Skattefri kørselsgodtgørelse, start- og sl~
Fra : Fly

Dato : 01-05-05 16:22

Hejsa!

I forbindelse med mit job skal jeg køre en del i min private bil og kan
derfor få skattefri kørselsgodtgørelse. Nu er jeg i tvivl om reglerne for
start- og slutadresse, for hvor er det man måler fra og til? Er det altdi
den faktiske tur man har kørt eller er det altid målt fra virksomhedens
adresse?

Eksempler:

1) Jeg møder i firmaet om morgenen, kører ud til en kunde om eftermiddagen,
og kører direkte hjem efter kundebesøget. Jeg indberetter selvfølgelig de km
der er fra firmaet ud til kunden, men hvad med hjemturen. Skal det samme
antal km der er hjem til firmaet skrives eller er det den kørte tur hjem til
bopælen.

2) Jeg kører ud til en kunde om morgenen og tager derefter i firmaet. Det er
det samme som ovenfor, men bare "vendt om".

Nogle påstår at man altid regner ud fra den adresse, hvor jeg er ansat =
firmaadressen uanset hvor turen så starter og slutter, og andre påstår at
det altid er den kørte tur og dermed bilens kilometertæller der er gældende.

En anden ting er om der er regler for hvordan man skal forholde sig til
korteste tur. Jeg kan godt være ude for at komme f.eks. 15-20 min for
tidligt ud til en kunde og så kører en tur rundt i området for at finde/udse
nye kunder. Det er bare et helvede (undskyld udtrykket) at dokumentere at
man har kørt lidt gade op og gade ned. Det er sjældendt mere end 3-5 km men
alligevel...

-Fly

Fra : Henning

Dato : 01-05-05 18:02

On Sun, 1 May 2005 17:21:55 +0200, "Fly"
<doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>2) Jeg kører ud til en kunde om morgenen og tager derefter i firmaet. Det er
>det samme som ovenfor, men bare "vendt om".
Afhænger af hvor du bor. I virkeligheden er det altid den korteste tur
firmaet skal betale. Men... I mit eget tilfælde starter og slutter jeg
altid pr. definition på firmaadressen, idet jeg ellers vil få
problemer med kørselsfradrag (jeg har mere end 12 til mit arbejde, og
kan derfor få skattefradrag for kørsel.)

> [...]
>det altid er den kørte tur og dermed bilens kilometertæller der er gældende
Set fra firmaets økonomiske interesse er det altid den korteste.

> [...]
>man har kørt lidt gade op og gade ned. Det er sjældendt mere end 3-5 km men

Hvor meget går firmaet op i det? Det er ikke altid den korteste, men
den hurtigste tur der er gældende.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-05-05 18:23

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> kan derfor få skattefradrag for kørsel.)

> Set fra firmaets økonomiske interesse er det altid den korteste.

det kan være skattevæsenet går op i det

Det er ikke altid den korteste, men
> den hurtigste tur der er gældende.

Og det er du helt sikker på skattevæsenet er enig med dig i???

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-05-05 18:16

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> start- og slutadresse, for hvor er det man måler fra og til? Er det altdi
> den faktiske tur man har kørt eller er det altid målt fra virksomhedens

Som udganspunkt er kørsel mellem hjem og arbejde privat kørsel.

> [...]
> selvfølgelig de km der er fra firmaet ud til kunden, men hvad med
> hjemturen. Skal det samme antal km der er hjem til firmaet skrives eller

her vi du kun have privat kørsel til firmaet om morgenen.

> 2) Jeg kører ud til en kunde om morgenen og tager derefter i firmaet. Det
> er det samme som ovenfor, men bare "vendt om".

så har du privatkørsel fra firmaet og hjem

> [...]
> firmaadressen uanset hvor turen så starter og slutter, og andre påstår at
> det altid er den kørte tur og dermed bilens kilometertæller der er

Det er altid den kørte tur. dog ikke mellem hjem og arbejde

Et gammelt "trick" er at besøge en kunde inden du møder på arbejde, og en på
hjemvejen. Vupti er alle km tilskudsberettiget

> [...]
> finde/udse nye kunder. Det er bare et helvede (undskyld udtrykket) at
> dokumentere at man har kørt lidt gade op og gade ned. Det er sjældendt

Ja den er svær, for du kan ikke sige/dokumentere hvem du har besøgt.

Jeg har spurgt hos skattevæsenet hvordan jeg skal betragte flg eksempel. kl.
er 12 og jeg holder i et T kryds. Hvis jeg svinger til venstre bor næste
kunde 500 meter nede ad vejen. Svinger jeg til højre ligger der en
rasteplads 500 meter nede ad vejen hvor jeg kan spise min madpakke. Svaret
var at jeg så havde 1 Km privat kørsel.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-05-05 21:14

> [...]
> selvfølgelig de km der er fra firmaet ud til kunden, men hvad med
> hjemturen. Skal det samme antal km der er hjem til firmaet skrives eller

Du får ingen kørsel for hjem-arbejde. Om aftenen får du kørselsgodtgørelse
for forskellen mellem arbejde/hjem og arbejde/kunde/hjem, hvis sidstnævnte
er længere end førstnævnte, ellers ingenting. Samme proceduren om morgenen.

Mvh Maria
- der har fået ovennævnte skåret ud i pap hos skattevæsnet og arbejdsgiver.