/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
"Cash/money back" principper i DK, må man ~
Fra : Bo Andersen


Dato : 20-04-05 21:07

Canon kører nogle kampanger (i udlandet) hvor man kan sende
en "kode/kupon" ind til Canon.
Koden får får sammen med med det produkt
man køber efterfølgende får man tilsendt xx antal penge.
Altså "money back"

Nogle siger dette er ulovligt i danmark, det er vel korrekt ?

Hvordan kan pampers.dk så gøre dette:
Man udklipper en kupon på ble-pakken,
indsender den + bon + kontonummer til pampers.
Så bliver der indsat xx antal kr. på ens konto.

Dette er vel også "money back" eller er det mere camufleret ?

Venligst, Bo Andersen



 
 
Jonathan Stein (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 20-04-05 22:23

Bo Andersen wrote:

> Canon kører nogle kampanger (i udlandet) hvor man kan sende
> en "kode/kupon" ind til Canon.
> Koden får får sammen med med det produkt
> man køber efterfølgende får man tilsendt xx antal penge.
> Altså "money back"
>
> Nogle siger dette er ulovligt i danmark, det er vel korrekt ?

Nej, hvis kupon/kode følger med produktet, er det ok. Det man ikke må,
er at give en rabatkupon (så kun kunder med kuponen får rabat).

Hvis et firma køber printeren, og kuponen indløses privat, kommer der et
skattespørgsmål ind over, men det ændrer ikke ved lovligheden i konceptet.

Markedsføringslovens §8:

§ 8. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker,
kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende
forud for køb af en vare eller ved udførelse af en arbejds- eller
tjenesteydelse.

Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller ved udførelse
af en arbejds- og tjenesteydelse give rabat eller anden ydelse i form af
mærker, kuponer eller lignende til senere indløsning, såfremt hvert
enkelt mærke på tydelig måde er forsynet med udstederens navn eller
firma med angivelse af en værdi i dansk mønt. Rabatmærkeudstederen skal
indløse mærket her i landet til den pålydende værdi, når mærker til et
beløb, hvis størrelse fastsættes af erhvervsministeren, kræves indløst.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.
http://www.jsp-hotel.dk/

Sven Nielsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 21-04-05 10:15

In article <4266c77f$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>, jstein@image.dk
says...

> Nej, hvis kupon/kode følger med produktet, er det ok. Det man ikke må,
> er at give en rabatkupon (så kun kunder med kuponen får rabat).

Uanset at det er lovligt, er det ikke smart for kunden at få rabatten
bagefter købet. Får man rabatten før købet, sparer man også en del af
momsen. Er der nogen, der kan gennemskue, hvilken fordel et firma som
Canon opnår ved at tilbyde "money-back" efter købet, i stedet for blot
at give en almindelig rabat?

Med venlig hilsen Sven.

Henrik (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-04-05 10:42

On Thu, 21 Apr 2005 11:14:57 +0200, Sven Nielsen
<sven@NOSPAMscientist.DOnotSPAM.com> wrote:

>Er der nogen, der kan gennemskue, hvilken fordel et firma som
>Canon opnår ved at tilbyde "money-back" efter købet, i stedet for blot
>at give en almindelig rabat?

At en vis (ret stor?) procent-del glemmer/ikke gider at indsende
kuponerne.

Mvh
Henrik

Sven Nielsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Sven Nielsen


Dato : 21-04-05 13:02

In article <36te611e75i35dpgo3ibu74t38nr1m0los@4ax.com>,
henrik@NOSPAMrestore.dk says...

> At en vis (ret stor?) procent-del glemmer/ikke gider at indsende
> kuponerne.

Jamen, hvis de ikke vil yde rabatten, så kan de jo bare lade helt være
med at tilbyde den. Det virker meget underligt at tilbyde kunder en
fordel, som man ikke ønsker, at de benytter. Men vi husker jo også de
hvidevarer og fjernsyn, der blev solgt med tilbagekøbsoption efter 10
år. Det lokker måske nogle kunder til. Uanset at det er lovligt, virker
det dog stik modsat på mig. Jeg synes, at "money-back" rabatten er så
suspekt, at jeg vælger et helt andet produkt.

Med venlig hilsen Sven.

Henrik (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-04-05 18:56

On Thu, 21 Apr 2005 14:01:51 +0200, Sven Nielsen
<sven@NOSPAMscientist.DOnotSPAM.com> wrote:

>Jamen, hvis de ikke vil yde rabatten, så kan de jo bare lade helt være
>med at tilbyde den. Det virker meget underligt at tilbyde kunder en
>fordel, som man ikke ønsker, at de benytter.

Nej, for de kan jo reklamere med en kunstigt lav pris som iflg. EA kun
ca. 15% får.

Ganske snedigt trick.

Mvh
Henrik

Erik Andersen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Erik Andersen


Dato : 21-04-05 13:22


"Sven Nielsen" <sven@NOSPAMscientist.DOnotSPAM.com> wrote in message
news:MPG.1cd18d7ad3a3bd5d989681@news.sonofon.dk...
> In article <4266c77f$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>, jstein@image.dk
> says...
>
>> Nej, hvis kupon/kode følger med produktet, er det ok. Det man ikke må,
>> er at give en rabatkupon (så kun kunder med kuponen får rabat).
>
> Uanset at det er lovligt, er det ikke smart for kunden at få rabatten
> bagefter købet. Får man rabatten før købet, sparer man også en del af
> momsen. Er der nogen, der kan gennemskue, hvilken fordel et firma som
> Canon opnår ved at tilbyde "money-back" efter købet, i stedet for blot
> at give en almindelig rabat?
>
> Med venlig hilsen Sven.

I USA er det kun ca. 15% af kunderne der benytter moneyback kuponer



Henrik (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-04-05 18:53

On Thu, 21 Apr 2005 05:21:44 -0700, "Erik Andersen" <teamea@mailme.dk>
wrote:

>I USA er det kun ca. 15% af kunderne der benytter moneyback kuponer

Tak for oplysningen - det var færre end jeg havde forventet.

Mvh
Henrik

Jonathan Stein (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 21-04-05 23:20

Sven Nielsen wrote:

> Uanset at det er lovligt, er det ikke smart for kunden at få rabatten
> bagefter købet. Får man rabatten før købet, sparer man også en del af
> momsen.

Måske kører kampagnen netop ikke i DK på grund af den høje momssats
(hvis den primært er rettet til privatkunder).

> Er der nogen, der kan gennemskue, hvilken fordel et firma som
> Canon opnår ved at tilbyde "money-back" efter købet, i stedet for blot
> at give en almindelig rabat?

Svage sjæle kunne blive fristet til at købe en 500 kr dyrere printer til
firmaet, hvis de fik en check på 500 kr retur, som de ubemærket kunne
hæve privat...

Man kan jo også snyde sig selv og tro, man har en højere omsætning og så
afskrive cach-back'en som markedsføringsudgifter.

Men den allerede fremførte med, at kun en lille del af kunderne faktisk
indløser checken er nok heller ikke uden betydning!

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.
http://www.jsp-hotel.dk/

Holst (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 21-04-05 13:41


Jonathan Stein wrote:

> Nej, hvis kupon/kode følger med produktet, er det ok. Det man ikke må,
> er at give en rabatkupon (så kun kunder med kuponen får rabat).
>
> Hvis et firma køber printeren, og kuponen indløses privat, kommer der et
> skattespørgsmål ind over, men det ændrer ikke ved lovligheden i konceptet.
>
> Markedsføringslovens §8:
>
> § 8. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker,
> kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af erhvervsdrivende
> forud for køb af en vare eller ved udførelse af en arbejds- eller
> tjenesteydelse.

Og det er så vel dette, der er årsagen til, at Canon ikke kører den
kampagne i Danmark.

Sagen er nemlig den, at hvis man køber et Canon EOS 20D eller 350D
kamera, får man sammen med kameraet et hæfte med 10-15 rabatkuponer.
Disse kuponer giver cash-back ved efterfølgende køb af ekstraudstyr til
kameraet (f.eks. objektiver, flash o.lign.).

I dette tilfælde er "... mærker, kuponer eller lignende ..." jo "...
stillet til rådighed af erhversdrivende forud for køb af en vare ..."

Jonathan Stein (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 22-04-05 14:57

Holst wrote:

>> Nej, hvis kupon/kode følger med produktet, er det ok. Det man ikke må,
>> er at give en rabatkupon (så kun kunder med kuponen får rabat).
>>
>> Hvis et firma køber printeren, og kuponen indløses privat, kommer der
>> et skattespørgsmål ind over, men det ændrer ikke ved lovligheden i
>> konceptet.
>>
>> Markedsføringslovens §8:
>>
>> § 8. Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker,
>> kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af
>> erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelse af en
>> arbejds- eller tjenesteydelse.
>
> Og det er så vel dette, der er årsagen til, at Canon ikke kører den
> kampagne i Danmark.

Taler I om samme kampagne? Som du nævner det (med rabatkuponer til
senere brug), er det ikke lovligt i Danmark.

Jeg forstod dog, at kuponen galdt det købte produkt, således at man
sammen med produktet fik en kupon, som man straks kunne sende til Canon
og få et beløb udbetalt. Den model er lovlig i Danmark.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.
http://www.jsp-hotel.dk/

Holst (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 22-04-05 15:28


Jonathan Stein wrote:

> Taler I om samme kampagne?

Muligvis ikke. Jeg kender kun til Canons kampagne i forbindelse med
visse digitalkameraer, og denne kampagne kører kun i udlandet som OP
også nævnte. Men derfor kan det da godt være, at Canon også har en anden
kampagne kørende.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408558
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste