2 års reklamationsret
Fra : René Iversen

Dato : 27-04-05 20:08

I er sikkert blevet spurgt før, men jeg håber i vil hjælpe mig også.

Hvordan er det lige med den 2 års reklamationsret... det er noget med de 6
første måneder er bevisbyrden sælgers, men hvad så med resten... der er så
mange forklaringer.

Jeg står og skal købe brugt bil, hvor jeg får 6 måneders garanti ifølge
sælger.

Fra : Piea

Dato : 27-04-05 20:55

Hej

De første 6 måneder er der en formodning om at fejlen var til stede ved
salgsovergivelsen (altså sælger skal bevise at manglen ikke var der) det
resterende 1½ år skal køber bevise at manglen var tilstede.

Så 6 måneders garanti vil ikke give dig noget yderligere

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-04-05 21:15

In article <426fee3b$0$212$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Piea wrote:
> [...]
> resterende 1½ år skal køber bevise at manglen var tilstede.
>
> Så 6 måneders garanti vil ikke give dig noget yderligere

Jo da. For ordet garanti må kun bruges hvis køber stilles væsentlig
bedre end købeloven. Eksempelvis kan der være garanti der omfatter sliddele.
Men spørg sælger.

Fra : Grunt

Dato : 28-04-05 10:02

On 27 Apr 2005 20:14:37 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Jo da. For ordet garanti må kun bruges hvis køber stilles væsentlig
>bedre end købeloven. Eksempelvis kan der være garanti der omfatter sliddele.
>Men spørg sælger.

Så skal der vel skrives en speciel garanti seddel som benævner de ting deres
gives garanti på ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-04-05 10:16

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så skal der vel skrives en speciel garanti seddel som benævner de ting
> deres
> gives garanti på ?

Køber kan forlange at få garantien skriftligt, - det er ikke som
udgangspunkt et krav.
Garantiens dækning, og hvilke krav der stilles til dens opfyldelse skal dog
være oplyst.
(MFL §4)

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 28-04-05 13:17

Povl H. Pedersen wrote:

[klip]

> Jo da. For ordet garanti må kun bruges hvis køber stilles væsentlig
> bedre end købeloven. Eksempelvis kan der være garanti der omfatter sliddele.
> Men spørg sælger.

Jeg er i princippet enig, men jeg er usikker på om du mener, at MFL § 4
giver forbrugeren nogen rettigheder. Hvis du mener det, er jeg uenig.

MFL § 4 er principielt et straffedelikt, hvis overtrædelse efterforskes
af politiet, strafforfølges af anklagemyndigheden og anvendes af
domstolene. Det er derimod ikke en regel, der give forbrugeren nogen
civile rettigheder mod sælgeren.

At forbrugerombudsmanden så mener, at ordet garanti, ved en fortolkning
af kontrakten, skal forstås i overenstemmelse med princippet i MFL § 4
er en opfattelse, der selvfølgelig er genstand for domstolenes censur.

Sat på spidsen vil den helt indholdsløse brug af ordet garanti, efter
forbrugerombudsmandens opfattelse, give forbrugeren en væsentlig bedre
retsstilling end den, han har efter KBL(!)

/Rune Wold

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-04-05 22:56

Piea wrote:

> [...]
> resterende 1½ år skal køber bevise at manglen var tilstede.
>
> Så 6 måneders garanti vil ikke give dig noget yderligere

På en brugt bil vil det nok. Det er ikke nødvendigvis en mangel, at en
brugt bil går i stykker.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.