|
| Samsung køleskab fra Electronic World Fra : Henrik Astrup |
Dato : 10-05-05 20:01 |
|
Jeg har købt et Samsung "amerikaner" køle fryseskab i Electronic World,
City2 i Taastrup. Kølefryseskabet kostede en mindre formue, men blev
anbefalet af ekspedienten som noget af det bedste på markedet.
Nu tre uger efter købet svigter kølefryseskabet, og fryse- kølevarer er
blevet fordærvede.
Jeg henvender mig venligt i Electronic World og får at vide, at en tekniker
vil kigge på skabet i løbet af ugen. Altså går der fem dage uden køle- og
frysemulighed og i dag fortæller en elektriker så at skabet skal sendes
tilbage til Fjernøsten til reperation og at der således kan gå en rum tid
før der igen kommer kølefryseskab i hjemmet.
Altså har jeg købt et nyt køleskab (nej, ikke i Electronic World) for jeg
kan jo ikke undvære køle og frysemulighed i flere uger eller måske måneder.
Mit spørgsmål er nu, har man ikke krav på at få stillet et
erstatningskøleskab til rådighed i sådan en situation? Eller er det bare et
spørgsmål om service fra forretningens side, som man åbenbart ikke får hos
Electronic World i Taastrup?
Sælgeren oplyste desuden, at erstatning for de ødelagte varer må gå på
indboforsikringen, forretningen dækker ikke noget. Kan det virkeligt være
rigtigt at man via indboforsikring med selvrisiko selv skal betale for de
ødelagte varer, så kort tid efter købet af et dyrt kølefryseskab som
forretningen anbefaler som ekstra god kvalitet?
Venlig hilsen
Henrik Astrup
| |
Ralph (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Ralph |
Dato : 10-05-05 20:23 |
|
"Henrik Astrup" <astrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42810563$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nu tre uger efter købet svigter kølefryseskabet, og fryse- kølevarer er
> blevet fordærvede.
> Sælgeren oplyste desuden, at erstatning for de ødelagte varer må gå på
> indboforsikringen, forretningen dækker ikke noget. Kan det virkeligt være
> rigtigt at man via indboforsikring med selvrisiko selv skal betale for de
> ødelagte varer, så kort tid efter købet af et dyrt kølefryseskab som
> forretningen anbefaler som ekstra god kvalitet?
Jeg forstår ikke spørgsmålet, vil du have garantien til at betale for varer
i et køleskab der er gået i stykker?
Hvorfor - det kan da ikke være butikkens ansvar, så skulle EDB-butikken også
betale for dine mistede filer ved PC-nedbrud, TV-butikken betale for
psykologhjælp fordi din datter får et nervøst sammenbrud pga. mistet Bamse
og Kylling.
Dette KUNNE ligeså godt være et indlæg i dk.snik.snak, men så alligevel
ikke, er her nogle der har lovtekster for hhv. DK og USA på ovennævnte, da
jeg har en ret stærk fornemmelse af at der er erstatningspligt overthere i
ovennævnte tilfælde. Eller er det en fordom?
--
venligst
Ralph
| |
Peter T. (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Peter T. |
Dato : 10-05-05 20:51 |
|
Henrik Astrup leverede følgende historie fra de varme lande:
> så at skabet skal sendes tilbage til Fjernøsten til reperation og
Til fjernøsten???
--
Peter T.
| |
Carsten Holck (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 11-05-05 09:10 |
|
Peter T. said the following on 10-05-2005 21:51:
> Henrik Astrup leverede følgende historie fra de varme lande:
>
>
>>så at skabet skal sendes tilbage til Fjernøsten til reperation og
>
>
> Til fjernøsten???
>
Mon ikke det er en and, med SARS - beregnet på at skræmme "besværlige"
kunder væk?
Sætter jo udsendelsen om ALDI PC-service lidt i perspektiv
/carsten
| |
Henrik Astrup (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Astrup |
Dato : 11-05-05 15:08 |
|
Yep, til Hong Kong for at være helt nøjagtig. Muligvis en morsomhed fra
reperatørens side, men lidt svært at se det morsomme i når man står uden
køleskab.
"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
news:Xns9652DE5B7FC0Amuh@62.243.74.162...
> Henrik Astrup leverede følgende historie fra de varme lande:
>
>> så at skabet skal sendes tilbage til Fjernøsten til reperation og
>
> Til fjernøsten???
>
> --
> Peter T.
| |
HKJ (10-05-2005)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 10-05-05 20:52 |
|
Henrik Astrup wrote:
> Mit spørgsmål er nu, har man ikke krav på at få stillet et
> erstatningskøleskab til rådighed i sådan en situation? Eller er det bare et
> spørgsmål om service fra forretningens side, som man åbenbart ikke får hos
> Electronic World i Taastrup?
Købeloven siger at det skal repareres indefor rimelig tid og flere uger
er nok ikke rimelig tid for et køleskab, uden at de stiller et
erstatningsskab til rådighed.
| |
Johnt (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Johnt |
Dato : 11-05-05 14:53 |
|
"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:428110e9$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Henrik Astrup wrote:
>> Mit spørgsmål er nu, har man ikke krav på at få stillet et
>> erstatningskøleskab til rådighed i sådan en situation? Eller er det bare
>> et
>> spørgsmål om service fra forretningens side, som man åbenbart ikke får
>> hos
>> Electronic World i Taastrup?
>
Jeg ved ikke om det er et krav, eller om det et spørgsmål om serviceniveau,
men jeg kan informere om følgende:
Da jeg solgte hårde hvidevarer sørgede vi for garantireparation eller
ombytning af køle- og fryseprodukter næste hverdag, da disse produkter
betegnes som uundværelige. Der kunne dog i nogle tilfælde gå to-tre dage før
vi kunne give kunden et nyt produkt ved ombytning, da dette skulle bestilles
hjem, men så sørgede vi for et låneskab i mellemtiden. Desuden betalte vi
for ødelagte madvarer, hvis kunden afleverede en liste over disse.
Men dette serviceniveau tror jeg kun du får i hvidevareforretninger, så man
nok gøre op med sig om man ønsker dette serviceniveau, inden man køber
hvidevarer i varehuse eller via internettet.
Hilsen
Johnt
| |
Flemming Lynggaard (12-05-2005)
| Kommentar Fra : Flemming Lynggaard |
Dato : 12-05-05 12:55 |
|
"Henrik Astrup" <astrup@hotmail.com> wrote in message
news:42810563$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Mit spørgsmål er nu, har man ikke krav på at få stillet et
> erstatningskøleskab til rådighed i sådan en situation? Eller er det bare
et
> spørgsmål om service fra forretningens side, som man åbenbart ikke får hos
> Electronic World i Taastrup?
Købeloven siger vel noget i retning af at hvis produktet er vigtigt for
forbrugeren og udbedring af produktet ikke kan ske hurtigt må man lade
handlen gå tilbage omlevere eller hvad der passer forbrugeren bedst?
Tjek evt forbrug.dk
F
| |
|
|