Lokal kollegie bar
Fra : Kim Carlsen

Dato : 25-04-05 08:46

Hej

Jeg ville høre at hvis man på et kollegie har en lokal bar(køleskab),
på sin gang(køkken), hvorfra der sælge øl og vand til gangens beboer
til noget der ligner indkøbspris. Alle penge bliver i baren, og bruges
til at dække svind og genanskaffelser. Gangen/baren er kun tilgængelig
for gangens beboer og kan derfor betragtes som privat område. Gangens
størrelse er 28 lejemål og en evt. omsætning ville være minimal.

- Er dette ulovligt at drive i privat regi (uden spiritus
bevilling/CVR nummer)
- Hvem kan holdes ansvarligt for dette, kan kollegiet på nogen måde
holdes ansvarlig?
- Hvis man holder en privatfest er det tilladt at sælge øl og vand.
- Findes der en bagatel grænse for sådan noget?

i tilfælde af det er ulovligt, hvad kan man gøre for at dette kan lade
sig gøre? Da beboer flytter ind og ud hele tiden er det svært at have et
CVR nummer på en beboer.

mvh
Kim Carlsen

Fra : Grunt

Dato : 25-04-05 11:00

On Mon, 25 Apr 2005 09:45:38 +0200, Kim Carlsen <Kim@dkik.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>i tilfælde af det er ulovligt, hvad kan man gøre for at dette kan lade
>sig gøre? Da beboer flytter ind og ud hele tiden er det svært at have et
>CVR nummer på en beboer.

Spørg bevillingspolitiet.

Fra : Grunt

Dato : 25-04-05 12:38

On Mon, 25 Apr 2005 12:00:10 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>On Mon, 25 Apr 2005 09:45:38 +0200, Kim Carlsen <Kim@dkik.dk> wrote in
>dk.videnskab.jura:

>Spørg bevillingspolitiet.

Kik på denne side evt.

http://www.politi.dk/Koebenhavn/da/Borgerservice/Tilladelser/Lejlighedstilladelse/

Det er mere med henblik på salg af øl, som man skal have tilladelse til.
Der er tilsvarende sider for den slags i de fleste politikredse, så bare find
den rigtige.

Fra : Kim Carlsen

Dato : 25-04-05 14:55

> [...]
> Der er tilsvarende sider for den slags i de fleste politikredse, så bare find

Gælder disse regler også hvis man blot holder en havefest for familien?

Nu er det en selvbetjening bar (dvs. man åbner køleskabet, tager det man
skal bruge og ligger penge). Så der er ikke reelt noget personale.

Som jeg tolker dette, kan man uden tilladelse fra Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, og uden tilladelse for politiet sælge øl(skatteklasse
1) og vand sålænge omsætningen holdes under 50.000kr årligt og de
fester der holdes er under 150 mennesker. Er jeg helt gal her i min
tolkning?

mvh
Kim Carlsen

Fra : Grunt

Dato : 25-04-05 19:00

On Mon, 25 Apr 2005 15:54:56 +0200, Kim Carlsen <Kim@dkik.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Gælder disse regler også hvis man blot holder en havefest for familien?

Kodeordet er vel : Salg af øl

>Nu er det en selvbetjening bar (dvs. man åbner køleskabet, tager det man
>skal bruge og ligger penge). Så der er ikke reelt noget personale.

Igen: Salg af øl

> [...]
>1) og vand sålænge omsætningen holdes under 50.000kr årligt og de
>fester der holdes er under 150 mennesker. Er jeg helt gal her i min

Mej, men jeg tolker de regler sådan at politiet, meget proforma måske, alligevel
skal have besked og give tilladelse til salg af øl. Det er for de senere kan
kontrollere at alt går rigtigt for sig da en tilladelse indebærer sælgerens navn
og adresse m.m.. Men spørg dem om selvbetjeningsalg af øl skal have deres
tilladelse. Politiet er jo ikke mere firkantede end at de kan give klar besked.

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-04-05 11:14

Kim Carlsen skrev den 25-04-2005 09:45:
> Hej
>
> Jeg ville høre at hvis man på et kollegie har en lokal bar(køleskab),
> på sin gang(køkken), hvorfra der sælge øl og vand til gangens beboer
> til noget der ligner indkøbspris.

Det vel en slags fællesindkøbs-ordning?
Jeg kender ikke til nogen love som skulle forbyde, at man køber ind
sammen med naboerne og betaler hver sit.

Derudover har tilsvarende ordninger fungeret på kollegier i rigtig
rigtig mange år. Hvis det skulle være forbudt forbudt, så ville man nok
have stoppet det.

Men er der nogen som kan fortælle om juridiske problemer med at sådanne
ordninger, så fortæl fortæl. Jeg lytter.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-04-05 18:49

Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> Men er der nogen som kan fortælle om juridiske problemer med at sådanne
> ordninger, så fortæl fortæl. Jeg lytter.

Der er ikke nogen problemer ved ordningen.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Melanie

Dato : 25-04-05 19:51

"Kim Carlsen" <Kim@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> i tilfælde af det er ulovligt, hvad kan man gøre for at dette kan lade
> sig gøre? Da beboer flytter ind og ud hele tiden er det svært at have et

Smiler. Det skulle vel ikke være på Nybrogårdkollegiet i Lyngby, gang gh
stuen vel. *S*

Undskyld min ot, men svaret er jo kommet så jeg tænkte det nok gik. Åhh
disse minder *S*.

Mvh Melanie

Fra : Kim Carlsen

Dato : 26-04-05 06:57

> [...]
> stuen vel. *S*
>
> Undskyld min ot, men svaret er jo kommet så jeg tænkte det nok gik. Åhh

Nej det er ikke Nybrogårdkollegiet, men tror at en sådanne
indkøbsordning findes i de fleste fælleskaber, her tænker jeg ikke kun
kollegier.

mvh
Kim Carlsen