Løn under sygdom
Fra : Anders M

Dato : 14-04-05 16:45

Har man som timelønnet lagermedarbejder (37t/uge) ret til løn under sygdom?
Eller anden slags godtgørelse?

(har ingen ansættelseskontrakt - da det blev bragt på banen i sin tid,
svarede chefen "det bruger vi ikke")

Mvh.
Anders

Fra : KNT

Dato : 14-04-05 16:52

"Anders M" <andersm@obel.FJERNDETMEDSTORTaau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sygdom?
> Eller anden slags godtgørelse?
>
> (har ingen ansættelseskontrakt - da det blev bragt på banen i sin tid,

Ja - når du har passeret karensperioden (kan ikke huske den eksakte længde)
er du naturligvis berettiget til sygedappenge i første omgang fra
arbejdsgiver og hvis det varer længere fra kommunen.

I øvrigt kan du få en godtgørelse for den manglende kontrakt! Det straffes
normalt med en bod til arbejdsgiveren.

Knud

Fra : Anders M

Dato : 14-04-05 16:58

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsgiver og hvis det varer længere fra kommunen.
>
> I øvrigt kan du få en godtgørelse for den manglende kontrakt! Det straffes

Tak for svaret.

Nogen, der kan finde en entydig lovskrift, hvor det med løn under sygdom
står? Vil gerne have noget at holde mig til, når jeg skal konfrontere chefen
med det.

Anders

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 14-04-05 19:11

> Nogen, der kan finde en entydig lovskrift, hvor det med løn under sygdom
> står? Vil gerne have noget at holde mig til, når jeg skal konfrontere
> chefen med det.

"Lovskriften" står i din overenskomst med din fagforening !

vh Knud

Fra : Else Holm

Dato : 14-04-05 17:57

> [...]
>
> Nogen, der kan finde en entydig lovskrift, hvor det med løn under
> sygdom står? Vil gerne have noget at holde mig til, når jeg skal

Det ved din fagforening garanteret

--
Else.

Fra : KNT

Dato : 14-04-05 20:51

> [...]
>
> Nogen, der kan finde en entydig lovskrift, hvor det med løn under sygdom
> står? Vil gerne have noget at holde mig til, når jeg skal konfrontere

Det er ikke fagforeningen, men dagpengeloven du skal have fat i iflg. en
advokat fundet her på nettet.

Citat:
" De fleste arbejdere får ikke løn under sygdom, og har da kun krav på
sygedagpenge i. h.t. dagpengeloven. Efter denne lov er der dog en periode,
hvor arbejdsgiveren under alle omstændigheder skal betale, men dog kun det,
der svarer til sygedagpengene. For tiden udgør denne periode 2 uger i det
omfang, den pågældende har arbejdet i virksomheden i mindst 120 timer
indenfor de sidste 13 uger, se Dagpengeloven §§ 1, 3 og 4."

Knud

Fra : KNT

Dato : 14-04-05 20:54

"KNT" <laveskov.sl@et.hotmail.dk> skrev i en meddelelse

og her kommer juraen fra sygedagpengeloven:

Kapitel 1

Almindelige betingelser

§ 1. Dagpenge efter denne lov ydes på grund af sygdom, herunder
tilskadekomst, eller ved barsel og adoption.

Stk. 2. Dagpenge ydes af

1) arbejdsgiveren til ansatte ved sygefravær i 2 uger fra 1. hele
fraværsdag,

2) arbejdsgiveren til ansatte ved fravær på grund af forebyggende
graviditetsundersøgelser og

3) kommunen i øvrige tilfælde.

Stk. 3. Til personer i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, yder kommunen dagpenge fra 1. hele fraværsdag.

§ 2. Dagpenge ydes på grundlag af lønindtægt og anden indtægt, der erstatter
lønindtægt, jf. stk. 2, og selvstændig erhvervsindtægt.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,

1) hvilke indtægter der skal henregnes til lønindtægt og hvilke til
selvstændig erhvervsindtægt,

2) i hvilket omfang personer med indtægter, som ikke er skattepligtige her i
landet, har ret til dagpenge, og

3) at personer, der har ret til dagpenge i et andet land, ikke har ret til
dagpenge her i landet.

Afsnit II

Dagpenge under sygdom til lønmodtagere

Kapitel 2

Beskæftigelseskrav

§ 3. Lønmodtagere, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til
dagpenge fra arbejdsgiveren, hvis de

1) har været ansat i de sidste 8 uger før fraværet hos den pågældende
arbejdsgiver og

2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74
timer.

Stk. 2. Har lønmodtageren tidligere været beskæftiget hos den nuværende
arbejdsgiver, og udgør den samlede beskæftigelse hos denne mindst 74 timer
inden for de sidste 8 uger, gælder betingelsen i stk. 1, nr. 1, dog ikke.

Stk. 3. Retten til dagpenge fra arbejdsgiveren gælder, uanset om ansættelsen
ophører inden for de første 2 uger, fra 1. fraværsdag.

