at få debut allerede til
næste forår, det vil sige om mindre end et år.

Derfor tag mit råd og kig på hvad det vildeste indenfor processor du
kan købe lige NU der kan virke i dit motherboard og regn ikke med at
der kommer noget vildere. Mit motherboard blev endda i sin tid solgt
som et 400 MHz kompatibelt motherboard med et Nvidia Nforce2 chipsæt,
problemet var bare at dengang var der slet ikke nogen processor der
kørte 400 Mhz på FSB, dengang 3200+ kom på gaden viste det sig at det
chipsæt kørte ustabilt ved 400 MHz og slet ikke kunne bruges med 3200+
selvom det var blevet lovet...igen, nøjes med at se på hvad der kan
få's LIGE NU og forvent ikke at der kommer noget hurtigere.

Det vildeste man kan få idag til socket 939 er en 4000+. i fremtiden
kommer så socket M2 som de laver for at understøtte DDR2-ram som de
vil benytte til næste processor generation bl.a, det vil sige at den
nuværende socket 939 ikke understøtter det, og da AMD presser citronen
på deres kerne lige i øjeblikket hvor mange speedsteps tror du så de
kommer med inden de lancerer deres socket M2, de processorer der skal
deri bruger de nok lidt flere penge og tid på at udvikle, desuden har
de ingen grund til at launche nye processorer lige nu for de har den
hurtigste processor ude (Kan jo så diskuteres, men på papiret
ihvertfald) , du kan se de har allerede launchet den i medierne, det
vil sige den er med garanti næsten færdigudviklet for ellers tør de
ikke melde ud for så snart der er meldt ud er det begrænset hvad de
kan tillade sig at ændre på standarden, samt hvis den launches i
foråret 2006 så skal motherboard fabrikanterne også have nogle måneder
før for at have motherboards klar i volumen til launch datoen.

>Hvis du har købt nyeste bundkort, og sparet lidt på processoren, er
>det jo meget fornuftigt.

Det var såmænd ikke pointen i det jeg skrev, pointen var at jeg
kiggede på processoren og så hvad det hurtigste jeg kunne få var og
købte så en billigere med den klare forventning at når den dyre var
kommet ned i pris så ville jeg købe den, men jeg forventede ikke at
jeg kunne få noget endnu hurtigere til den tid hvor jeg ville købe den
dyre billigt.

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 16-05-05 18:34

On Mon, 16 May 2005 17:26:04 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Altså manden skriver direkte
>
>"Noget andet er, at sempron er til socket 754 som er ved at blive
>udfaset, og det er socket 939 der er fremtiden!"
Ja, og jeg har så meget tiltro til ham, at jeg ikke tror at han med
"fremtidssikret" mener 10-20 år, men derimod det "mest
fremtidssikrede".

>Altså igen siger jeg : Det kan da godt være at socket 939 er den
>nyeste sokkel man kan få men direkte at skrive at " det er socket 939
>der er fremtiden" er altså stadigvæk noget hø i mine ører.
Korrekt, hvis man mener for evigt! Hvis man mener i forhold til det
andet der er på markedet - A/754 - så er det ok.

>Socket 939
>er også ved at blive udfaset, den har ikke engang et år tilbage på
>markedet før den bliver afløst af noget nyt...som forresten heller
>ikke er fremtidssikret .....
Korrekt.

>Så du mener altså man skal regne med/ forvente at når man køber en PC
>så kan man bare opgradere den om et år eller 2 med nyeste processor på
>det tidspunkt. ???
Nej, men der er en chance for det, og den er meget større hvis man
feks. køber 939 frem for A eller 754.

>harddisk forbindelsen er SATA, der røg din PATA
>harddisk samt dine PATA cd-rom drev. shit, din strømforsyning har ikke
>det rigtige stik til motherboardet
Du ved jo godt at der findes convertere til det.

>men til den tid er den åh
>så fremtidssikre sokkel 939 som jo ifølge dig og den anden skribent
>bare er FREMTIDSSIKRET
Nej, du vil bare misfortolke det vi skriver.

Mvh
Henrik

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-05 19:13

On Mon, 16 May 2005 19:33:49 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>Ja, og jeg har så meget tiltro til ham, at jeg ikke tror at han med
>"fremtidssikret" mener 10-20 år, men derimod det "mest
>fremtidssikrede".

Min generelle holdning er så at man slet ikke KAN fremtidssikre sig.

Ja noget er det nyeste men det bliver aldrig fremtidssikret med mindre
man har en fremtidshorisont på under 1 år.

>Korrekt, hvis man mener for evigt! Hvis man mener i forhold til det
>andet der er på markedet - A/754 - så er det ok.

Intet er fremtidssikret indenfor PC markedet, det du køber lige nu er
et øjebliksbillede, intet mere intet mindre.

>Nej, men der er en chance for det, og den er meget større hvis man
>feks. køber 939 frem for A eller 754.

Klart men det er vist mest noget med en lille chance eller en meget
lille chance..

>shit, din strømforsyning har ikke
>Du ved jo godt at der findes convertere til det.

Ja det er klart men når du nu alligevel skal have et nyt kabinet fordi
det gamle ikke passer til dit MB så koster det ikke mange ører ekstra
at få en PSU med.

Men glemte du så til gengæld ikke at læse at jeg skrev den sikkert
ikke kunne levere strøm nok så den skal skiftes under alle
omstændigheder og desuden kan du jo ikke bare smide en ATX
strømforsyning i dit BTX kabinet alligevel..

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 16-05-05 20:29

On Mon, 16 May 2005 20:12:32 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Ja noget er det nyeste men det bliver aldrig fremtidssikret med mindre
>man har en fremtidshorisont på under 1 år.
Tja, 6 mdr. frem i tiden er jo også fremtiden... men det er helt i
orden hvis du ikke mener det.

>Intet er fremtidssikret indenfor PC markedet, det du køber lige nu er
>et øjebliksbillede, intet mere intet mindre.
Vrøvl, ved nyt bundkort-køb kan man feks. købe med sata-stik, selvom
man pt. kun har pata-enheder - det vil så være en slags
fremtidssikring.
Jeg påstår jo ikke at bundkortet så er ***fremtidssikret***, men det
er da bedre end et uden!

Mvh
Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-05-05 15:46

Mikkel skrev:

> Men hvad vil en Athlon 64 3200+ give mere i forhold til en Sempron
> 3100+??? Den er trodsalt ca. 43% dyrere...

Muligheden for at afvikle 64-bit styresystemer