/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
kildeskattelovens § 48 E
Fra : Ulrich


Dato : 07-05-05 14:10

Hej, jeg har et par spg. til subj, som jeg håber i vil være behjælpelige
med.



Link til lov: www.retsinfo.dk/DELFIN/C2000/0013009.htm



Udgangspunktet er forskere.



Loven siger at (3.1.) [..betingelsen om indtræden af fuld skattepligt gælder
ikke for forskere..]



Herefter, i 3.1.1, siger loven [.. at hvis den pågældende ved
ansættelsesforholdets påbegyndelse tager ophold i DK uden samtidig at
erhverve bolig, skal opholdet have en sådan varighed, at der indtræder fuld
skattepligt..] [..opholdet skal således have en varighed på minimum 6 mdr,
hvis der ikke erhverves bopæl]



Mit spg er: Skal en forsker erhverve bopæl? Skal hans ophold have en
varighed af minimum 6 mdr?



På forhånd tak

/Ulrich






 
 
KHA (07-05-2005)
Kommentar
Fra : KHA


Dato : 07-05-05 14:44

> Mit spg er: Skal en forsker erhverve bopæl? Skal hans ophold have
> en varighed af minimum 6 mdr?

Nej, for forskere er der ikke krav om fuld, men kun begrænset
skattepligt til Danmark, jfr. KSL § 48 E, 2º, 1. pkt. Han skal derfor
ikke erhverve bopæl eller have ophold af mindst 6 måneders varighed.
Det er dog en forudsætning, at den skattepligtiges kvalifikationer som
forsker ved påbegyndelsen af ansættelsesforholdet er godkendt af en
offentlig forskningsinstitution eller af et forskningsråd, eller at et
forskningsråd attesterer, at den pågældende skal udføre forskning-
og udviklingsarbejde her i landet, jfr. KSL § 48 E, 2º, 2. pkt.


Henning Makholm (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 07-05-05 18:26

Scripsit "Ulrich" <devantierXXX@gmail.com>

> Link til lov: www.retsinfo.dk/DELFIN/C2000/0013009.htm

Det er ikke en lov, det er et cirkulære. (I øvrigt mangler der et
"html" efter "delfin").

Et cirkulære er skatteministeriets instruktion til
skattemynidighederne om hvordan de skal anvende loven i
praksis. Det er ikke loven selv.

> Loven siger at (3.1.) [..betingelsen om indtræden af fuld skattepligt gælder
> ikke for forskere..]

> Herefter, i 3.1.1, siger loven [.. at hvis den pågældende ved

> Mit spg er: Skal en forsker erhverve bopæl? Skal hans ophold have en
> varighed af minimum 6 mdr?

Nej. Forskere kan omfattes af 25%-ordningen selv om de kun er
skattepligtige efter §2, som ikke kræver bopæl. Se §48E stk 2 i loven
(den rigtige på <http://www.retsinfo.dk/DELFIN/html/A2002/0067829.htm>).

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Ulrich (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 08-05-05 12:19

>
> Nej. Forskere kan omfattes af 25%-ordningen selv om de kun er
> skattepligtige efter §2, som ikke kræver bopæl. Se §48E stk 2 i loven
> (den rigtige på <http://www.retsinfo.dk/DELFIN/html/A2002/0067829.htm>).

Tak.

Jeg håber at I osse vil bekræfte, at følgende overskrifter er de _eneste_
forhold, der gør sig gældende for 'gæsteforskere': (udgangspunktet er, at
forskeren er godkendt af en forskningsinstitution):


3.2 Ikke skattepligtig til Danmark indenfor de seneste 3 år

3.5 Ikke del i ledelsen af den ansættende virksomhed.

3.6 Ikke udsendt til tjeneste i udlandet forud for ansættelsen

3.7 Ikke udsendt som Ph.D-studerende

3.8 Arbejdet skal udføres i Danmark

7.2 Højest 36 måneder på 25% vilkår,



Ser det korrekt ud? På forhånd tak for den store hjælp :)



/Ulrich





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste