"Nødvendig fornyelse af lås"
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 24-04-05 18:50

For 6 måneder siden flytte jeg ind i en almegen bolig, og fik i den
forbindelse 3 nøgler til lejemålet. Min nabo har for få dage siden
givet mig en 4. nøgle, som ikke burde findes, men som passer til min
lejlighed. Naboen havde fået den af den tidligere lejer.

Den tidligere lejer har altså ikke afleveret alle sine nøgler, og
boligselskabet har bare fået lavet nye kopier uden at omkode låsen.

I vedligeholdelsesreglementet, der er en del af lejekontrakten, står
der: "Udlejer sørger for vedligeholdelse af nødvendig fornyelse af
låse og 3 nøgler ved indflytning".

Mit spørgsmål er nu: Er "nødvendig fornyelse" kun hvis låsen fx ikke
virker, eller gælder det også hvis den tidligere lejer ikke afleverede
alle nøgler?

Pga. den meget overraskende praksis ved jeg pt. ikke hvor mange
mennesker der har nøgle til min lejlighed, men skulle de vælge at begå
indbrud ved hjælp af en nøgle, mener jeg at min forsikring ikke
dækker.

--
Mvh. Simon Mikkelsen

E-mail-adresse sløret pga. spam, for
kontaktinfo, se http://mikkelsen.tv/simon/contact/

Fra : Rea721

Dato : 24-04-05 20:08

I news:kimn6118v4a613e5fgcchvl92rkjcqttq8@4ax.com
skrev Simon Mikkelsen følgende tekst:

-snip alt in toto-

Der er ikke rigtigt noget jura i dit spørgsmål.... Men et svar kunne være..

Kontakt dit ejendoms kontor og bed om at de udskifter din låsecylinder
(eller omstiller den).

Der hvor jeg bor kan man uden de store armbevægelser selv skrue selve låsen
ud, medbringe 3 nøgler og dermed få udleveret en anden cylinder med minimum
3 nøgler. De har en hel kasse liggende klar til det samme og holder ikke
regnskab med hvor de forskellige cylindre sidder.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Vil du være pilot?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-04-05 20:55

In article <kimn6118v4a613e5fgcchvl92rkjcqttq8@4ax.com>, Simon Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu: Er "nødvendig fornyelse" kun hvis låsen fx ikke
> virker, eller gælder det også hvis den tidligere lejer ikke afleverede

Nej. Men du kan i det lokale byggemarked købe en ny cylinder med 2 nøgler
for et sted mellem 75 og 100 kr, og det tager 10 minutter at montere.

Det er hvad jeg gør. Boligforeningen har ingen krav på nøgler til låsen.
Og herved fjerne man også varmemesters fristelse til at gå ind og aflæse
varme hvis man ikke er hjemme.

Fra : Per

Dato : 25-04-05 12:49

> [...]
>
> Det er hvad jeg gør. Boligforeningen har ingen krav på nøgler til låsen.
> Og herved fjerne man også varmemesters fristelse til at gå ind og aflæse

Hørt !!

Herregudk øb selv en ny cylinder og nøgler - nærigpeter!

/Per

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 25-04-05 18:41

On Mon, 25 Apr 2005 13:48:54 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Herregudk øb selv en ny cylinder og nøgler - nærigpeter!

Der skal skiftes 3 cylindere, plus alt bøvlet med at købe og skifte
dem (for én der ikke ved hvordan). Derudover er de to døre mere som
flere har adgang til, og hvor jeg ikke må skifte cylinder.

Jeg prøver at tale venligt med dem i morgen.

Før du kalder mig nærrig, så husk at boligselskabet uden at sige det
til mig har ladet en fremmed have mindst én af mine nøgler. De har
sparet en skiftning af låse, hvis min nabo ikke havde været ærlig
kunne vedkommende i løbet af et kvarter løbe med ting for et beløb der
ville tage mig mindst et år at tjene. Jeg synes ikke jeg er nærrig,
men det er dem der har været direkte grådige.

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-05 21:23

In article <ueaq619ve8566arbp424k0neu7unl4jesb@4ax.com>, Simon Mikkelsen wrote:
> [...]
> ville tage mig mindst et år at tjene. Jeg synes ikke jeg er nærrig,
> men det er dem der har været direkte grådige.

generelt gælder, at hvis du flytter ind i et byggeri, hvor modellen
af nøglen er ældre end 7 år, så er nøglen ikke længere mønsterbeskyttet,
og enhver kan fabrikere alle de kopier vedkommende ønsker.

Jeg vil derfor formode at det må være relevant at anmode om omkodning
ved indflytning såfremt låsesystemet er ældre.

