Et spørgsmål omkring forretningsgangen Fas~
Fra : pm

Dato : 27-04-05 01:01

I forbindelse med sagen.. Andelsforening i klemme, vil jeg gerne høre om
jeres holdning til
forretningsgangen og om denne er rimelig

Som det fremgår af svar i tråden, så sælges den obligationer som husejeren
har.....øjeblikkeligt
ved fastkursaftalens indgåelse, formentlig efter bankens eget skøn om den
bedste tid

Jeg mener ikke man kan sælge/ kurssikre før LÅNEAFTALEN er indgået og
gældende fra den dag

Hvis jeg er ude at kgge på ny bil eller møbler og laver en aftale med
sælger, at min bil/møbler skal
indgå i handelen, så sælger virksomheden jo ikke mine ejendele før jeg
bekræfter at handelen er ok

Alt andet forekommer mig uvirkeligt. Er jeg helt galt på den ?? Som jeg ser
det, så gælder det om at få
en fastkursaftale i hus, og ad den vej sikre sig en fortjeneste uanset
lånetilbudet ikke er attrakivt

Hvad menr gruppen ??

Preben Müller

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-04-05 01:47

pm <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> [...]
> skøn om den bedste tid
>
> Jeg mener ikke man kan sælge/ kurssikre før LÅNEAFTALEN er

Hvorfor ikke? Fastkursaftalen er et tilbud til låntager. Hvis låntager
ikke vil fastlåse kursen før lånedokumenterne underskrives, kan han bare
vente.

Det er klart at fastkursaftaler vil give problemer, hvis låntager af
eller anden grund ikke optager lånet. Men den risiko (som normalt er
meget beskeden) må låntager selv afveje mod fordelen ved at kende de
samlede økonomiske konsekvenser på forhånd. For det er, som sagt, et
tilbud til låntager.

Fastkursaftalen implementeres ved at sælge obligationerne på forhånd,
altså de obligationer som man alternativt skulle sælge, når lånet rent
faktisk optages på et senere tidspunkt. Dermed også sagt, at annullering
af fastkursaftalen kræver at realkreditinstituttet køber disse
obligationer tilbage, og hvis kursen er steget skal man erstatte det
tab, som realkreditinstituttet lider derved. Se f.eks. denne sag om en
fastkursaftale, som blev annulleret
http://www.ejendomsmaeglernaevnet.dk/enki/upload/kendelser/10300107.22.htm
(i denne sag fik låntager erstatning af tredjemand for sit tab).

--
Jesper Lund

Fra : pm

Dato : 27-04-05 08:03

Tak til Jesper
Men det ændrer intet ved min opfattelse, der stadig er, at man skal ikke
sælge skindet før bjørnen er skudt.
Jeg begriber ikke at det er som du beskriver og slet ikke når vi taler om
projekter, hvor jævne folk er på banen.

Men nu må vi se det videre forløb, som jeg naturligvis melder tilbage om i
takt med udviklingen. Det er en dum sag,
som ikke burde være hændt.

Preben Müller

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-04-05 11:04

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad menr gruppen ??

Man kan indgå aftaler om stort set hvad som helst. Forudsætningen er dog
selvfølgelig at alle forhold omkring aftalen er oplyst for begge parter.
En aftale kan være så urimeligt skruet sammen i forhold til den ene part, at
dele af den (eller hele aftalen) kan bortfalde. Det kan jeg vanskeligt
forestille mig kan blive relevant her. Tilbuddet om kurssikring er netop kun
et tilbud og ikke en betingelse for at gå videre i en låneaftale. Hvis
aftaleforholdene er ordentligt oplyst er det jp op til låntager om man vil
tage imod tilbuddet/løbe risikoen ved enten at sige ja eller nej.

I den konkrete sag fra den anden tråd, er det så vidt jeg kan se,
udelukkende et spørgsmål, om forholdene omkring aftalen om kurssikring har
været ordentligt oplyst, der er interessant.

/Per