domæne optaget
Fra : Thomas

Dato : 05-05-05 21:26

Hej NG

Vil prøve denne ng først, da den sikkert ender her under alle omstændigheder
, sidder til en familiemiddag og vi kommer til at
snakke om hjemmeside. Vi går derfor ind kigger på vores
familienavn.dk, desværre er der et firma som har valgt at kalde
sig for det samme som vi hedder. Har vi noget vi kan gøre eller er
det bare at finde et andet domæne navn til vores hjemmeside??
Domænet er "schnell.dk" pt taget af Schnell Teknik v/Mogens Alfred
Rasmussen, som jo ikke umildbart har den store relation til navnet.

Med Venlig Hilsen
Thomas Schnell

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 05-05-05 21:28

"Thomas" <dsl182505@spamoff.vip.cybercity.dk> wrote in

> Domænet er "schnell.dk" pt taget af Schnell Teknik v/Mogens Alfred
> Rasmussen, som jo ikke umildbart har den store relation til navnet.

Relationen er der jo netop når firmanavnet er "Schnell Teknik".

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Thomas

Dato : 05-05-05 21:36

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse >

> Relationen er der jo netop når firmanavnet er "Schnell Teknik".

Det er jo den evige problematik, bare forbi man gerne vil kalde
noget for et bestemt navn er det så iorden ?

Mvh
Thomas Schnell

Fra : Søren Houen

Dato : 05-05-05 22:01

Prøv www.domaeneklager.dk og kig på nogle af afgørelserne for at se om der
evt. er grundlag for en domæneklage.

/ Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-05 22:05

In article <427a83ab$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Thomas wrote:

> "Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse >

> Det er jo den evige problematik, bare forbi man gerne vil kalde
> noget for et bestemt navn er det så iorden ?

Er navnet Schnell et beskyttet navn ? Jeg tvivler, da google
har over 7.5 mio hits på ordet/navnet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-05-05 22:14

> Er navnet Schnell et beskyttet navn ? Jeg tvivler, da google
> har over 7.5 mio hits på ordet/navnet.

Mon ikke en sådan søgning skal differencieres i danske og udenlandske hits?
For slet ikke at sige danske og tyske?

Fra : Holst

Dato : 05-05-05 22:20

Povl H. Pedersen wrote:

> Er navnet Schnell et beskyttet navn ? Jeg tvivler, da google
> har over 7.5 mio hits på ordet/navnet.

Og kigger man på forsiden af schnell.dk, ser man følgende:

"SCHNELL TEKNIK fremstiller olieskimmere og niveautaster"

[...]

"Produktionen af OLIESKIMMERE og NIVEAUTASTER har stået
på i mere end 14 år, og vi besidder således en meget stor
viden og erfaring på netop disse områder. [...]"

Så umiddelbart har firmaet eksisteret i 14 år, og har firmaet blot i en
væsentlig del af den tid heddet Schnell Teknik, så er det sikkert
grundlag nok til at sige, at Schnell Teknik vil kunne bibeholde
schnell.dk. Med andre ord tror jeg ikke, at I vil få noget som helst ud
af en klage - ud over at besvære såvel jer selv som Schnell Teknik.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 06-05-05 13:01

wrote:

> Er navnet Schnell et beskyttet navn ? Jeg tvivler, da google
> har over 7.5 mio hits på ordet/navnet.

Hvad er et beskyttet navn, imho er det ikke noget der findes altså er jensen
ligeså beskyttet som Schnell osv osv?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-05-05 15:32

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Hvad er et beskyttet navn, imho er det ikke noget der findes altså er
jensen
> ligeså beskyttet som Schnell osv osv?

Et beskyttet navn er vel et navn som kun et vist antal mennesker har,
hvorfor dette navn er beskyttet således at man kun kan gifte sig eller
"arve" sig til det, hvis ikke man vil indhente tilladelse fra samtlige andre
navneholdere til at man tager det samme navn.

Det er blandt andre navne tilfældet for Lars Larsens andet/rigtige navn, som
der har været furore omkring nu og da.

Fra : Michael Bruun

Dato : 06-05-05 15:41

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er et beskyttet navn, imho er det ikke noget der findes
> altså er jensen ligeså beskyttet som Schnell osv osv?

Se §§ 6-7 i Navneloven om forbeholdte navne.

Alle forbeholdte navne fremgår af Civilretsdirektoratets bekendtgørelse fra
2005 om forbeholdte navne (BEK nr 9144 af 07/04/2005), som kan hentes i
Retsinformation. Schnell er i øvrigt ikke med på listen.

/ Michael

Fra : Snuden

Dato : 06-05-05 16:51

On Fri, 6 May 2005 16:41:06 +0200, "Michael Bruun"
<mibr@fjerndette.e-box.dk> wrote:

> [...]
>2005 om forbeholdte navne (BEK nr 9144 af 07/04/2005), som kan hentes i
>Retsinformation. Schnell er i øvrigt ikke med på listen.

