Returret på mobil købt på nettet
Fra : A.

Dato : 19-04-05 12:16

Hej

Jeg har købt en mobiltelefon gennem en dansk internet forretning i fredags
og har haft den oppe og afprøvet den. Men nu har jeg fortrydt mit køb, og
har skrevet det til dem. De skriver at jeg kun har returret, hvis man ikke
har brugt/afprøvet mobilen.
Kan det rigtigt? Jeg troede, at man godt kunne bruge din returret når det
drejer sigom internethandle, selvom det har været åbnet...

Er der nogen der har nogen paragraffer på hvad der er rigtigt?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 11:08

"A." <interFJERN_DETTE@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har nogen paragraffer på hvad der er rigtigt?

Forbrugeraftaleloven:
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af
varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer
uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at
forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
hænde.

Som du kan se, er det ikke præcist reguleret om en mobiltelefon må afprøves.
Det kommer an på, om den efter afprøvningen stadig er i 'væsentlig samme
stand og mængde'. Det vil jeg ikke rode mig ud i at afgøre, - der kan tales
meget både for og imod, når det handler om elektroniske produkter.

Jeg vil være tilbøjelig til at mene, at en mobiltelefon skal være af en
sådan robusthed, at en simpel afprøvning ikke skulle kunne skade den, men
det er bare baseret på min egen fornemmelse.

De rette til at sige om der er præcedens for noget i den forbindelse er
Forbrugerklagenævnet. Find dem via www.forbrug.dk, hvor du evt. kan lede
efter mere præcis information om fjernsalg og mobiltelefoner.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 11:44

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> De rette til at sige om der er præcedens for noget i den forbindelse er
> Forbrugerklagenævnet. Find dem via www.forbrug.dk, hvor du evt. kan lede
> efter mere præcis information om fjernsalg og mobiltelefoner.

Jeg fandt lige denne forholdsvis nye afgørelse:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/koeb-af-mobiltelefon-via-internettet-kunne-fortrydes-2004/

Hvis linket ikke virker kan det findes ved at søge på 'fortrydelsesret
mobiltelefon' på www.forbrug.dk.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-04-05 11:32

> [...]
> Kan det rigtigt? Jeg troede, at man godt kunne bruge din returret når det
> drejer sigom internethandle, selvom det har været åbnet...

Se forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne.
Dit eksempel er netop en af de betingelser han mener ikke er lovlige.

http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/3/00/

<SNIP>
Krav om at emballagen ikke må brydes

Fortrydelsesretten er bl.a. indført for, at du skal have mulighed for at
undersøge varen. Dette hænger sammen med, at du jo ikke forud for aftalens
indgåelse har haft mulighed for at foretage en egentlig besigtigelse af
varen. Du må derfor som udgangspunkt gerne bryde emballagen. Sælgeren kan
dog stille krav om ubrudt plombering, for så vidt angår lyd- eller
billedoptagelser og edb-programmer (§).
</SNIP>