Incasso + gebyrer
Fra : Søren

Dato : 28-04-05 17:43

Hej NG

Når man nu har været så uheldig at ryge til incasso for et beløb på 7700
kr. Er det så ok at advokat opkræve 900,- i incassosalær + rykker og
incassegebyr 400,- kr. Kreditor har ikke i dette tilfælde opkrævet renter /
gebyrer og ej heller har noteret dette på sin faktura.
De er først kommet på ved incasso skrivelsen. Har man ikke en ret til
afskrivning af incassosalæret på 50 % inden for 4 dage?

Går ud fra at renter er 30 dage efter faktura dato.

Er der en der er skrab til dette?

Den skyldige

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-04-05 21:56

Søren wrote:

> [...]
> De er først kommet på ved incasso skrivelsen. Har man ikke en ret til
> afskrivning af incassosalæret på 50 % inden for 4 dage?

Jvf. renteloven(*), kan der opkræves 100 kr pr. rykker, hvis de er
afsendt med mindst 10 dages mellemrum samt 100 kr for at overdrage sagen
til inkasso.
Der står strengt taget ikke noget i loven om, at gebyret skal opkræves
sammen med rykkeren, så hvis der ér sendt tre rykkere med mindst 10
dages mellemrum, er den sikkert god nok.

Du skal have modtaget et brev med ligeledes 10 dages varsel, hvor du
havde mulighed for at betale inden sagen blev overdraget til inkasso.
Hvis det er overholdt, er salæret på de 900 kr også ok. Der er intet
krav om, at der skal ydes rabat ved hurtig betaling.

Ovenstående er forudsat, at du har været passiv i hele forløbet. Hvis du
har gjort indsigelser eller meddelt, at du ikke havde mulighed for at
betale, ser sagen lidt anderledes ud.

M.v.h.

Jonathan

(*) http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Søren

Dato : 29-04-05 13:33

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Søren wrote:

clip

> [...]
> Der står strengt taget ikke noget i loven om, at gebyret skal opkræves
> sammen med rykkeren, så hvis der ér sendt tre rykkere med mindst 10 dages

Der er ikke sendt noget brev med rykkergebyr.
Der er sendt to breve - rykker for penege og det er det.

> [...]
> er overholdt, er salæret på de 900 kr også ok. Der er intet krav om, at
> der skal ydes rabat ved hurtig betaling.

Så gebyret på 400,- kan jeg vel bede om at få afskrevet?

Pft for hjælpen (og indtil nu også tusind tak)

NB Laver en afdragsordning - som man vil have via et frivilligt forlig - det
er vel betingelserne?

Søren
Har ikke mange penge

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-04-05 14:08

Søren wrote:

> Der er ikke sendt noget brev med rykkergebyr.
> Der er sendt to breve - rykker for penege og det er det.

Der er som nævnt ikke noget entydigt krav om, at rykkergebyret skal være
opkrævet sammen med rykkeren. Så hvis der er sendt to rykkere (med
mindst 10 dages mellemrum), er 2x100 kr formentlig ok. - Plus 100 kr for
at overgive sagen til inkasso.

> Så gebyret på 400,- kan jeg vel bede om at få afskrevet?

Jeg tror højst det kan blive den ene 100 kr seddel, du kan slippe for
(hvis du kun har modtaget 2 rykkere).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Søren

Dato : 29-04-05 17:14

> [...]
> overgive sagen til inkasso.

> Jeg tror højst det kan blive den ene 100 kr seddel, du kan slippe for

Tak for hjælpen - jeg klipper dem lige for en hund -:)
Søren