Offentlig gæld - skattegæld.
Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 10:49

Hej

Jeg har i et stykke tid været selvstændig og personligt momsregistreret. Det
har jeg været i nogle år fra 1999 til og med 2003. Den forretning har jeg
haft sideløbende med at jeg har modtaget det der nu hedder
invaliditetsberettiget førtidspension - og da jeg blev bevilget denne hed
det invalidepension. Jeg har arbejdedet i de perioder hvor jeg har haft en
rimelig grad af overskud - det har således ikke været fuld tid eller for den
sags skyld halv tid. Jeg har ført regnskab som jeg har skullet føre det - og
derom ingen bemærkninger fra det offentlige. Det er så baggrunden kort
fortalt.

Jeg arbejder så for to virksomheder i samme regnskabsår - der desværre begge
går konkurs. Og jeg har et samlet tilgodehavende på kr.: 195.000,- De to
tilgodehavender har jeg fået begge mine debitorer til at skrive en
gældserklæring på, der kunne indfordres uden et søgsmål, jf. retsplejelovens
§ 486 - tror jeg det var. Det forholder sig sådan at jeg nu skal betale både
moms og skat af beløbene, selv om jeg ikke får de penge. Der er ikke og
bliver ikke dividende til selskabernes kreditorer. Jeg har fået en skriftlig
tilkendelgivelse fra min lokale told og skatteregion om, at momsen kan
tilbageføres straks, da de ikke forventer at jeg kan få betaling eller
dividende fra nogle af de to konkursboer. Told & skat vurderer umiddelbart
at der ikke er midler til at betale nogen noget som helst i de 2 selskaber
hvor jeg har tilgodehavender. Derfor får jeg straks lov til at få min moms
tilbage fra Told & Skat. Det er så ok - for jeg slipper så for at skulle
betale næsten kr.: 49,000 i moms.

Men sagen er nu den at min kommune vurderer at jeg har haft en indtjening på
kr.: 195.000,- som skal modregnes i min pension - selv om jeg ikke har fået
de penge, og aldrig vil få dem. Det vurderes at jeg må vente til der
foreligger en boafslutning - hvilket ikke foreligger endnu - før end jeg kan
få mit regnskab til at passe. Det der går mig på er, at begge disse
regninger blev afsendt ultimo november 2003 og således er medtaget i mit
regnskab for 2003, men min pension, og boligydelse for 2003 og 2004 er
beregnet ud fra min indtægt, hvor disse to regninger er medtaget i min
kommunes regnskab, fordi jeg har medgivet disse regninger, hvilket klart er
fair nok, hvis jeg havde fået min betaling. Jeg har fået besked på at min
pension og boligydelse er beregnet ud fra min indtægt, som i følge kommunen
er inklusive de to regninger, men ikke i følge min lokale told &
skatteregion der har givet mig lov til straks at tilbageføre min salgsmoms
da told & skat vurderer at jeg ikke kan få mine penge. Der hvor jeg syntes
at jeg bliver skidt behandlet er netop i den situation hvor jeg gerne vil
tjene penge og betale min moms, men blot får besked på at de to konkurser
ikke vedrører min kommune. Jeg har afleveret et regnskab og står ved at jeg
har tjent nogle penge - det er fair nok og ret og rimeligt.

Nu er der så gået over et år og de penge jeg burde have haft hvis jeg ikke
havde fremsendt de regninger kan ikke udbetales og det syntes jeg forekommer
urimeligt, samtidig med at jeg bliver mødt med krav om tilbagebetaling af
boligstøtte? Jeg bliver altså straffet dobbelt for at en virksomhed går
konkurs.

Er der ikke et par kloge hoveder der gider bruge lidt tid på denne her?

Mvh

Forsmået borger

Fra : Thomas C L

Dato : 17-04-05 20:03

Kedelig situation wrote:
> [...]
> konkurs.
>
> Er der ikke et par kloge hoveder der gider bruge lidt tid på denne her?

Umiddelbart ville jeg skrive en kreditnota - som samtidig fjerne din
mulighed for at gøre regress omkring pengene. Kav en tilbagedateret
kreditnota og bed om at dine regnskaber bliver ændret for 2003 / 2004.

Skattevæsnet i din kommune har tydeligvis ikke interesse i at hjælpe dig
her, og med henhold til dine afleveret regnskaber for de pågældende år,
er du ilde stedt. Skat og Moms er 2 forskellige ting.

Reelt set har du opgivet indtægten, og det er jo fuldstændigt
underordnet hvornår du får din betaling - set fra Kommunens side.

Med en kreditnota mister du dit krav, men som jeg ser sagen så er det
osgå ligegyldigt, da du ikke kan forvente at hente noget.

--
TCL
-- www.salgs-job.dk --