Mulig syg og hjælpeløs
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 01:26

Hej

Har poltiet ret til at foretage en undersøgelse af hjemmet når de er bedt om
at rette henvendelse på en bopæl, af en læge, i forlængelse af at patienten
ikke lige svarer når Falck retter henvendelse for at køre en patient til
hospitalet? Det jeg spørger til er om poltiet må ransage hjemmet selv om den
patient de er kørt ud for at finde og eller tale med er fundet, klar og
taler med både politi og ambulancefolk der er på stedet.

Og hvad er reglerne egentlig for den indtrængen som politiet her anvender?
Jeg ved godt at det er en læge der har bedt politiet køre ud på bopælen, men
hvad er lovgrundlaget?

Jeg har i går oplevet dette ske for min nabo der har en - vist nok - ret
slem sygdom. Politiet kom ind med en låsesmed og det første de gjode var jo
at vække ham og få ham op, men må de foretage en ransagning efter han er
lagt i ambulancen?

Anders

Fra : JytteJ

Dato : 08-05-05 03:21

<MSOGH> skrev i en meddelelse
> [...]
> slem sygdom. Politiet kom ind med en låsesmed og det første de gjode var
> jo at vække ham og få ham op, men må de foretage en ransagning efter han

Mig bekendt skal der en dommerkendelse til for at foretage ransagning af et
hjem, og politiets ærinde var vel bare at hjælpe en der var syg ??
Så hvorfor skulle de foretage en ransagning ?

JytteJ

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-05-05 06:57

JytteJ wrote:

> Mig bekendt skal der en dommerkendelse til for at foretage ransagning
> af et hjem,

Det skal der også, som udgangspunkt.

> og politiets ærinde var vel bare at hjælpe en der var syg
> ?? Så hvorfor skulle de foretage en ransagning ?

De kan have set noget ulovligt, der lå fremme, f.eks. et større parti narko
eller en masse våben.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-05-05 09:29

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> et hjem, og politiets ærinde var vel bare at hjælpe en der var syg ??
> Så hvorfor skulle de foretage en ransagning ?

De har vel ledt efter noget medicin som lægen har sagt var livsnødvendig for
patienten.

Og har de ransaget eller har de bare "kigget sig om" for at finde medicinen

Peter

Fra : KaJe

Dato : 08-05-05 10:26

<MSOGH> skrev i en meddelelse
> [...]
> slem sygdom. Politiet kom ind med en låsesmed og det første de gjode var
> jo at vække ham og få ham op, men må de foretage en ransagning efter han

Mon ikke ovenstående er en af de sædvanlige forkerte fortolkninger af
virkeligheden. Jeg forestiller mig, at følgende er sket:

Lægen ringer til politiet, fordi han har mistanke om, at der på stedet er en
syg og hjælpeløs. Politiet kører til stedet, hvor de forsøger at komme i
kontakt med beboeren, der ikke reagerer. Politiet skønner derefter, at der
er hold i lægens mistanke, og rekvirerer en låsesmed (de kunne i
virkeligheden også havde sprængt døren for at spare tid) der lukker dem ind
i lejligheden.

Politiet finder den pgl. livløs men får dog liv i "patienten", og ved hjælp
af ambulancefolkene, får de ham anbragt i ambulancen og kørt til hospitalet.
Da politiet kan have en velbegrundet mistanke om misbrug eller forsøg på
selvmord, kikkes der rutinemæssigt efter pilleglas (har personen indtaget
piller og i givet fald af hvilken slags), afskedsbrev, el. lign. for at få
sagen belyst, og evt. give hospitalet besked.
En sådan "ransagning" er der sandsynligvis ingen dommer der vil ansé for at
være uberrettiget, idet politiet her handler i patientens interesse. Her er
der heller ikke tid til at indhente en ransagningstilladelse eller tilkalde
to vidner,og overhovedet heller ingen grund til det, men det er typisk for
tiden, at politiet nu skal klantres for at gøre et godt stykke arbejde, som
udelukkende er i patientens interesse.

Anders gør oven i købet opmærksom på, at naboen lider af en alvorlig sygdom,
hvorefter han spørger til lovgrundlaget. Det tyder efter min opfattelse på,
at man har for meget fritid og læser for mange dameblade, ligesom man
tilsyneladende ikke har alt for megen kontakt med jorden.
Lad os ikke håbe, at politifolkene på noget tidspunkt i samme situation
undlader at gøre det samme som de gjorde i dette tilfælde, fordi
ubetænksomme mennesker stiller spørgsmålstegn ved deres handlemåde.

KJ.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 10:51

> [...]
> undlader at gøre det samme som de gjorde i dette tilfælde, fordi
> ubetænksomme mennesker stiller spørgsmålstegn ved deres handlemåde.

Hov hov - der bliver slet ikke stillet spørgsmål til om politiet har handlet
rigtigt - jeg spørger bare til hvor det skrevet står at de må, i stedet
fremkommer du med et eventyr.....

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-05-05 12:01

MSOGH skrev den 08-05-2005 11:50:

> Hov hov - der bliver slet ikke stillet spørgsmål til om politiet har handlet
> rigtigt - jeg spørger bare til hvor det skrevet står at de må, i stedet
> fremkommer du med et eventyr.....

Tja en mulighed er politiloven:

--------------

§ 10. Politiet skal tage sig af en person, der er ude af stand til at
tage vare på sig selv på grund af sygdom, tilskadekomst eller
hjælpeløshed i øvrigt, og som træffes under forhold, der indebærer fare
for den pågældende selv eller andre eller for den offentlige orden eller
sikkerhed. Er der mistanke om, at personen umiddelbart har behov for
lægehjælp, skal den pågældende straks undersøges af en læge.

