Udløb af garanti
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-04-05 12:57

Skal mangler som man har gjort sælger opmærksom på før en fabriksgaranti
(altså ikke reklamationsret) udløber, udbedres under garantien, eller
bortfalder sælgers forpligtigelse den dato garantien udløber (eller en given
frist derefter)?

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Grunt

Dato : 14-04-05 13:54

On Thu, 14 Apr 2005 13:56:52 +0200, "Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>bortfalder sælgers forpligtigelse den dato garantien udløber (eller en given

I købeloven er der 6 måneders formodnings"garanti", samt ret til reklamation i 2
år. Hvis ikke en fabriksgaranti løber længere end som så, vil jeg ikke tillægge
den nogen betydning.

Fra : David T. Metz

Dato : 14-04-05 14:08

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklamation i 2
> år. Hvis ikke en fabriksgaranti løber længere end som så, vil jeg ikke

Nå, det var da dumt af dig. Og i øvrigt er det nok også her tilfældet at
garantien løber længst.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 14-04-05 14:09

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (altså ikke reklamationsret) udløber, udbedres under garantien, eller
> bortfalder sælgers forpligtigelse den dato garantien udløber (eller en

Hvis man indleverer inden udløb må garantiforpligtelsen stadig bestå. Men
hvad siger garantien betingelser?

David

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 15:26

[snip]
> Hvis man indleverer inden udløb må garantiforpligtelsen stadig bestå.

Ja det mener jeg jo også...

> Men hvad siger garantien betingelser?

Kort fortalt siger den 36 måneder, eller 100.000 km...

Sagen handler om min bil som er omfattet af 3 års garanti. Jeg har påtalt
nogle fejl overfor værkstedet indenfor garantiperioden. Værkstedet påstår at
disse ting er "normale" og derfor ikke reklamationsberettigede. Derfor skrev
jeg et brev til importøren hvori jeg gjorde dem opmæksom på disse forhold,
og at jeg ville lade bilen undersøge andetsteds, og at jeg forventede at
såfremt dette værksted fandt fejl der kunne forklare de fænomener jeg har
påtalt, så ville de blive udbedret under garantien.

Importøren påstår så at det er værkstedets pligt at vurdere og udbedre
indenfor 14 dage efter påtale. De skriver således
"Med andre ord skal alle reklamationer være afsluttet fra værkstedets side
senest 14 dage efter køretøjet er gået ud af reklamationsperioden. Efter
denne periode kan vi ikke holdes økonomisk ansvarlig længere"

Jeg kan intet finde om en 14-dages frist, i de garantibetingelser jeg har
kendskab til (servicehæftet).

Hvis importøren har ret, er en garanti med de betingelser jo ikke 5 øre
værd - værkstederne kan blot afvise alt og vente på at de 3 år og 14 dage er
gået, så bortfalder alle forpligtigelser.

Kan det være rigtigt, når man anvender ordet "garanti"? Det stiller jo mig
som forbruger dårligere, end hvis jeg havde nøjes med de 2 års
reklamationsret. Så vidt jeg ved skal man blot skal have påtalt et problem
føre reklamationsperiodens udløb, så er det omfattet af reklamationsretten
selvom sagen trækker i langdrag.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 22:04

In article <425e7d45$0$680$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> værd - værkstederne kan blot afvise alt og vente på at de 3 år og 14 dage er
> gået, så bortfalder alle forpligtigelser.

Nej, for såfremt du har brugt din reklamationsret, så er der 5 års fornyet
reklamationsret på samme fejl.

Og da ordet garanti skal stille dig væsentlig bedre end købeloven, så kunne
man argumentere for, at der også var almindelig reklamationsret i hele
garantiperioden.

> [...]
> føre reklamationsperiodens udløb, så er det omfattet af reklamationsretten

Sådan er det også med din bil. Hvis problemet ikke er løst, f.eks. den samme
fejl bliver ved med at optræde, så må sælger afholde udgifterne. Du skal
bare påberåbe dig samme fejl.

Du kan være ligeglad med importøren, da du ikke har handlet med ham.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-04-05 12:17

[snip]

> Nej, for såfremt du har brugt din reklamationsret, så er der 5 års fornyet
> reklamationsret på samme fejl.

