pengeindsamling
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-05 17:36

Er der nogle krav i forbindelse med pengeindsamling til godgørende
formål? Må man for eksempel oprette sin egen organisation, indsamle
penge via en hjemmeside og derefter sende pengene til forskellige
hjælpeorganisationer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-05-05 17:45

In article <4278fa24$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> formål? Må man for eksempel oprette sin egen organisation, indsamle
> penge via en hjemmeside og derefter sende pengene til forskellige

Offentlig indsamling kræver den lokale politimesters velsignelse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-05-05 18:08

Den 04-05-05 18.45 skrev Povl H. Pedersen følgende:

> Offentlig indsamling kræver den lokale politimesters velsignelse.

Kan man på nogen måde se, om en person har fået en sådan tilladelse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 18:23

On Wed, 04 May 2005 19:08:20 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Kan man på nogen måde se, om en person har fået en sådan tilladelse?

Organisationen vil få en skriftelig tilladelse fra politimesteren. Men
jeg kunne ikke forestille mig at alle indsamlere gik rundt med en
kopi.

Så em opringning til det lokale politi vil vel kunne afsløre det?

/Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-05 09:58

> Offentlig indsamling kræver den lokale politimesters velsignelse.

Det er så åbenbart ikke helt så simpelt, når der samles ind via en
hjemmeside. Mit spørgsmål bunder i en fyr, der har lavet en
tilsyneladende meget privat indsamling på nettet, og efter svaret her
kontaktede jeg den pågældende politikreds for at høre, om han havde en
tilladelse.

Svaret var: Det har han ikke, men når der udelukkende er tale om
indsamling via nettet, er det en gråzone, hvorvidt der er tale om en
offentlig indsamling. Det er i hvert fald ikke noget den pågældende
politikreds vil gøre noget ved.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Jacob

Dato : 24-05-05 11:10

> Offentlig indsamling kræver den lokale politimesters velsignelse.

Vil en indsamling på en hjemmeside høre under en "Offentlig indsamling"??

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-05-05 11:23

Den 24-05-05 12.09 skrev Jacob følgende:

> Vil en indsamling på en hjemmeside høre under en "Offentlig indsamling"??

Hillerød Politi oplyser, at det er en gråzone. Det er ikke noget, de vil
gøre ved. Det var i forbindelse med et konkret eksempel, så de kan
vurdere anderledes, hvis indsamlingen vurderes at have et større omfang.
Desuden kan man ikke være sikker på, at andre politikredse vil vurdere
på samme måde. Vil man være på den sikre side, spørger man først den
lokale politimester.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som