§ 4. Ret til dagpenge fra kommunen har lønmodtagere, der

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger før sygdommens
indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt
ikke har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og
beskæftigelsesforhold eller

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget
til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf.
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller lov om arbejdsmarkedsuddannelser,

3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af
mindst 18 måneders varighed eller

4) er elever i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i
henhold til lov.

Stk. 2. Retten til dagpenge fra kommunen indtræder fra 1. hele fraværsdag
eller 1. fraværsdag efter, at retten til dagpenge fra arbejdsgiveren er
ophørt.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om udbetaling af
dagpenge fra arbejdsgiveren og kommunen, herunder dagpenge til

1) genansatte, jf. § 3, stk. 2, og nyansatte i nuværende
beskæftigelsesforhold samt

2) personer, der har modtaget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter
lov om social service, eller

3) personer, der har modtaget ydelse efter lov om børnepasningsorlov.

§ 5. Dagpenge ydes ved fuld uarbejdsdygtighed på grund af sygdom. Udbetaling
af dagpenge ophører den dag, lønmodtageren er arbejdsdygtig, uanset om den
pågældende undlader at træde i arbejde eller at raskmelde sig.

Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 21:42

In article <425e8fb6$0$79459$14726298@news.sunsite.dk>, Anders M wrote:
> [...]
> Eller anden slags godtgørelse?
>
> (har ingen ansættelseskontrakt - da det blev bragt på banen i sin tid,

Såfremt der er opstået en tvist / uenighed, så har medarbejderen krav
på 10.000 kr i kompensation for ikke at have fået en kontrakt.

Uden tvist, så koster det firmaet 5000 kr.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-05 07:06

Povl H. Pedersen skrev den 14-04-2005 22:41:

> Såfremt der er opstået en tvist / uenighed, så har medarbejderen krav
> på 10.000 kr i kompensation for ikke at have fået en kontrakt.
>
> Uden tvist, så koster det firmaet 5000 kr.

Nej, disse beløb er blevet sat ned.

Ikke overraskende er da.dk ganske tilfreds:
http://www.da.dk/SuperShowDoc.asp?pid=20040910091624MAS

Det er ikke første gang, at du tror en ting, mens realiteten er en anden.
Du bør vist lige få opdateret din viden omkring arbejdsret

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 15-04-05 07:43

> Nej, disse beløb er blevet sat ned.
>
> Ikke overraskende er da.dk ganske tilfreds:
> http://www.da.dk/SuperShowDoc.asp?pid=20040910091624MAS

Hmm. Nu bliver jeg nysgerrig. I dit link står der, at det er nedsat til
1.000 kroner hvis der er tale om undskyldelige forhold. Det forstår jeg som,
at hvis arbejdsgiveren med vilje ikke har lavet nogen ansættelseskontrakt,
er det stadig de oprindelige boder der er gældende, nemlig 5.000 og 10.000
kroner. I dette tilfælde er der jo ingen tvivl om, at det ikke kan
undskyldes fra arbejdsgiverens side af, da han direkte har sagt "det bruger
vi ikke her".

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-05 15:04

Jeppe Vestergaard skrev den 15-04-2005 08:42:

> [...]
> er det stadig de oprindelige boder der er gældende, nemlig 5.000 og 10.000

Se vejledningen ordlyd. Man har fjernet 5k og 10k beløbene og erstattet
dem med 1k og //op til// 13ugers løn.
Jeg tvivler dog stærkt på, at man nogensinde udnytter 13ugers-muligheden.

Fra : David T. Metz

Dato : 15-04-05 12:11

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Nej, disse beløb er blevet sat ned.

Nej, det er en forsimpling.

> Det er ikke første gang, at du tror en ting, mens realiteten er en anden.
> Du bør vist lige få opdateret din viden omkring arbejdsret

Jeg håber ikke du bor i et glashus, men noget kunne tyde på det:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20040094105-REGL

David

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-05 15:02

David T. Metz skrev den 15-04-2005 13:10:

> Nej, det er en forsimpling.

Det er jeg klar over.

Det var nu mere Povl's forsimpling jeg tog udgangspunkt i.

Bemærk også, at jeg referede til en meget subjektiv kilde, hvor jeg
naturligvis burde have taget fat på retsinfo's istedet.

Har du eksempler på, at muligheden om 13 ugers godtgørelse er blevet brugt?
Jeg kender ikke til nogen.
Det man - i form af pressemeddelser, artikler mv - hører fra både
fagforeninger og arbejdgiverforeninger er, at man med den nye regel har
udvandet (siger fagforeningerne) hhv. forenklet (siger arbejdsgiverne)
ideen omkring ansættelseskontrakter.
Ingen af de to parter har nævner 13 ugers muligheden, så spørgsmålet er
vel om den nogensinde er brugt eller nogensinde bliver brugt. Specielt
med de "politiske vinde" der blæser i øjeblikket (og ja, jeg brugte
fy-udtrykket her i juragruppen. En evt. diskussion henvises til en
dertil relevant gruppe).