Stk. 2. Politiet kan besigtige den syge eller hjælpeløse persons legeme,
undersøge tøj og andre genstande, herunder køretøjer, i den pågældendes
besiddelse samt skaffe sig adgang til et ikke frit tilgængeligt sted
uden retskendelse med henblik på

1) at vurdere personens tilstand og faren for den pågældende,

2) at afværge faren for personen eller andre eller for den offentlige
orden eller sikkerhed eller

3) at fastlægge den pågældendes identitet.

Stk. 3. Med henblik på at afværge faren for den syge eller hjælpeløse
person eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed kan
politiet foretage andre indgreb over for den pågældende, herunder
udstede påbud og fratage vedkommende genstande.

Stk. 4. Findes mindre indgribende midler, jf. stk. 2 og 3, ikke
tilstrækkelige til at afværge faren for den syge eller hjælpeløse person
eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed, kan den syge
og hjælpeløse person om nødvendigt frihedsberøves med henblik på
hjemtransport, lægeundersøgelse eller overgivelse til andre, der på
forsvarlig måde kan tage sig af den pågældende. Frihedsberøvelsen skal
være så kortvarig og skånsom som muligt.

----------------
fra : http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040044430-REGL

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jimmy

Dato : 08-05-05 12:47

> Hov hov - der bliver slet ikke stillet spørgsmål til om politiet har handlet
> rigtigt - jeg spørger bare til hvor det skrevet står at de må, i stedet
> fremkommer du med et eventyr.....

Det virker usansynligt at politiet lige skulle have tid og lyst til at
foretage en ransagning fordi de alligevel var der. De havde sikkert en
god grund til at kigge rundt efter f.eks. medicin som en har foreslået.

Fra : Per

Dato : 08-05-05 16:16

<MSOGH> skrev i en meddelelse
> [...]
> slem sygdom. Politiet kom ind med en låsesmed og det første de gjode var
> jo at vække ham og få ham op, men må de foretage en ransagning efter han

-

Det er svært at vide hvad der er sket i den konkrete situation, men der kan
være tale om uanmodet forretningsførelse (Negotiorum gestio) - altså hvor
politiet handler i (her: den syges) interesse.

En form for nødret.

Ex. Der er ikke lukket for vandet i syges lejlighed og vandet løbder ned til
underboen = Politiet går ind og lukker vandet for at der ikke opstår
yderligere skade. Dette kræver ikke kendelse eller lign.

Det kan også være at de har skullet ransage jf. de alm. regler i
Retsplejeloven - og vedkommende ikke har ønsket at være til stede og heller
ikke krævet vidner under ransagningen.

Det kan jo også været at patienten har givet samtykke til at de rare
politifolk går ind i hans lejlighed og henter et eller andet for ham.

Mange muligheder.

Mvh. Per!

Fra : KaJe

Dato : 09-05-05 08:50

> [...]
>
> Det kan jo også været at patienten har givet samtykke til at de rare
> politifolk går ind i hans lejlighed og henter et eller andet for ham.

Hvis politiet har ransaget efter at have tilkaldt 2 vidner (som i øvrigt har
pligt til at medvirke), så er det fordi at der ikke er givet tilladelse til
ransagningen/ejeren af lejligheden ikke er tilstede eller ikke ønsker at
medvirke. Ransagningen har muligvis været begrundet i oplysninger, der kunne
føre til en sigtelse af lejlighedens beboer, og man har derfor ransaget for
at finde beviser i sagen. Rpl.s regler giver hjemmel til en sådan
ransagning.

KJ.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-05-05 16:38

MSOGH wrote:

> [...]
> at vække ham og få ham op, men må de foretage en ransagning efter han er

Reglerne for ransagning har for så vidt ikke noget at gøre med, om
beboeren er lagt i en ambulance.

Når du spørger til en konkret sag, får du ofte meget bedre svar, hvis du
skitserer sagen frem for at komme med gæt(?) på, at der er foretaget en
ransagning.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 00:00

> [...]
>
> Når du spørger til en konkret sag, får du ofte meget bedre svar, hvis du
> skitserer sagen frem for at komme med gæt(?) på, at der er foretaget en

Ja ok fair nok - men 2 naboer blevt bedt om at bevidne ransagningen der
endte uden at de tog noget med.

Men man jo som nabo kun gætte sig til hvad der er sket, forinden - og det er
såmænd ikke for at at jeg skal angribe et par betjente, men jeg har læst
lidt i Retsplejeloven hvor jeg ikke lige syntes at kunne finde noget om
retsgrundlaget - men tak for svarene - den med politiloven er vel nok det
der danner grundlaget.....

AP

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-05-05 00:12

On Mon, 09 May 2005 00:59:34 +0200, MSOGH wrote:

> Ja ok fair nok - men 2 naboer blevt bedt om at bevidne ransagningen der
> endte uden at de tog noget med.

Undskyld, men ved du hvad betjentene kiggede efter og hvor?
--
MVH
osv...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-05-05 14:17

MSOGH wrote:

> Ja ok fair nok - men 2 naboer blevt bedt om at bevidne ransagningen der
> endte uden at de tog noget med.

Ok. Politiet kan naturligvis altid undersøge lejligheden, hvis de får
lov af beboeren, så enten har han modsat sig - ellers har han ikke været
i stand til at svare.

Det kunne jo f.eks. være, at politiet ville finde ud af, om han havde
været udsat for en forbrydelse.

> [...]
> lidt i Retsplejeloven hvor jeg ikke lige syntes at kunne finde noget om
> retsgrundlaget - men tak for svarene - den med politiloven er vel nok det

Du skal helt ned til kapitel 73 - så står der til gengæld også en del om
ransagning (bl.a. hvornår der skal indhentes retskendelse inden
ransagning må foretages og om de to vidner).

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0096129.htm#K73

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/