Arv og uskiftet bo
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 19-04-05 10:29

Spørgsmål om arv.

Min samlevers far vil giftes med hans samlever! Hun sidder i uskiftet
bo(afdød mand) og har 3 børn.

Og nu har min samleveres far bedt min samlever om at underskrive et brev
hvor hun giver tilladelse til at hendes far og kommende kone kan sidde i
uskiftet bo, min samlever er ene barn og hendes forældre er skilt.

Hvis nu min samlevers far dør og hun ikke skriver under på den erklæring så
arver hun mindst 50% men hvis hun skriver under så skal hun vente på at
hendes fars kone dør og så skal hun dele med de tre børn som konen har eller
hva? (25% til hver)

Eller har hun stadigvæk de 50% til gode indtil den sidste falder væk?

Hendes far er nok dobbelt så meget værd som han nye kone og det er ikke for
lyde grisk men jeg har ikke så meget tiltro til konen, hvis hun lever længst
vil hun gøre alt for hendes børn! For det gør hun allerede, og hendes børn
har underskrevet den erklæring om at de kan sidde i uskiftet bo.

Mogens.

Fra : David T. Metz

Dato : 19-04-05 14:09

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> [...]
> hendes fars kone dør og så skal hun dele med de tre børn som konen har eller

Nej, ved uskiftet bo "indefryses" hendes arv og den frigives så igen ved
"stedmoders" død.

> Eller har hun stadigvæk de 50% til gode indtil den sidste falder væk?

Ja, grundlæggende. Der kan dog gå en del år og mange ting kan ske.

> [...]
> vil hun gøre alt for hendes børn! For det gør hun allerede, og hendes børn
> har underskrevet den erklæring om at de kan sidde i uskiftet bo.

Reglerne bliver sandsynligvis snart lavet om (arvelovsudvalget arbejder
stadig), så en efterladt altid vil kunne sidde i uskiftet bo.

David, der selv har skrevet under på to sådanne erklæringer.

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 20-04-05 20:02

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote in message

> Nej, ved uskiftet bo "indefryses" hendes arv og den frigives så igen ved
> "stedmoders" død.

Okay jeg har lige fået lidt mere informationer. De vil jo giftes og
svigerfar har sagt at så kommer det hele jo i en stor pulje!(Fælleseje) så
når de er døde så får hvert barn en 1/4 del! og det har de haft en advokat
til at ordne. men kan de det? jeg mener at min samlever er jo ene barn og
livsarving efter hendes far mens hun jo har 3 børn.(ingen fælles børn)

> Ja, grundlæggende. Der kan dog gå en del år og mange ting kan ske.

okay men de siger jo det modsatte er det fordi der bliver lavet noget
testamente haløj at de så siger der kan blive en 1/4 del til hver efterladt
barn?

> David, der selv har skrevet under på to sådanne erklæringer.

/Mogens

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-04-05 10:28

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens.d.hansen@troutfarmer.inva> skrev i en
meddelelse news:4266a718$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> til at ordne. men kan de det? jeg mener at min samlever er jo ene barn og
> livsarving efter hendes far mens hun jo har 3 børn.(ingen fælles børn)

Svigerfar kan gifte sig og indgå fælleseje efter hans egen vurdering. Det er
faktisk hans penge, og han råder over dem mens han er i live (eller så godt
det nu kan lade sig gøre i et skattebebyrdet velfærdssamfund og med en
hustru. Men det er generelle livsbnetingelser, som alle mænd kender til...).

Hvis han dør først ser bodelingen efter arvelovens regler sådan ud:
Halvdelen af den fælles formue er hans og skal deles mellem arvingerne.
Arvingerne til hans formue er dels hans hustru og dels hans datter.
Hustruen får 1/3 tredjedel, og datteren resten (2/3, som skulle deles med
andre børn, hvis der var nogen).

Dette er udgangspunktet, hvis der ikke er oprettet testamente. Man kan ved
testamente ændre på fordelingen, dog kun således, at hver arving får minimum
halvdelen af den arv der ville tilfalde uden testamente (det kaldes
tvangsarven).
Da datteren skal have 2/3 af halvdelen af den fælles formue, - eller 1/3 af
hele formuen, kan det altså testamentarisk nedsættes til 1/6 af hele den
fælles formue.

Regnestykkerne kan være komplicerede, og der skal tages højde for, at der
skal regnes forskelligt alt efter om moren eller faren dør først, men det er
muligt at tilgodese alle 4 børn lige.
Og eftersom udgangspunktet er, at det er farmands penge så længe han lever,
så er det også ham der bestemmer hvor meget hver enkelt skal have når han
dør(inden for tvangsarvens grænser).

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 21-04-05 11:01

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> [...]
> når de er døde så får hvert barn en 1/4 del! og det har de haft en advokat

Ja, medmindre han selv sidder i uskiftet bo, men det går jeg ud fra ikke
er tilfældet?

David