Beskatning af fortjeneste ved hussalg
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 02-05-05 15:05

Hejsa

Min mor står og har sit hus til salg, da hun ønsker at flytte i en
lejlighed. Ejendomsmægleren har vurderet huset til ca 400.000,- højere end
værdien da hun købte den. Fortjeneste skyldes nok i høj grad at hun har
forbedret bygningen, i form af nye vinduer og døre, ny carport, nye fliser i
indkørsel og terrasse, nyt tag på garage samt nyt køkken og lidt fornyelse
på 2 badeværelser.

Så læste jeg lige denne artikel:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=291651 som fortæller lidt om
beskatning af avance ved ejendomssalg.

Jeg var inde og forsøge at kigge lidt på ejendomsavancebeskatningsloven
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2002/0069329.htm (ved ikke om det er
gældende), men synes at jeg ikke rigtig forstår det helt.

Kan min mor risikere at skulle af med et par hundrede tusinde kroner til
skattefar, i forbindelse med hussalget, eller kan hun roligt sælge og få
alle pengene selv? Da den højere pris jo nok skyldes de forbedringer hun har
brugt penge på, vil jeg jo synes det er lidt surt at skulle betale til
skattefar også, og håber da heller ikke at hun skal det. Men jeg kan lige
tilføje, at huset er 100% købt og betalt af hende, og det er ca 2 år siden
hun købte det.

På forhånd tak
Mvh. Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-05-05 15:30

Scripsit "Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk>

> [...]
> værdien da hun købte den.

> Jeg var inde og forsøge at kigge lidt på ejendomsavancebeskatningsloven

Der er en nyere bekendtgørelse af loven på:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0097529.htm

> Kan min mor risikere at skulle af med et par hundrede tusinde kroner til
> skattefar, i forbindelse med hussalget, eller kan hun roligt sælge og få
> alle pengene selv?

Sandsynligvis bliver fortjenesten ikke beskattet. Den vigtige regel er §8:

§8. Fortjeneste ved afståelse af en- og tofamilieshuse og
ejerlejligheder skal ikke medregnes, hvis huset eller lejligheden
har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af
eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor
ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit
efter nærværende stykke. Med hensyn til en- og tofamilieshuse gælder
denne fritagelse dog kun, såfremt
1) ejendommens samlede grundareal er mindre end 1.400 m² eller
2) der ifølge offentlig myndigheds bestemmelse ikke fra ejendommen
kan udstykkes grund til selvstændig bebyggelse eller
3) udstykning ifølge erklæring fra skatteministeren vil medføre
væsentlig værdiforringelse af restarealet eller den bestående
bebyggelse.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Peder Porse

Dato : 02-05-05 17:19

Hvor stor er grunden?
Hvis den er over 1400 kvm. er der bestemmelser i lokalplan eller andet,
der hindrer udstykning?
Har din mor haft bopæl i huset?
pp

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 02-05-05 18:57

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor er grunden?

Den er vist nok omkring 800 kvm (kan ikke lige huske det præcist - men
bestemt mindre end 1400)

> Hvis den er over 1400 kvm. er der bestemmelser i lokalplan eller andet,
> der hindrer udstykning?

Ja den er jo så ikke over 1400 kvm, og den ligger på en almen boligvej, med
forholdsvist ens størrelse grunde og huse. Så der er nok ikke noget særligt
i lokalplanen om den.

> Har din mor haft bopæl i huset?

Ja, lige fra hun købte den, til nu hvor hun gerne vil sælge.

/Henrik

Fra : CC

Dato : 02-05-05 21:03

"Henrik Davidsen" <sjangREMOVEsjang@sjang.dk> wrote in message

> [...]
> særligt i lokalplanen om den.

> Ja, lige fra hun købte den, til nu hvor hun gerne vil sælge.

Hun bliver ikke beskatte af fortjeneste ved salg - uanset hvad fortjenesten
måtte være.'

/Claus

Fra : Peder Porse

Dato : 03-05-05 05:44

HVIS grunden er under 1400 kvm. OG HVIS din mor har boet i huset bliver
hun IKKE beskattet af fortjenesten.

Henrik Davidsen wrote:

> Ja den er jo så ikke over 1400 kvm, og den ligger på en almen boligvej, med
> forholdsvist ens størrelse grunde og huse. Så der er nok ikke noget særligt
> i lokalplanen om den.

Om det er en almen boligvej er ligegyldigt...hvis det er en nyere
udstykning er der nu næsten helt sikkert en lokalplan eller en
byplanvedtægt..men det er nok uden betydning jf. ovenfor på grund af
grundstørrelsen.
pp

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 15:42

"Peder Porse" <pp@FJERNESpederporse.dk> skrev i en meddelelse

> HVIS grunden er under 1400 kvm. OG HVIS din mor har boet i huset bliver
> hun IKKE beskattet af fortjenesten.

Hvad hvis grunden er over de 1400 kvm.?
Vi har nemlig ca. 19000 kvm. grund, hvoraf de 800 kvm. er mose. Jorden blev
udstykket ( nedlagt landbrug ) ifm. at vi købte vores hus.
Hvordan er reglerne så, hvis vi skulle sælge ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : anders majland

Dato : 03-05-05 18:31

> [...]
> blev
> udstykket ( nedlagt landbrug ) ifm. at vi købte vores hus.
> Hvordan er reglerne så, hvis vi skulle sælge ?

Så er det et spørgsmål om den kan udstykkes. Det er ikke let at få lov at
bygge nyt i åbent land så formodenligt er svaret at af jeres matrikel kan
der ikke udstykkes en grund til selvstændig bebyggelse.

/A

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-05 20:28

> Vi har nemlig ca. 19000 kvm. grund, hvoraf de 800 kvm. er mose. Jorden
> blev
> udstykket ( nedlagt landbrug ) ifm. at vi købte vores hus.
> Hvordan er reglerne så, hvis vi skulle sælge ?

I vil blive beskattet medmindre grunden ikke kan udstykkes. Sådan en
erklæring får man hos Told og Skat. Start nogle måneder før planlagt salg,
da det ind i mellem tager noget tid.

Mvh Maria

Fra : Peder Porse

Dato : 03-05-05 21:57

Det er forkert.

Reglerne er måske lidt komplicerede hvis man ikke lige arbejder med dem
til daglig.

Spørgsmålet om offentlig myndigheds bestemmelse i § 8 stk. 1 nr. 2
afklares af ejer med kommunens tekniske forvaltning.

ToldSkat kan afgive en erklæring i henhold til lovens § 8 stk. 1 nr. 3
om at udstykning vil medføre væsenligt værditab.

Hvis den ene af de to bestemmelser er opfyldte er en evt. avance skattefri.

I praksis kan erklæringen om udstykning være noget forbeholden. Man må
da hos ligningsmyndigheden få afklaret (evt. ved bindnede ligningssvar)
om erklæringen fra teknisk forvaltning er så klar at den kan lægges til
grund for en afgørelse om beskatning eller ej.
pp