Samarbejdsaftale / Ordrebekræftelse - det ~
Fra : Morten

Dato : 12-05-05 12:39

Hej

Er en samarbejdsaftale og en ordrebekræftelse det samme?...

Jeg mener - hvis et firma sælger en ydelse/service til et andet firma og
pris, varighed, produkt osv. er angivet - er det så ligemeget om der står
det ene eller det andet øverst?

/Morten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : KNT

Dato : 12-05-05 16:54

Nej da!

En samarbejdsaftale er en aftale om at samarbejde om noget - nu eller i
fremtiden. Det kunne være murer og en tømrer, som i fælleskab vil bygge
huse.

En ordrebekræftelse er en 'kvittering' for at du har bestilt en vare eller
ydelse - og den vil blive leveret iht. aftale.

Knud

Fra : Morten

Dato : 12-05-05 18:45

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En ordrebekræftelse er en 'kvittering' for at du har bestilt en vare eller
> ydelse - og den vil blive leveret iht. aftale.

Jamen det er vel meget normalt at formulere det at man levere en service til
en kunde som at man har et samarbejde med kunden ...

Men det vil sige at hvis man laver en samarbejdsaftale om at en levere en
service til en anden - så er den ikke juridisk bindende på trods af
underskrifter?

/Morten

Fra : per christoffersen

Dato : 12-05-05 19:09

> Men det vil sige at hvis man laver en samarbejdsaftale om at en levere en
> service til en anden - så er den ikke juridisk bindende på trods af
> underskrifter?

Sådan kan man ikke stille det op.
Alt afhænger af de konkrete formuleringer, og dokumentets status for de
enkelte parter (underskrevet/godkendt osv.).

En ordrebekræftelse er oftest blot en bekræftelse (!) på en aller,de indgået
aftale og udgør som oftest ikke principielt en del af aftalegrundlaget
(aftalen er nemlig indgået på anden måde, og bekræftelse er blot en
kvittering for den indgåede aftale).

/per

Fra : Morten

Dato : 12-05-05 21:03

> [...]
> aftale og udgør som oftest ikke principielt en del af aftalegrundlaget
> (aftalen er nemlig indgået på anden måde, og bekræftelse er blot en

Forståligt nok ...

Men så lad mig lave et opfundet eksempel:

Hvis jeg har et firma som kører rundt med en firmabil, og jeg vil sælge en
reklame på min firmabil (100% opfundet eksempel).

Så laver jeg en samarbejdsaftale hvor der står købers navn adresse osv. der
står prisen, der står leveringsdato, der står hvilken type reklame han får
(det kunne være "Bil-streamer i 6 mdr.") og den underskriver begge parter
så...

Er aftalen så lige så bindende hvis der står at det er en samarbejdsaftale,
som hvis der står ordrebekræftelse?

Fra : Rune Wold

Dato : 12-05-05 22:17

Morten wrote:

[klip]

> Er aftalen så lige så bindende hvis der står at det er en samarbejdsaftale,
> som hvis der står ordrebekræftelse?

Aftalen er lige bindende uanset kaldenavnet. Men et bevisproblem kan
måske opstå.

/Rune Wold

Fra : N/A

Dato : 12-05-05 23:36

Fra : Rune Wold

Dato : 12-05-05 23:36

Morten wrote:

[klip]

> ok ... hvordan med problemet? ... hvis begge har sat underskrift kan der vel
> ikke være nogen tvivl?

Ordrebekræftelse anvendes hovedsageligt til at bekræfte eksistensen og
indholdet af en på forhånd indgået aftale.

En samarbejdsaftale *er* så at sige aftalen.

Alt efter omstændighederne vil man eventuelt kunne gøre gældende
ordrebekræftelsen "udelod" vilkår, som man egentlig havde aftalt
mundtligt eller på anden vis. Det modsatte, at ordrebekræftelsen medtog
vilkår som egentlig ikke blev aftalt, kan også være aktuelt.

På denne måde kan man forsøge at gøre en aftale usikker på visse punkter
på grund af den sædvanlige forståelse af ordet ordrebekræftelse. Det
kræver blot det rette mix af advokatkreativitet, partsinteresse og
uoplyste omstændigheder, for at en sådan foregøgling af retten kan være
en faktisk mulighed.

/Rune Wold

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-05-05 13:23

Morten wrote:

> ok ... hvordan med problemet? ... hvis begge har sat underskrift kan der vel
> ikke være nogen tvivl?

I dit eksempel kunne en dårligt formuleret "samarbejdsaftale" opfattes
således, at kunden _kan_ købe reklameplads til xx kr/måned på din bil.

Hvis overskriften var "ordrebekræftelse" kan der næppe være tvivl om, at
kunden konkret _har_ købt en måneds reklameplads.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-05-05 13:41

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis overskriften var "ordrebekræftelse" kan der næppe være tvivl om, at
> kunden konkret _har_ købt en måneds reklameplads.

Helt korrekt, må man nok sige, at der ikke kan være tvivl om, at den ene
part mener at der er indgået en aftale.
Hvis man vil være helt sikker, kan man jo anvende de meget normale ord
'Aftale' eller 'Kontrakt', og så få en underskrift fra begge parter.
Det virker jo hver gang

/Per