Ulovligt ?
Fra : Lasse

Dato : 27-04-05 09:16

Hej.

Jeg har brug for et lidt juridisk hjælp, og jeg håber der er nogen der kan
hjælpe mig her. Mange af jer i denne nyhedsgrupper plejer jo at have en god
juridisk indsigt.

Jeg var 26.04.05 til generalforsamling i Magistrenes Pensionskasse. Jeg - og
mange andre - er noget bekymrede over det afkast bestyrelsen formår at skabe
af vores penge. Vi er noget irriterede over, at vi skal nøjes med en pension
der 1000-vis af kroner mindre om måneden, når den tid kommer, end den kunne
være, hvis bestyrelsen optimere afkastet bedre.

Jeg indsendte derfor til pensionskassen i god tid før generalforsamlingen et
dokument med fire spørgsmål til bestyrelsen om netop det lave afkast.
Spørgsmålene og begrundelserne stod på en enkelt A4 side. I den email jeg
sendte dokumentet med skrev jeg ordret citeret :

"Hermed et dokument, som jeg ønsker behandlet på Generalforsamlingen den 26.
april 2005."

Dokumentet kan ses på: www.kalsen.dk/mp.pdf

Overrasket blev jeg så, da jeg så indkaldelsen til generalforsamlingen. For
det første kunne man ikke af dagsordenen nogensteder se, at jeg ønskede mine
spørgsmål behnadlet på generalforsamling, for det andet var mit dokument
ikke udsendt med indkaldelsen så andre medlemer kunne tage stilling til mine
synspunkter. Det mener jeg er forkastelig i en demokratisk forening.

Se dagsorden på : www.kalsen.dk/dagsorden.jpg

MIne juridiske spørgsmål er nu:

1. Er denne fremgangsmåde med ikke at lade mig komme til ordre virkelig
lovlig i henhold til foreningens vedtægter, som kan ses på:

http://www.mp-pension.dk/composite-490.htm

2. Og hvis det nu er ulovligt - hvad er mine sanktionsmuligheder så ?

Jeg håber på nogle gode svar, da jeg ikke har så meget juridisk indsigt i
foreningsjura.

Mvh Lars

Fra : David T. Metz

Dato : 27-04-05 10:37

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> For det første kunne man ikke af dagsordenen nogensteder se, at jeg
> ønskede mine spørgsmål behnadlet på generalforsamling,

Det er jo ikke forslag, men blot spørgsmål til bestyrelsen. Vedtægterne
nævner intet om den slags i bestemmelserne om generalforsamlingen.

Havde du/I stillet forslag og indsendt dem otte uger før gf, så skulle de
være behandlet. Et brev med en opfordring til diskussion er det så vidt jeg
kan se helt op til bestyrelsen selv at beslutte hvad de vil gøre ved.

> 1. Er denne fremgangsmåde med ikke at lade mig komme til ordre virkelig
> lovlig i henhold til foreningens vedtægter, som kan ses på:

Du kan vel tage ordet under "evt."?

David

Fra : Lasse

Dato : 27-04-05 12:19

Hej David,

Man kan vel sige, at mine spørgsmål er et forslag i den forstand, at det er
et forslag om, at medlemmerne skulle have mulighed for at debatere mine
spørgsmål til bestyrelsen.

Jeg har godt nok ikke brugt ordet forslag - men det ligger vel indirekte i
at det er er forslag om en debat - eller gør det ikke

Mvh Lars

Fra : David T. Metz

Dato : 27-04-05 13:00

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har godt nok ikke brugt ordet forslag - men det ligger vel indirekte i
> at det er er forslag om en debat - eller gør det ikke

Jeg har ændret opfattelse. Måske er problemet at du ikke bad om at få det
optaget på dagsordenen. Som det er kan det være bestyrelsen nævner det under
sin beretning, som Per foreslår.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-05 12:29

> [...]
> være behandlet. Et brev med en opfordring til diskussion er det så vidt
> jeg kan se helt op til bestyrelsen selv at beslutte hvad de vil gøre ved.

§5, stk. 4 stiller da ikke krav om et reelt forslag:
Ethvert medlem har ret til at kræve et bestemt emne optaget på en ordinær
generalforsamlings dagorden. For at et emne kan sættes på en ordinær
generalforsamling, skal begæring herom være pensionskassen i hænde senest 8
uger før generalforsamlingen.

Jeg vil da mene at brevet med spørgsmålene hører ind under 'et bestemt
emne'. Der er så ikke stillet nogen krav om, at emnet skal tages op som
særskilt punkt, - det kan vel medtages under beretningen.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 27-04-05 12:59

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> §5, stk. 4 stiller da ikke krav om et reelt forslag:

Næ, du har ret. Jeg var for hurtig og læste 5.4 som omhandlende de forslag
der nævnes i minimumsdagsordenen. Men der er intet til for hinder for at
indføje diskussionsemner på dagsordenen.

> Jeg vil da mene at brevet med spørgsmålene hører ind under 'et bestemt
> emne'. Der er så ikke stillet nogen krav om, at emnet skal tages op som
> særskilt punkt, - det kan vel medtages under beretningen.

Vel, der står "optaget på dagsorden", det får jeg til at emnet skal fremgå
af dagsordenen.

David

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-05 13:18

> Vel, der står "optaget på dagsorden", det får jeg til at emnet skal fremgå
> af dagsordenen.

Det er tilsyneladende et meget svært lille stykke tekst at læse
For du har selvfølgelig ret i det.

/Per