Så vidt jeg kan se indeholder bekendtgørelsen kun et tillæg til en
allerede eksisterende liste. Teksten begynder "Hermed bekendtgøres
nedenstående TILLÆG til Civilretsdirektoratets (nu Familiestyrelsens)
fortegnelse over navne". Fremhævelsen er min.

Mit efternavn er heller ikke på listen iflg BEK 9144 af 07/04/2005,
men det *er* forbeholdt iflg. Bekendtgørelse om forbeholdte navne
begyndende med bogstavet L (BEK nr 11041 af 10/08/1987)

Schnell er i øvrigt på listen i Bekendtgørelse om forbeholdte navne
begyndende med bogstavet S (BEK nr 11048 af 10/08/1987)
--
Snuden

Fra : Michael Bruun

Dato : 06-05-05 17:05

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg kan se indeholder bekendtgørelsen kun et tillæg
> til en allerede eksisterende liste.

Det har du ret i. Og der er tilsyneladende ikke nogen datasammenskrivning,
så man skal tjekke hvert tillæg siden den oprindelige bekendtgørelse for at
se, om et konkret navn er med og dermed finde ud af, hvor længe det har
været forbeholdt.

/ Michael

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-05-05 22:58

Michael Bruun skrev:

> Se §§ 6-7 i Navneloven om forbeholdte navne.

Mit efternavn er på listen, men det betyder vel ikke, at jeg af den grund
har nogen råderet over domænet Rosa.dk, der for tiden er optaget af et
gartneri?

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Henrik

Dato : 07-05-05 00:37

On Fri, 6 May 2005 23:57:43 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<usenet@filmsvar.dk> wrote:

>Mit efternavn er på listen, men det betyder vel ikke, at jeg af den grund
>har nogen råderet over domænet Rosa.dk, der for tiden er optaget af et
>gartneri?

Optaget? De ejer det skam.

Mvh
Henrik

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 07-05-05 01:08

On Sat, 07 May 2005 01:37:23 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>Optaget? De ejer det skam.

Ikke som jeg læser reglerne.

Afsnit 2.8.c af DIFO's regelsæt:
"...er registrering og tildeling af et domænenavn ikke ensbetydende
med, at der erhverves nogen ret eller noget ejerskab til selve
domænenavnet..."

/Jesper

Fra : Henrik

Dato : 07-05-05 10:21

On Sat, 07 May 2005 02:08:21 +0200, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

> [...]
>"...er registrering og tildeling af et domænenavn ikke ensbetydende
>med, at der erhverves nogen ret eller noget ejerskab til selve

Det er DIFO's ønskedrømme.

Læs hvad Landsretten skriver om ejendomsretten og om reglernes
gyldighed:

http://www.difo.dk/pdf/Kendelse_4sep_2003.pdf

Specielt side 3: Landsretten finder...

Mvh
Henrik

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 07-05-05 11:21

On Sat, 07 May 2005 11:20:36 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>Det er DIFO's ønskedrømme.

Ja - sådan er det jo

>Læs hvad Landsretten skriver om ejendomsretten og om reglernes
>gyldighed:

Som jeg læser det, er der lagt til grund, at navnene var registreret
før DIFO, og dermed deres regelsæt, kom til verdenen i 1999.
Da rosa.dk er registreret i 1998 ville de umiddelbart være dækket ind,
men navne registreret efter maj-juni 1999, er en anden sag.

God læsning - tak for linken.

/Jesper

Fra : phk

Dato : 24-05-05 13:33

> In article <427a83ab$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Thomas
> wrote:

> Er navnet Schnell et beskyttet navn ? Jeg tvivler, da google
> har over 7.5 mio hits på ordet/navnet.

Det gik vist lidt for schnell med at slå det op [hint hint] ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 05-05-05 21:58

On Thu, 5 May 2005 22:26:28 +0200, "Thomas"
<dsl182505@spamoff.vip.cybercity.dk> wrote:

>Har vi noget vi kan gøre eller er
>det bare at finde et andet domæne navn til vores hjemmeside??

Der har været en del sager med specielle efternavne.

Find inspiration her:

http://www.domaeneklager.dk

Mvh
Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-05 22:24

Den 05-05-05 22.26 skrev Thomas følgende:

> Domænet er "schnell.dk" pt taget af Schnell Teknik v/Mogens Alfred
> Rasmussen, som jo ikke umildbart har den store relation til navnet.

Med hensyn til relationen: Firmaet har måske tidligere været ejet af en
Schnell, og man har så valgt at bibeholde navnet i forbindelse med et
ejerskifte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 02:52

> [...]
> Domænet er "schnell.dk" pt taget af Schnell Teknik v/Mogens Alfred
> Rasmussen, som jo ikke umildbart har den store relation til navnet.

Domænet har været registreret af Schnell Teknik siden den 18 maj 1998.
Derfor har du ingen mulighed, familienavnet til trods, for at gøre krav på
domænet og få medhold. Der er gået for lang tid og Schnell Teknik har efter
disse mange år ikke krænket jeres familienavn, med mindre jeres familie har
bedt vedkommende afstå navnet Schnell.

PN