Dum mener vel 2 års reklamationsret?

Men er der ikke noget om at der gælder fornyet garanti (dvs. 3 år) på
udskiftede dele?

[snip]
reklamationsretten

Godt.

> Sådan er det også med din bil. Hvis problemet ikke er løst, f.eks. den
samme
> fejl bliver ved med at optræde, så må sælger afholde udgifterne. Du skal
> bare påberåbe dig samme fejl.

Jeps!

> Du kan være ligeglad med importøren, da du ikke har handlet med ham.

Og dog... Det er Mitsubishi Motor Sales Europe (MMSE) der har udstedt
garantien (og altså ikke forhandleren). Så det er vel importøren der er
MMSEs repræsentant i DK jeg skal gøre mine krav gældende over for?

Mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-04-05 18:55

In article <d3o7hm$39h$1@newstree.wise.edt.ericsson.se>, Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> Dum mener vel 2 års reklamationsret?

Nej, når du har reklameret over en fejl, og den genopstår, så har du
et almindeligt krav på at få lavet tingen ordentlig. Og det følger
de almindelige 5 års forældelse. Så I anden omgang kan man sige det
ikke er en alm reklamation, men et påkrav om rette den fejl som ikke
blev endelig rettet sidste gang.

> Men er der ikke noget om at der gælder fornyet garanti (dvs. 3 år) på
> udskiftede dele?

En fejl der er reklameret over forældes efter 5 år. Nye dele der
udskiftes har 2 års fornyet reklamationsret - Denne reklamationsret
er ikke betinget af samme fejl.

> Og dog... Det er Mitsubishi Motor Sales Europe (MMSE) der har udstedt
> garantien (og altså ikke forhandleren). Så det er vel importøren der er
> MMSEs repræsentant i DK jeg skal gøre mine krav gældende over for?

Såfremt forhandleren har solgt dig bilen med 3 års garanti, så hænger han
på den. Hvis han sælger den med 2 års reklamationsret, og gør opmærksom
på, at man hos MMSE kan få yderligere garanti, så er det OK.

Så det afhænger af om han (eller MMSE) reklamerer med 3 års garanti.
Bare en af dem gør det, så hænger forhandleren på det. Han hænger på
det distributøren annoncerer med, da det er en egenskab ved varen man
må kunne forvente tilsikret ved køb.

Fra : David T. Metz

Dato : 15-04-05 10:59

"Michael Jørgensen" <spamkiller_snabela_webhiker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> senest 14 dage efter køretøjet er gået ud af reklamationsperioden. Efter
> denne periode kan vi ikke holdes økonomisk ansvarlig længere"

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår det de skriver. Det er temmelig uklart
hvad der menes med "reklamationsperioden". Gør dem evt. opmærksom på at de
fint kan opfinde deres egne begreber, men at de ingen retsvirkning har når
de ikke er aftalt. Det gældende er garantiens formulering.

Hvis værkstedet afviser en klage kort før udløb af garantiperioden så må det
vigtige være at du fastholder klagen, hvilket du så vidt jeg forstår har
gjort. Så er det en "sag", som er påbegyndt i garantiperioden og derfor ikke
burde give problemer. Finder en uafhængig fejl ved bilen, som skal dækkes af
garantien må du evt. starte en sag (jeg husker ikke lige
forbrugerklagenævnets regler om biler).

David

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-04-05 12:12

[snip]
> [...]
> fint kan opfinde deres egne begreber, men at de ingen retsvirkning har når
> de ikke er aftalt. Det gældende er garantiens formulering.

Så er jeg ikke helt galt afmarcheret når jeg skriver til dem at jeg ikke kan
finde noget som helst om en 14 dages frist i de betingelser der gælder for
MIN bil (medsender kopi af betingelserne fra servicehæftet), og at jeg
derfor fastholder mit krav om udbedring.

> Hvis værkstedet afviser en klage kort før udløb af garantiperioden så må
det
> vigtige være at du fastholder klagen, hvilket du så vidt jeg forstår har
> gjort.

Jep!

> [...]
af
> garantien må du evt. starte en sag (jeg husker ikke lige

Det finder jeg ud af Takker!

Mvh
Michael