kreditkortsvindel
Fra : John Sahl

Dato : 03-05-05 10:26

Hejsa,

Hurtigt spørgsmål.

Hænger en netbutik på regningen hvis der svindles med et
Visakort i deres webshop?

Eller har kortselskabet/bankerne noget der dækker?

Skal der yderligere oplysninger på bordet?

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-05-05 11:22

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Hænger en netbutik på regningen hvis der svindles med et
> Visakort i deres webshop?

Nej, ikke hvis du har overhold vilkårene i indløsningsaftalen.
Fra http://www.betaling.dk/forret/priser.htm

<SNIP>
Dækningsgarantier
PBS International garanterer honorering af alle betalinger under
forudsætning af, at din forretning har overholdt vilkårene i aftalen, og at
kortholder ikke har gjort berettiget indsigelse.
</SNIP>

> Eller har kortselskabet/bankerne noget der dækker?

Jeg mener at huske at en del af gebyret pr. transaktion anvendes som
"forsikring"

Fra : Martin

Dato : 03-05-05 12:24

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forudsætning af, at din forretning har overholdt vilkårene i aftalen, og
> at kortholder ikke har gjort berettiget indsigelse.

Ved Visa/Dankort dog kun op til 1.000 kr!

....og så er der spørgsmålet om, hvad berettiget indsigelser er!

http://www.betaling.dk/forret/index.htm står:

"Det skal dog understreges, at det er din forretning, der dækker eventuelle
tab forårsaget af misbrug af kortet - jf. indløsningsaftalen med PBS
International eller PBS."

Så svaret er at det er netbutikken som hænger på regningen ved svindel med
et Visakort i deres webshop!

> Jeg mener at huske at en del af gebyret pr. transaktion anvendes som
> "forsikring"

Ja - men det er en forsikring af kortholder, således at han er sikker på at
kunne få sine penge tilbage hvis webshoppen går konkurs efter at de har
trukket pengene men før de har sendt varen.

/Martin

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-05-05 12:50

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ved Visa/Dankort dog kun op til 1.000 kr!

Du har ret og den grænse gælder også ved Dankort.
Teksten er lidt forskellige alt efter hvor man kikker.
Fra http://www.betaling.dk/forret/priser.htm

<SNIP>
Betalingsgarantier ved betaling med Dankort og Visa/Dankort
PBS garanterer honorering af betalinger på op til 1.000 kr. pr. betaling
under forudsætning af, at din forretning har overholdt vilkårene i aftalen,
og at kortholder ikke har gjort berettiget indsigelse.

Hvis en betaling overstiger ovennævnte grænse, er din forretning garanteret
honorering af de første 1.000 kr. af betalingen.
</SNIP>

Fra : Martin

Dato : 03-05-05 13:26

> [...]
>
> Hvis en betaling overstiger ovennævnte grænse, er din forretning
> garanteret honorering af de første 1.000 kr. af betalingen.

Problemet er bare, at citatet ikke rigtigt kan bruges til noget i
forbindelse med det oprindelige spørgsmål. Eftersom man må gå ud fra at
kortholder gør berettiget indsigelse ved svindel med kortet, er der _ingen_
betalingsgaranti for butikken. Det er med andre ord butikken, som skal sikre
at der ikke svindles med kortet, hvilket i sagens natur ikke er muligt. Det
eneste butikken kan gøre, er at undlade at levere varer suspekte steder hen,
så der er en chance for at spore svindleren.

/Martin

Fra : John Sahl

Dato : 03-05-05 18:31

Martin wrote:
> [...]
> sagens natur ikke er muligt. Det eneste butikken kan gøre, er at
> undlade at levere varer suspekte steder hen, så der er en chance for

Tak for svarene, det var helt som jeg regnede med.