Personligt vælger jeg at sætte en ny cylinder i, da man ikke ved hvor
mange kopier af hovednøgler, systemnøgler etc der er ude at flyde. Det
er der ingen der har styr på - det er lovligt for enhver at lave en
kopi.

> FUT: dk.snak.mudderkastning

Ignoreret. Det er ikke dig som person jeg går efter. Men mere princippet
i beboelse med gamle låsesystemer og/eller systemnøgler. Begge dele er
af det dårlige for lejer.

Fra : Thomas Jari

Dato : 27-04-05 08:40

On Mon, 25 Apr 2005 13:48:54 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Hørt !!
>
>Herregudk øb selv en ny cylinder og nøgler - nærigpeter!

Det var dog den værste gang bullshit.

--
Thomas Jari

Fra : Simone

Dato : 25-04-05 21:23

"Simon Mikkelsen" <pga.spam-se@min.sig> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den tidligere lejer har altså ikke afleveret alle sine nøgler, og
> boligselskabet har bare fået lavet nye kopier uden at omkode låsen.

Vil bare lige gøre dig opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er
boligselskabets skyld.
Jeg boede også engang til leje sådan et sted. Min datter mistede på et
tidspunkt sin nøgle.
Da jeg talte med varmemesteren om det, fortalte han mig, at jeg bare kunne
gå ned til den lokale nøglesmed. Der ville de kunne lave en kopinøgle til
mig. Uden tilladelse fra boligselskabet.
Det gjorde jeg og der var ingen problemer, selvom det var en systemnøgle.
Men selvfølgelig afleverede jeg den, da jeg fraflyttede lejemålet.

/Simone

Fra : Khawk

Dato : 26-04-05 03:55

"Simone" <solskin@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det gjorde jeg og der var ingen problemer, selvom det var en systemnøgle.
> Men selvfølgelig afleverede jeg den, da jeg fraflyttede lejemålet.

Selvfølgelig er det boligselskabets skyld.
Det ville jo ikke være noget problem hvis din datter havde fået lavet en
ekstranøgle som hun ikke afleverede, hvis låsecylinderen var
omkodet/udskiftet ved fraflytning. Da hun så ikke ville vide hvor hendes
nøgle passede til en dør.
Det er da også en fast standard her hvor jeg bor.

mvh
Kim

Fra : Lotus

Dato : 26-04-05 19:06

"Simon Mikkelsen" <pga.spam-se@min.sig> wrote in message
> [...]
> mennesker der har nøgle til min lejlighed, men skulle de vælge at begå
> indbrud ved hjælp af en nøgle, mener jeg at min forsikring ikke

Da min mand og jeg boede i lejlighed oplevede vi engang at viceværten stod
inde i vores lejlighed, da vi kom hjem fra arbejde, med en lam udskydning om
at han troede der var noget galt med den ene radiator (hvor han skulle have
fået den ide fra aner jeg ikke...) Derefter skiftede vi låsen!! Vi havde
ikke nogen anelse om hvordan man skulle gøre så vi ringede til en låsesmed
som sagde at vi bare kunne komme ned med cylenderen så kunne hun omkode den,
det tog 10 min! Det har vi siden gjort hver gang vi er flyttet, det er
billigere end at risikere at viceværten, tidligere ejere, naboer m.v. har
nøgler og kommer forbi og "låner" noget.

-Lotus-

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-04-05 22:30

Hej Lotus
Du stiller på kontoret og foreviser de 4 nøgler og spørger om, hvad det det
lige er de har gang i.
Du forlanger at de omkoder eller udskifter låsen med nye nøgler til følge på
deres regning. Der er forskellig praksis i de forskellige
boligorganisasioner, men god skik er altså at omkode uanset hvad netop for
at undgå den problematik du skitserer.

Mvh. Brian

Fra : SoftMan Brian

Dato : 27-04-05 08:21

> [...]
>
> Den tidligere lejer har altså ikke afleveret alle sine nøgler, og
> boligselskabet har bare fået lavet nye kopier uden at omkode låsen.

Er du 100% på at den 4. nøgle ikke er blevet lavet af tidligere lejer,
således at han havde 4 nøgler, men kun afleverede de 3 tilbage?

Jeg ville dog stadig kontakte administrator og forsøge at få dem til at
bekoste udskiftning af cylinder.... så kan det måske også være at de finder
ud af at de skal opdatere deres "nøgleprocedure" (samt hvis det var den
tidligere lejers skyld, kan de måske tørre udgiften af på ham, for ikke at
indlevere alle nøgler til lejemålet).